סגור
גילה גמליאל שרה להגנת הסביבה
גילה גמליאל. הגוף החדש מונה 5 עובדים (צילום: אלכס קולומויסקי)

לבקשת שרת המדע: מינהלת המודיעין תוסב לאגף חדש לחדשנות במשרד

כדי לצ'פר את גילה גמליאל הסכים כעת נתניהו שהיא תיקח עימה למשרד המדע את מינהלת המודיעין, שתהפוך לאגף "קו האופק" לחדשנות; גורמים ממשלתיים טוענים כי הקמת האגף מיותרת ומהווה כפילות, מאחר שעבודה דומה נעשית על ידי רשות החדשנות והמלמו"פ, הכפופים לשרת המדע

לאחר שהממשלה אישרה בשבוע שעבר את העברת "מינהלת המודיעין הלאומי" ממשרד המודיעין שבמשרד ראש הממשלה, למשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, בראשות השרה גילה גמליאל (ליכוד), כעת תוסב המינהלה לאגף "קו האופק" במשרד המדע.
לפי הודעת משרד המדע: "קו האופק יזהה מגמות טכנולוגיות מתפתחות עבור תוכניות ארוכות טווח לממשלה, בדומה למנגנונים של מדינות מתקדמות בעולם. האגף החדש יסרוק את האופק להזדמנויות וסיכונים טכנולוגיים עתידיים לישראל, יעריך מגמות עולמיות כגון שינויי אקלים, גלובליזציה, דמוגרפיה ומהפכות טכנולוגיות, ותפקידו יהיה לחזות אתגרים והזדמנויות במטרה לאפשר לישראל להתכונן ולהוביל בתחומים שיהפכו משמעותיים בעתיד".
עוד נכתב כי "האגף יחקור ויתמוך תוכניות ארוכות טווח וינצל יכולות מתקדמות לבינה מלאכותית ועיבוד נתונים גדולים במעבדה טכנולוגית ייחודית. בנוסף , ינהל האגף קשרים עם גופי סריקת אופק מקבילים בעולם וישתף פעולה עם גורמי מודיעין ואקדמיה בישראל".
גמליאל, כיהנה מאז תחילת הקדנציה ועד לאחרונה כשרת המודיעין, ובעצם העבירה את המינהלת יחד איתה למשרד החדש. הגוף החדש מונה 5 עובדים. מינהלת המודיעין הלאומית הוקמה אשתקד במשרד המודיעין, כאמור תחת גמליאל, ועבדה בשיתוף פעולה עם משרד המדע. כעת המינהלת תוסב בעצם לאגף "קו האופק" במשרד המדע.
רה"מ בנימין נתניהו שידרג את מעמדה של גמליאל ממשרד המודיעין שנסגר באחרונה, למשרד המדע, לאחר שמשרת השר התפנתה עקב מינויו של השר הקודם אופיר אקוניס (ליכוד) כקונסול ישראל בניו יורק. כדי לצ'פר את גמליאל הסכים כעת נתניהו שהיא תיקח עימה למשרד המדע את מינהלת המודיעין שתהפוך ל"קו האופק". כזכור, עם הקמת הממשלה הצטרפה אליה גמליאל באיחור של כמה ימים לנוכח חוסר שביעות רצונה על תיק המודיעין שהופקד בידה.
גורמים ממשלתיים טוענים כי העברת המינהלת והקמת אגף "קו האופק" היא מיותרת ומהווה כפילות, מאחר שעבודה דומה נעשית על ידי רשות החדשנות, והמלמו"פ הכפופים לשרת המדע.
המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי-מלמו"פ פועלת על פי חוק המועצה הלאומית למחקר ופיתוח, ומשמשת כמנוע החשיבה האסטרטגית של המשרד. תפקידה של המועצה לבחון את מערכות המו"פ הקיימות בישראל ולזהות את צרכיהן, נקודות החוזק והחולשה שלהן. המועצה מייעצת לממשלה במדיניות הלאומית בתחום המחקר והפיתוח, מדווחת ומבצעת סקרים על המצב המדעי והמחקר בישראל ככלי להשגת מטרות לאומיות. המועצה מפרסמת דו"ח שנתי על הצעות המדיניות הלאומית והצעות התקציב לאזור זה.
לדברי הגורמים בשירות המדינה כבר פועלים כמה גופים בתחום המלמו"פ ורשות החדשנות, ועל כן, לא ברור לשם מה צריך גוף נוסף במשרד המדע. עוד ציינו כי ממילא כל המלצה של "'קו האופק" תובא לדיון ואישור בקשות החדשנות - אזי כל הטיפול בסוגייה יכול להיעשות בלעדי האגף החדש. לדבריהם אין שום היגיון בהקמת האגף החדש, במשרד המדע.
מלשכת שרת המדע נמסר בתגובה: "בתחום הטכנולוגי, האגף משתף פעולה מזה מספר שנים עם משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה, המדען הראשי וגופי המודיעין, במסגרת "מרכז מודיעין לעליונות טכנולוגית" שפעל בעבר תחת משרד ראש הממשלה ולכן מדובר בחיבור טבעי של אגף קו האופק כאגף במשרד החדשנות המדע והטכנולוגיה. אנשי האגף צברו מומחיות ייחודית בפעילות "סריקת האופק" לאורך השנים.
העברת המנהלת אשר פועלת בשעתוף פעולה זה למעלה משנתיים עם משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה ואף תוקצבה על ידו לפעילויות ייעודיות בתחום הטכנולוגי, הנה חיבור טבעי שיאפשר שיתופי פעולה בין כל אגפי המשרד ובפרט עם המועצה הלאומית למו״פ ורשות החדשנות. תוכנית העבודה לשנת 2024 כוללת בין היתר גיבוש אסטרטגיה לאומית לאזור האינדו-פסיפיק, הקמת חממה טכנולוגית בשיתוף עם שירות הביטחון הכללי ומרכז מודיעין משותף עם ארגונים חשאיים".