סגור
מירי רגב שרת התחבורה
שרת התחבורה מירי רגב. מקדמת ביתר שאת מקורבים לליכוד לתפקידי מפתח בחברות הממשלתיות שנמצאות בתחום אחריותה (צילום: יואב דודקביץ)

ניתוח
הליכודיאדה של רגב מחלחלת עמוק לשירות הציבורי

הכשרתו העקומה של מנכ"ל משרדה שמינויו נפסל, ניסיון למנות לתפקיד בכיר אחיין של עסקן פוליטי שנפסל בשל "פגמים מהותיים" ומינויה של בת משפחה מיוחסת לליכוד לתפקיד: מפעל הג'ובים של מירי רגב דורס את כל כללי המינהל התקין

שרת התחבורה מירי רגב בילתה את הימים האחרונים בגיאורגיה, שם פגשה את נשיאת המדינה וסגן ראש הממשלה האמון על נושאי התחבורה וחשוב מזה – עודדה את נבחרת ישראל לכדורגל ברבע גמר אליפות אירופה עד גיל 21. אולם אחרי הפלז'ר, מגיע תורו של הביזנס ונדמה כי הביזנס העיקרי של משרד התחבורה והשרה בימים אלו הוא מינויים.
ההתפתחות הבעייתית האחרונה בנושא התרחשה בשבוע שעבר בחברה הממשלתית נתיבי ישראל (נת"י). כזכור, לפני חמישה חודשים דירקטוריון החברה מינה את עו"ד אלעד ברדוגו, פוקד ליכוד ואחיינו של העסקן הפוליטי יעקב ברדוגו לתפקיד יועמ"ש החברה, אך המינוי נפסל על ידי רשות החברות שמצאה בו "פגמים משמעותיים חמורים".
לאחר הפסילה, מונתה עו"ד עינב אבוחצירה בשבוע שעבר לממלאת מקום יועמ"ש החברה על ידי מנכ"ל החברה ניסים פרץ. אבוחצירה היא עורכת דין זוטרה בלשכה המשפטית המשמשת כיועצת המשפטית של חטיבת האחזקה. אמנם היא עמדה בתנאי הסף לתפקיד, אך היא "הוקפצה" לפני מועמדים מנוסים ובכירים ממנה שזכו לציונים גבוהים יותר במכרז לתפקיד היועמ"ש הקבוע.
אבוחצירה היא בתו של שלום (צ'רלי) אלפסי, יו"ר סניף הליכוד באשדוד לשעבר, שמכיר היטב את מנכ"ל משרד התחבורה החדש משה בן זקן שצמח באותו סניף של הליכוד. אמה היא ז'קלין אלפסי שהייתה מנהלת סיעת כולנו של משה כחלון. לפני שעבדה אצל כחלון, הייתה מנהלת לשכתו של יוסי שלי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה הנוכחי ובזמנו מנכ"ל רשות הדואר. ב־2005 פורסמה טענה כי מכרז לתפקיד בכיר בדואר נתפר למידותיה, וכי נציב שירות המדינה פתח בהליך משמעתי נגדה לאחר שהשתתפה בוועידת הליכוד בעת שהייתה עובדת מדינה. ואם כבר ביוסי שלי עסקינן, אז מי שאישר בשבוע שעבר את מועמדותו של משה בן זקן לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה הוא יעקב (קוקי) אדרי, שכיהן כיו"ר רשות הדואר בזמן שיוסי שלי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה כיום, כיהן כמנכ"ל רשות הדואר.
בהפוך על הפוך, המינוי של אבוחצירה מראה שאין לממשלה טעם לקדם את חוק היועמ"שים שעליו היא עומלת כחלק מחוקי ההפיכה המשטרית. אפשר פשוט לצפצף על כל סטנדרט של מנהל תקין ולמנות את מי שרוצים לתפקיד של שומר סף (או ממלא מקום שומר סף), וזה לא משנה בכלל אם יש מועמדים מתאימים ממנו. קידום ביטול עילת הסבירות תדאג שהמינויים הללו, מפוקפקים ככל שיהיו, לא ייפסלו וימשיכו להישאר איתנו כאן שנים קדימה.

