סגור
בחירות רשויות מקומיות אוקטובר 2018
בחירות לרשויות המקומיות (ארכיון)

הממשלה אישרה: הבחירות לרשויות המקומיות יידחו ל-27 בפברואר

ברקע, הנתונים שמסר צה"ל לפיהם לא יוכל לשחרר ממילואים 688 חיילים המתמודדים בבחירות, אם יתקיימו ב-30 בינואר. ההחלטה כפופה לאישור ועדת הפנים של הכנסת שתדון מחר בנושא ולאחר מכן לאישור במליאה

הממשלה אישרה הבוקר (א') פה אחד חתימה על צו לדחיית הבחירות לרשויות המקומיות ל-27 בפברואר 2024. הדחייה באה בעיקר בעקבות נתונים שהעביר ביום שישי צה"ל לממשלה, לפיהם לא ניתן לשחרר 688 משרתי מילואים המתמודדים בבחירות שנקבעו ל-30 בינואר 2024.
ההחלטה כפופה לאישור ועדת הפנים של הכנסת ולאחר מכן להצבעה במליאה. לוועדת הפנים שתדון מחר בנושא יש את הרוב הנדרש בחוק של 12 מבין 15 חברי הוועדה - לקואליציה יש 10 חברי כנסת בוועדה, וליש עתיד מהאופוזיציה שהודיעה שתתמוך בדחייה יש 2 חברי כנסת בוועדה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה: "אנחנו בדרך כלל לא מקיימים בחירות בזמן מלחמה, אבל הבחירות האלה נקבעו מראש. הם כבר נדחו פעם אחת, קשה מאוד לדחות אותם לתקופה ארוכה מאוד, אבל יש שתי אפשרויות: או לקיים אותם בסוף ינואר, או לקיים אותם בסוף פברואר. ההמלצה שלי היא ברורה: לעשות את זה בסוף פברואר, כדי לאפשר לכמה שיותר אנשי מילואים להשתתף בבחירות. זו זכות אלמנטרית וחשובה".
המועמד לראשות עיריית ירושלים, עו"ד יוסי חביליו והעותר המרכזי בבג"ץ לדחיית הבחירות המוניציפליות: "הודעת הממשלה על דחייה ל-27 בפברואר מהווה ניצחון חשוב עבור משרתי ומשרתות המילואים, בני משפחותיהם, הקהילות שלהם, ועבור יתר אזרחי המדינה שמתמודדים כעת עם המלחמה ולא עם הבחירות המקומיות. בזכות עתירת האיחוד הירושלמי - הציבור החילוני, הציבור המסורתי והציבור הדתי יוכלו להתמודד באופן שווה בבחירות המקומיות".
חביליו הדגיש בדבריו כי "לא יינתן פרס למי שבחרו מדעת לא לשרת, לא לסכן את חייהם ולא להתגייס לשירות סדיר או מילואים. הציבור הממלכתי ניצח. כעת נתפנה לקרב הגדול של שמירה על ירושלים ישראלית ולא חרדית". ביום שישי המדינה השיבה לבג"ץ וביקשה לדחות את כל העתירות, מלבד זו של האיחוד הירושלמי בהובלת עו"ד יוסי חביליו. עתירתם נגעה לדחיית הבחירות ל-27 בפברואר, במסגרת החוק הקיים.
ממרכז השלטון המקומי נמסר: "הבחירות הן ההליך הדמוקרטי ההכרחי והנדרש כדי לשמור על המשך תפקודו של השלטון היציב ביותר במדינת ישראל - השלטון המקומי. השלטון המקומי ערוך לבחירות לרשויות המקומיות ב-27 בפברואר".
הדחייה הנוכחית מגיעה לאחר שמועד הבחירות לרשויות המקומיות כבר נדחה לפני כחודשיים. ב-23 באוקטובר אישרה הכנסת את דחיית הבחירות ברשויות ל-30 בינואר 2024, נוכח הימשכות המלחמה בעזה. כעת כאמור אישרה הממשלה דחייה נוספת - שטעונה את אישור ועדת הפנים ואת אישורה של המליאה.