סגור
מפעל רותם אמפרט
מפעל רותם אמפרט (צילום: ישראל יוסף)

תקציב 2024
"סכנת נפשות": האוצר רוצה לקצץ את תקציב הפיקוח על המפעלים המזהמים

הצעת האוצר שתידון מחר בישיבת הממשלה כוללת קיצוץ של 10 מיליון שקל בתקציב היחידות הסביבתיות של המשרד להגנת הסביבה, שם טוענים שהקיצוץ לא תואם איתם ושיפעלו לביטולו

משרד האוצר החליט כי במסגרת תקציב המדינה לשנת 2024, יקוצץ תקציבן של היחידות הסביבתיות של המשרד להגנת הסביבה ב-10 מיליון שקל. היחידות הסביבתיות (איגודי ערים לאיכות הסביבה) של המשרד להגנת הסביבה עוסקות בין היתר בפיקוח על מפעלים מזהמים ברחבי הארץ, והקיצוץ בתקציבן כעת עלול לפגוע ביכולתן לפעול מול מפגעים סביבתיים.
דרישת משרד האוצר לא תואמה עם המשרד להגנת הסביבה, שאנשיו הופתעו לגלות את הדברים בחוברת התקציב שהופצה הבוקר למשרדי הממשלה – יממה בלבד לפני ההצבעת השרים על התקציב. למרות לוח הזמנים הדחוק, מהמשרד נמסר כי "המשרד מתנגד נחרצות לקיצוץ ביחידות סביבתיות ואף העביר מסר זה לאוצר ויפעל לביטול הסעיף".
בישראל פועלים 11 איגודי ערים לאיכות הסביבה (תאגידים סטטוטוריים), המרכזים את העבודה בתחום באזורים שונים. התאגידים ממומנים באמצעות אגרות על מפעלים, תקציבי עיריות ותקציב המשרד להגנת הסביבה, ועוסקים בתחומים מגוונים. בין היתר: טיפול במפגעים סביבתיים ומקרי חירום כגון זליגה של חומרים מסוכנים, פיקוח ואכיפה על מפעלים מזהמים, ניטור ורישוי, הליכי תכנון ובנייה ועוד. האיגודים מבצעים סיורי פיקוח במפעלים מזהמים ובודקים באופן רוחבי האם המפעלים עומדים בהיתרי הפליטה של המשרד להגנת הסביבה.
עו"ד שרית גולן-שטיינברג, יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, אומרת כי "הקיצוצים בתקציבי היחידות הסביבתיות יפגעו לא רק באיכות הסביבה, אלא בביטחון ובבריאות האזרחים. מדובר בתקציבים המיועדים בין השאר להתמודדות עם מצבי חירום. קיצוץ תקציב היחידות הסביבתיות, הנמוך ממילא, יביא לפגיעה ביכולת הפיקוח על תאגידים גדולים, מזהמים ועשירים שעלולים לנצל את החלשת איגודי הערים להגנת הסביבה בכדי להרחיב את אי העמידה שלהם בהוראות החוק".
ד" ר ניצן לוי, מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה יהודה ויו"ר פורום היחידות בישראל, אמר: "הסכום המוקצה ליחידות כיום הוא סכום נמוך שגם כך אינו מספק, ולא השתנה במשך שני עשורים, כך שיש צורך בהגדלה ניכרת של התקציב. הקיצוץ יפגע באיגודים וביחידות הסביבתיות ובמנהל הסביבתי המוניציפאלי בשגרה ובחירום ואף עלול לגרום לסגירת יחידות סביבתיות מוחלשות. היכולת לפקח על מכלול התחומים, לרבות מול התעשייה וגורמים מזהמים נוספים, תיפגע באופן מהותי, ובכך תיפגע בריאות ואיכות חיי מאות אלפי תושבים במדינה. הפגיעה תהיה גם ביכולת שלנו לפקח על תחום החומרים המסוכנים, החיונית בעת מלחמה בשל חשש לפגיעת טילים באתרים בהם לא יאוחסנו חומרים באופן בטיחותי - ללא פיקוח. מדובר בסכנת נפשות".