4 צפייה בגלריה
משמאל לימין: משה בן זקן מירי רגב יגאל עמדי ניסים פרץ ו אבנר פלור
משמאל לימין: משה בן זקן מירי רגב יגאל עמדי ניסים פרץ ו אבנר פלור
משמאל לימין: משה בן זקן מירי רגב יגאל עמדי ניסים פרץ ו אבנר פלור
(צילום: נתיבי ישראל)

המינוי של אבוחצירה הוא רק אחד מני רבים. שני המינויים הבאים בתפריט של רגב הם לתפקיד ראש רשות התחבורה הציבורית הארצית ולמנכ"ל נמל אשדוד. הראיונות לתפקיד ראש רשות התחבורה הציבורית הארצית התקיימו כבר בשבוע שעבר, וההערכה היא שההכרזה הרשמית על המועמד הזוכה המתינה רק לאישור השרה שחזרה מגאורגיה. ל"כלכליסט" נודע כי לתפקיד התמיינו מועמדים מתוך הרשות וביניהם כאלו בעלי ניסיון רב כמו ניר משה, מנהל אגף בכיר מדידה תכנון ותשתיות ברשות לתחבורה ציבורית. עם זאת, ההערכה היא שרגב ומנכ"לה, משה בן זקן, יעדיפו מועמד חיצוני.
בגזרת נמל אשדוד, ועדת האיתור בראשות יו"ר הנמל החדש שאול שניידר צמצמה את מספר המועמדים לארבעה כאשר ההכרזה על הזוכה צפויה להתרחש בעוד כחודש. ארבעת המועמדים שעלו לשלב האחרון הם: אלכס דן, מנכ"ל משרד המודיעין לשעבר והמשנה למנכ"ל רכבת ישראל לשעבר, עידן בן ארי, שעד שנה שעברה כיהן כמנכ"ל אמישראגז, אבי קלפה, שעד לאחרונה כיהן כמנכ"ל רשת הדיור המוגן "עד 120" ואלי בר יוסף, מ"מ מנכ"ל הנמל המכהן.
מועמדותו של בר יוסף נפסלה במקור מפני שהוא החזיק בתואר ראשון ביחסים בינלאומיים ובתואר שני במשפטים ללא משפטנים ואלו לא הספיקו בשביל לעבור את תנאי הסף שדרשו לפחות תואר ראשון במשפטים, כלכלה, מנהל עסקים, ראיית חשבון או הנדסה. בר יוסף ערער, ובייעוץ המשפטי של רשות החברות קיבלו את הערעור. למרות זאת, ייתכן ושאלת מועמדתו תוכרע לבסוף על ידי משרד המשפטים והייעוץ המשפטי לממשלה. גורמים המעורים בנעשה בנמל טוענים כי בר יוסף זוכה לתמיכתה של רגב לתפקיד. יותר מכך, הוא זוכה גם לתמיכה מצד ועד העובדים הפקוד רובו ככולו לליכוד. ההכרזה על הזוכה צפויה להתרחש בעוד כחודש.
אבל אלו לא המינויים היחידים שעל הפרק. עם כניסתה של רגב לתפקיד החל גל של עזיבות והעזבות של פקידים בכירים במשרד. נכון לעכשיו גם התפקיד של ראש מינהל התשתיות שאחראי על פרויקטים בעשרות מיליארדים פנוי וזאת לאחר שרגב לא האריכה את תקופת הניסיון של מי שמילא את התפקיד לפני כן שי קדם. בינתיים, החיפושים אחר מחליף מתנהלים בעצלתיים. גם משרת מנכ"ל רכבת ישראל פנויה, לאחר שהמנכ"ל מיכה מייקסנר הודיע על התפטרותו, שהתמודד מול ניסיונות הדחה ממושכים מצד יו"ר הרכבת שמעוני — שנעשו בתמיכת ובדחיפת רגב. ההערכות הן ששמעוני ינסה לקדם את מועמדותו של בועז הירש מנכ"ל החברה לשירותי סביבה לתפקיד.
