סגור

בלעדי
“תוכנית חומש" חדשה לחברת נתיבי איילון

הממשלה חתמה עם חברת התשתיות על הסכם מסגרת, שבמסגרתו תקבל עד 20 מיליארד שקל לפרויקטים, בהם הנתיבים המהירים בגוש דן

נתיבי איילון על המסלול: הממשלה גיבשה עקרונות להסכם מסגרת להתקשרות עם חברת נתיבי איילון. במסגרת ההסכם החברה מונתה בהחלטת ממשלה ב־17 במרץ השנה לחברת הפרויקטים של הנתיבים המהירים בגוש דן ולאחראית על פיתוח התשתיות במגזר הערבי.
ל”כלכליסט” נודע שתוקף ההסכם הוא עד ל־31 בדצמבר 2026. לפי ההסכם, החברה תקבל תקציבים מהמדינה בהיקף של עד 20 מיליארד שקל עבור פרויקטים שונים, כאשר השתתפות המדינה עבור הפעילות השוטפת של החברה לתקופת ההתקשרות תעמוד על 761 מיליון שקל לשנה. ההסכם הוא בהמשך להחלטת ממשלה מיוני 2014 בעניין הפרדת האחזקה המשותפת עם עיריית תל אביב, והחלטה מ־2017 להעברת נתיבי איילון לבעלות מלאה של הממשלה.
נתיבי איילון מתפקדת היום כזרוע הביצועית של משרד התחבורה בכל הקשור לתחום העירוני בגוש דן, בניגוד לחברת נתיבי ישראל שמשמשת כזרוע הביצועית בתחום הבין־עירוני. כמו כן, החברה החלה בשנים האחרונות לספח אליה עוד ועוד פרויקטים ממשלתיים, ובין היתר מנהלת את פרויקט הנתיבים המהירים, אופנידן, מהיר לעיר (הרחבת נתיבי תחבורה ציבורית), תכנון וביצוע תשתיות למגזר הערבי ופרויקטי מו"פ שונים. כמו כן, בממשלה מעוניינים שנתיבי איילון תנהל את מערך איגרות הגודש שצפויות להיכנס לתוקף ב־2025.
1 צפייה בגלריה
נתיבי איילון
נתיבי איילון
נתיבי איילון. 761 מיליון שקל בשנה לפעילות השוטפת
(צילום: שאול גולן)
הסכם ההפעלה אינו משנה את פעילות החברה או מעביר אליה תקציבים חדשים, אבל מקבע את מעמדה ומהווה גושפנקה רשמית והבעת אמון של הממשלה בכל הקשור לפועלה של החברה. גורמים במשרד התחבורה טוענים כי הסכם זה מהווה מעין "תוכנית חומש" לחברה, בכך שהוא מתווה לה את אופי הפעילות שלה לשנים הקרובות.
ההסכם גם מגביר את הפיקוח של הממשלה על החברה כאשר נציגיה יהיו רשאים לעיין בכל עת בכל הנתונים הדרושים להם, לבצע בכל עת ביקורת, בקרה ופיקוח על פעילות החברה, לצורך בחינת יישום התחייבויותיה. כמו כן, החברה מתחייבת לנהל את ספרי חשבונותיה באופן שיאפשר מעקב בקרה של הממשלה על ביצוע תשלומים ששולמו במסגרת ההסכם.
התשלומים יועברו בהתאם לדרישות תשלום שיועברו על ידי החברה למשרד התחבורה ויאושרו על ידי חשב משרד התחבורה או מי מטעמו. התשלומים יבוצעו רק לאחר שריון תקציבי וקבלת התחייבות והוצאת הזמנה. עוד עולה כי להסכם תצורף תוכנית הפיתוח המאושרת של החברה לשנים 2026-2022 המפרטת את רשימת הפרויקטים שבאחריותה והתקציב המאושר לכל פרויקט. שנה לפני מועד פקיעת ההסכם יחלו הצדדים לקיים מו”מ על התקשרות אפשרית בהסכם חדש.
מנכ”לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן, אמרה כי “ההסכם יעגן בתוכו את הפרויקטים שמקדמת החברה בחומש הקרוב תוך הרחבת פעילותה. נתיבי איילון מודה למשרדי התחבורה והאוצר על הבעת האמון בה וביכולתה להמשיך לקדם פתרונות תחבורה מתקדמים כחלופה ראויה לרכב הפרטי”.