סגור
מימין איתמר בן גביר ו בנימין נתניהו
איתמר בן גביר ובנימין נתניהו. איומים לחוד ומציאות לחוד (צילומים: שלו שלום Sean Gallup/Getty Images)

בקואליציה מעריכים: למרות האיומים - תקציב המדינה יעבור

סיעות אגודת ישראל ועוצמה יהודית אמנם מאיימות להצביע בשבוע הבא נגד התקציב, אך גורמים בקואליציה סבורים כי בסופו של דבר הוא יעבור; אי הוודאות מפני פירוק הממשלה והליכה לבחירות עושה את שלה

בקואליציה מעריכים כי למרות האיומים של סיעת אגודת ישראל להצביע בשבוע הבא נגד תקציב המדינה, ותביעתו של יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לתוספת תקציב למשרד הנגב והגליל - בסופו של דבר הוא יעבור בשבוע הבא.
ראש הממשלה בנימין נתניהו שהשתתף אמש (ה') באירוע של מדרשת "מרכז הרב" לרגל יום ירושלים קרא לשותפים הקואליציוניים ובהם בן גביר שישב בקהל "לרדת מהעץ". גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' השתתף באירוע והקשיב לדברים.
נתניהו אמר כי "הגיע הזמן להפסיק לאיים, להפסיק להחרים ולהפסיק לטפס על העצים. כולם צריכים לעבוד יחד. אין ולא תהיה ממשלה טובה יותר".
בן גביר השיב לו באותו האירוע ואמר כי "ראש הממשלה שאני אוהב אותו מאוד, אמר בנאום שלו דבר חשוב - 'אל תטפסו על עצים'. אדוני ראש הממשלה, סיכולים ממוקדים זה לא עץ, רפורמה משפטית זה לא עץ, ההתיישבות בכל חלקי יו"ש זה לא עץ, פינוי חאן אל אחמר זה לא עץ, לקחת את הטלפונים מהמחבלים בבתי הכלא זה לא עץ. אנחנו יכולים לעשות את זה בכוח שלנו, יש לנו ממשלת ימין, אסור לנו לפספס".
כך או כך, למרות שעוצמה יהודית החרימה את ההצבעות בכנסת ביום רביעי האחרון, ההערכה היא שתתמוך בתקציב ובחוק ההסדרים.
במקביל, יו"ר יהדות התורה, שר השיכון יצחק גולדקנופף, תבע מנתניהו תוספת מיידית של 612 מיליון שקלים לישיבות לשנת 2023, ובהן אלה שאינן מלמדות לימודי ליבה. באגודת ישראל מאיימים שארבעת הח"כים יצביעו נגד התקציב. גולדקנופף גם פנה ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (דגל התורה) כדי ששלושת ח"כי המפלגה יתנגדו אף הם אבל לא נראה שבקשתו תתקבל. באגודת ישראל כועסים על כך שגפני ניפנף באישור התקציב בועדת הכספים בעוד שמלוא דרישותיה של אגודת ישראל טרם נענו.
למרות האיום, גורמים ביהדות התורה מבינים שאם לא יתמכו בתקציב, הקואליציה תתפרק בסופו של דבר ועתיד טוב יותר לא מחכה להם לאחר בחירות.
לפיכך, לאחר אישור התקציב בקריאה השנייה והשלישית הצפוי ביום רביעי בלילה, יוגבר הלחץ על נתניהו להעביר את 600 מיליון השקלים באמצעות שינויים פנימיים בתקציב, גם אם יחייבו קיצוץ רוחבי.