בכל הקשור לתעופה, נכון לעכשיו רגב אינה ממהרת למנות מנכ"ל קבוע לרשות שדות התעופה וזאת לאחר שיו"ר הרשות יצחק (ג'רי) גרשון הוביל מהלך להדחת מנכ"ל הרשות הקודם חגי טופולנסקי. בכיר ברשות שדות התעופה ששוחח עם "כלכליסט" אמר כי לדעתו לרגב נוח עם ממלא המקום אמנון כהן שמזוהה עם הליכוד, וכי אין לה מישהו אחר שרלוונטי לתפקיד אותו היא יכולה למנות. "אנשים רציניים לא רוצים לסיים כמו טופולנסקי" אמר הבכיר.
מי משכהן בשמונה השנים האחרונות כמנכ"ל נתיבי ישראל הוא ניסים פרץ. הוא נכנס לתפקיד מיד לאחר חשיפת פרשת השחיתות בחברה, שהובילה בסופו של דבר את המנכ"ל לשעבר אלכס ויזניצ'ר לכלא בגין בקשת שוחד. פרץ נחשב למי ששיקם את החברה מאותו שפל חסר תקדים, והפך אותה מחברה שהייתה מזוהה עם שחיתות וסיאוב לחברה הממשלתית מובילה בתחום. עם השנים פרץ גם הפך לדמות משפיעה עבור מקבלי ההחלטות, בינהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמתייעצים איתו בנושאי תשתיות שונים. למשל, הוא היה בין המעורבים בקידום הרכבות המהירות לקריית שמונה ואילת וגם היה גורם משפיע על הוצאת פרויקט המטרו מנת"ע.
המינוי של יגאל עמדי ליו"ר נת"י על ידי השרה רגב טרף את הקלפים בשביל פרץ ונת"י. בשנתיים האחרונות החברה חזרה שוב "לככב" בכותרות ולא מסיבות טובות. כבר קשה לעקוב אחר כל הפרסומים שמתייחסים לשלל המעללים שמתרחשים בחברה הממשלתית לדרכים, אבל רשימה חלקית של אלו כוללת בין השאר בדיקות של רשות החברות על ניסיונות לתפירת מכרז בשלושה מקרים שונים ואת המינוי התמוה האחרון של עו"ד אבוחצירה לממלאת מקום תפקיד יועמ"ש החברה.
עמדי, שעומד בראש החברה ומונה על ידי רגב, סופג את מרבית האש על התדרדרות המנהל התקין בנת"י, אבל עמדי לא פועל לבדו — הוא לא יכול לקדם הרבה ללא שיתוף פעולה עם ההנהלה. אמנם בהנהלה ישנם משת"פים נלהבים יותר ממנכ"ל החברה פרץ שבהתחלה אפילו ניסה לשמש כבלם לחלק מיוזמות היו"ר, אך לבסוף המסר חלחל וכנראה שגם הוא הבין שבשביל לשרוד צריך לשחק את המשחק.
בשלב מסוים עבר פרץ מלהיות גורם פאסיבי שמאפשר לדברים להתרחש מסביבו לשחקן אקטיבי שמקדם מהלכים בעצמו. ההחלטה למנות את עו"ד עינב אבוחצירה למ"מ יועמ"ש החברה הייתה כבר של פרץ עצמו, הוא הממנה והוא מי שחתום עליה. פרץ צריך להבין שהקרדיט שלו בתור "איש של מעשים" הולך ואוזל. אם לא יתעורר בהקדם הוא עוד עלול למצוא את עצמו משחזר את הטעויות של קודמיו, וכשזה יקרה – אף שר ואף יו"ר לא יהיה שם בשביל לגבות אותו.