סגור

ההתייעלות בדואר: משרד התקשורת מתנה העברת כספי פרישה בהסכם ההפרטה

כחלק מהליך ההתייעלות שצפוי לחסוך לדואר כ-40 מיליון שקל, מתוכננת פרישה מסיבית של עד 2,000 עובדים תוך שלוש שנים. מהלכים נוספים שהדואר יידרש אליהם: שיפור בשירות החבילות, צמצום ימי חלוקת דואר אישי ודיגיטציה מלאה

בשבועות הקרים צפויה להתפרסם פרטי תוכנית ההתייעלות הבסיסית של דואר ישראל, כאשר מטרתה היא להציל החברה מהגעה למצב של חדלות פירעון ולשפר את מצבו לקראת הפרטה מלאה.
כחלק מהתוכנית, משרד התקשורת צפוי לאשר לדואר לצמצם את מספר ימי החלוקה של דואר אישי (מאדם לאדם), כך שחלוקה של דואר זה תתבצע פעם בשבוע, ולא בהתאם לתקני השירות הנוכחיים (שמחייבים לדוגמא חלוקה של 60% מהדואר האישי תוך שלושה ימי עסקים).

3 צפייה בגלריה
אנשים סניף דואר ישראל
אנשים סניף דואר ישראל
סניף דואר ישראל
(צילום: אוראל כהן)

בנוסף, המשרד צפוי לאשר סגירת סניפים באזורים הפסדיים. שינויים אלו מתאפשרים רק בעקבות אישור הרפורמה בדואר לפי מספר שבועות, ובמטרה למנוע פגיעה בשירות בפריפריה בעקבות סגירת הסניפים משרד התקשורת צפוי לחייב מרחק סביר בו סניף הדואר יהיה חייב להימצא מכל ישוב. בהתייחס לצמצום שירות המכתבים האישיים, האישור יעשה מתוך הנחה ששירות זה מזערי ושולי בעידן הטכנולוגיה, ושכעת בעקבות הרפורמה חברות נוספות יוכלו להיכנס לשוק ולחלק מכתבים אישיים, כך שהפעולה אינה בבלעדיות בידי דואר ישראל.

שיפור בשירותי החבילות

שינויים נוספים שמשרד התקשורת צפוי לעמוד עליהם בהסכם הם פתיחת אפשרות לביצוע כל הפעולות בסניף דרך האינטרנט תוך כשנה והשקת שירות סריקת מכתבים כך שמי שמעוניין בכך יוכל לקבל את המכתב סרוק לנייד, מבלי צורך לגשת לסניף. במטרה להגן על אוכלוסיות שאין להם יכולת לבצע את הפעולות דרך האינטרנט, המשרד דורש מהדואר להשאיר את האופצייה של הגעה לסניף, ולהשיק שירותי פרימיום שישרתו אוכלוסיות אלו. שירותי הפרימיום יאפשר לקבל דואר באופן מהיר ונגיש יותר, והם ינתנו לאוכלוסיות מסוימות בהנחות גדולות.


3 צפייה בגלריה
שר התקשורת יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הענף המרכזי שהדואר יידרש להתרכז בו הוא הענף המתפתח ביותר - שירותי החבילות. כחלק מכך, הדואר יצטרך לאפשר ללקוח לבחור לאיזה סניף הוא מעוניין שישלחו את החבילה שלו. כיום, לדוגמא, החבילה יכולה להישלח לסניף אחר במידה והסניף לידך לא בשימוש - והלקוח לא יכול לבחור איזה סניף זה יהיה.
נקודה חשובה שמשרד התקשורת עומד עליה היא הקשר ההדוק בין תוכנית ההתייעלות להפרטה. בתוך כך, המשרד קבע שהוא יסרב להעביר כסף לדואר למען תוכנית הפרישה, לפני שיוצג הסכם הכולל הפרטה מלאה. לפי שעה הנפקת 40% מהמניות צפויה להתבצע בספטמבר, ותחילת הליך המכירה לבעלים פרטיים צפוי להתבצע תוך שבועיים-שלושה. תהליך ההתייעלות במלואו צפוי לחסוך כ-40 מיליון שקל, והוא כולל פרישה מסיבית של עובדים תוך שלוש שנים, כנראה בין 1,500 ל-2,000 עובדים. בהסכם הבסיסי שיתפרסם בקרוב תקבע הפרישה של חלק מעובדים אלו.

3 צפייה בגלריה
מרכז ה סחר ה מקוון של דואר ישראל ב מודיעין מרכז מיון מקוון
מרכז ה סחר ה מקוון של דואר ישראל ב מודיעין מרכז מיון מקוון
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין
(צילום: אוראל כהן)

נקודה חשובה שהמשרד ידרש אליה כחלק מתהליך ההפרטה היא נכסי הנדל"ן היקרים בבעלות הדואר. נכסים אלו ניתנו לדואר מתוקף היותה חברה ממשלתית ולמטרה ספציפית, והעברת הנדל"ן לידיים פרטיות עלולה לייצר אי שיוויון קיצוני בין החברות בשוק הדיוור. כחלק מדיוני הרפורמה, המשרד טען שבעתיד הוא יחייב את הדואר להשכיר מקום בסניפיו לחברות דיוור אחרות, אך שכרגע הפעולה הדחופה היא להוציא את הדואר ממצבו הקשה לפני שהוא לא יוכל לחלק משכורות ולבצע שירות. אופן היישום של חלוקת הסניפים בעתיד צפוי לעצב את התחרות בשוק, ולהשפיע ישירות על השירות שיינתן לציבור.
השבוע פורסמו הנתונים הכספיים של הדואר לשנת 2021, המצביעים על כך שחברת דואר ישראל הפסידה 175 מיליון שקל בשנת 2021, ולדוחות צורפה הערת "עסק חי" המצביעה על חשש לגבי יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה בטווח הקרוב.