סגור
מימין יריב לוין בנימין נתניהו שמחה רוטמן
מימין יריב לוין בנימין נתניהו שמחה רוטמן (צילומים: יואב דודקביץ, קובי גדעון לעמ, אלכס קולומויסקי)

ניתוח
ריכוך הנוסח בבחירת שופטים לא מעלים את חציית הקו האדום של הדמוקרטיה

לפי השינוי, הקואליציה תוכל לבחור שני שופטי עליון בלבד בקדנציה, אולם מהותו נותרה מינוי שופטים בידי הממשלה. המהלך דומה למשל העזים - הכניסו עשר, הוציאו חמש

מנגנון בחירת השופטים, לבית המשפט העליון ולשאר הערכאות, עבר הערב שינוי. שמחה רוטמן יגיש מחר בבוקר נוסח מרוכך יותר מזה שעבר בקריאה ראשונה בתקווה משולשת: ראשית, להחליש את עילת ההתערבות של בג"ץ; שנית, לפורר במעט את המחאה החברתית; שלישית, להשפיע על חברי הכנסת של הליכוד שמהססים ולשכנע אותם ש"סרבני" ההידברות הם בצד השני.
ותחילה השינויים המהותיים: השליטה הקואליציונית במינוי שופטים לעליון תצומצם לשניים בלבד בקדנציה של ממשלה/כנסת. מהמינוי השלישי ואילך תידרש הסכמה של שופט וחבר אופוזיציה. המשמעות לטווח הקרוב: בקדנציה של הממשלה הנוכחית צפויות ארבע פרישות של שופטים (חיות וברון באוקטובר 2023, פוגלמן ב-2024 ואלרון ב-2025). קואליציית נתניהו תוכל למנות שניים, והשניים הנוספים ימונו בהסכמת נציגי האופוזיציה והשופטים בוועדה. הבעיה היא שהקואליציה לא תוותר על מינוי הנשיא. מבחינתה, אין מצב לאפשר את המשך שיטת הסניוריטי שתוביל למינוי יצחק עמית. בכוונתה למנות נשיא עוקף סניוריטי – מהשופטים המכהנים או החדשים שימונו. לכך משמעות בכינון הרכבים בהמשך - לעתירות החוקתיות הרגישות ולערעור על פסק דינו של נתניהו בתיקי האלפים אם וכאשר יגיע המועד לכך.
שינוי נוסף הוא הגדלת הוועדה מ-9 ל-11 חברים וביטול השינוי לפיו שלושת השופטים בוועדה יהיו הנשיא ושני שופטים בדימוס. כאן חוזרים למתכונת הנוכחית – הנשיא ושני שופטים מכהנים. לוועדה יתווספו שני חברי כנסת וההרכב יהיה כדלקמן: 3 השופטים, שלושה שרים (אחד מכל סיעה בקואליציה), 3 חברי קואליציה (גם כן אחד מכל סיעה) ועוד שני חברי כנסת מהאופוזיציה.
הרוב לבחירת שופטים לעליון הוא רגיל – כלומר הקואליציה תוכל למנות את שני השופטים ששריינה עבורה ברוב האוטומטי המובנה שלה – 3 השרים ו-3 הח"כים שלה. בוועדה לבחירת שופטים לערכאות האחרות ישונה הרכב השופטים בוועדה. לא שלושה עליונים, אלא נשיא העליון, נשיא מחוזי ונשיא של בימ"ש שלום שייבחרו כל אחד בידי הנשיאים. הרוב הנדרש יהיה 7 מתוך 11, מבנה שלא יאפשר רוב אוטומטי לקואליציה. בעניין זה אמר רוטמן שאפשר יהיה לשקול גם רוב של 8. לגבי הדחת שופט, הרוב הנדרש יהיה 9 מתוך 11 מה שיקשה מאוד על הדחה.
ואחרי הכל, ניתן לראות בשינוי הזה את ההקבלה למשא ומתן על אורך החבל של התלוי. נכון קיצרו אותו לשני שופטים בלבד בקדנציה (הממוצע לקדנציה הוא כארבעה שופטים בכפוף לכך ששופטים לא יתפטרו במהלך הכהונה כפי שהיה כבר – זילברטל, דנציגר, מזוז). ועדיין, הקו האדום של השתלטות הקואליציה על מינוי שופטים ביחד עם השתלטות על מינוי הנשיא מבטא פוליטיזציה של השפיטה. הכנסת הרגל הזו תאפשר בעתיד לשנות את חוק היסוד ולהשלים את ההשתלטות על כל המינויים. את משל החבל ניתן להחליף גם במשל העזים – הכניסו עשר, הוציאו חמש. המהלך הנוכחי לא היה ספונטני. עמית סגל דיווח על הכוונה "להסתפק" בשני מינויים בקדנציה לפני כעשרה ימים.
הריכוך הזה אמור להצטרף לעצירה בהרצת חוקים נוספים כדי להקשות על העליון לפסול את ההפיכה. במקום לדון גם בוועדה לבחירת שופטים, גם בפסקת ההתגברות, גם בביקורת חוקי היסוד, יחוקק בתחילה רק התיקון בבחירת השופטים וגם בסגנון המרוכך. ועדיין, ממשלה ממנה שופטים זהו קו אדום לדמוקרטיה, ועילת פסילה כפגיעה בזהות היהודית-דמוקרטית של המדינה.