סגור
   תחנת הרכבת הקלה כיום הגיל המינימלי לנהגים הוא 24
הרכבת הקלה. כיום הגיל המינימלי לנהגים הוא 24 (צילום: מוטי קמחי)

עקב מחסור בנהגים: נבחנת הורדת הגיל המינימלי של נהג קטר ברכבת קלה ל־21

משרד התחבורה כבר ביטל את החובה להחזיק ברישיון נהיגה על אוטובוס, כדי להוציא רישיון נהיגה ברכבת קלה. עם זאת הגיל המינימלי עומד על 24 שנים והמועמד נדרש להיות בעל רישיון נהיגה רגיל לפחות שנתיים 

על מנת לפתור את מצוקת המחסור בנהגי רכבת קלה, החליטו במשרד התחבורה לבחון אפשרות להפחית את הגיל המינימלי לנהג רכבת קלה ל־21 במקום 24. במשרד מקווים שהמהלך יצליח למשוך חיילים משוחררים לעבודה, וכך לפתור את מצוקת הנהגים שצפויה להחמיר עם פתיחת המטרו בגוש דן.
במסגרת אישור התקציב החליטו בממשלה על שורה של צעדים להאצת מיזמי תשתית לאומיים, במטרה לתרום להאצת צמיחת המשק ולשיפור חוסנה הכלכלי של ישראל. בין הסוגיות נמנה הקושי לגייס נהגים לרכבות. במסגרת ההחלטות שהתקבלו, הודיעה שרת התחבורה, מירי רגב, כי משרד התחבורה פועל לקידום הרחבת היצע הנהגים המאושרים לנהיגה על רכבת קלה. בין היתר הקים משרד התחבורה צוות מקצועי שמטרתו לבחון את הפחתת הגיל המינימלי למתן רישיון לנהיגה על רכבת קלה ל־21 ולא 24 כפי שהיה מקובל היום. הצוות התחייב לסיים את עבודתו תוך 60 יום מאישור התקציב בתחילת דצמבר ובהתאם להמלצתו יוחלט אם לתקן את תקנות מסילות הברזל להפעלת רכבות קלות ולשנות את הגיל.
כבר ב־2017 ביטל משרד התחבורה את החובה ברישיון נהיגה על אוטובוס, כדי להוציא רישיון נהיגה ברכבת קלה. עם זאת, הגיל המינימלי עומד על 24 שנים והמועמד נדרש להיות בעל רישיון נהיגה רגיל לפחות שנתיים ולעבור קורס נהיגת קטר של 50 שעות.
עם פתיחת המטרו בעוד כעשור המחסור בנהגים צפוי להחמיר, כיוון שכבר היום מתקשות חברות התחבורה הציבורית לגייס עובדים. הפעלת המטרו תדרוש בשלב הראשון גיוס של עשרות נהגים נוספים.
הקושי שנוצר עקב המחסור בנהגים, נדון לאחרונה בוועדה המיוחדת לעובדים זרים, שם טענו חברות התחבורה הציבוריות כי חסרים כ־5,000 נהגים בתחום, רובם נהגי אוטובוסים. החברות ביקשו לאשר הבאה של עובדים זרים שישמשו כנהגים בתחבורה הציבורית. ארגוני העובדים של הנהגים התנגדו באופן נחרץ למהלך, ובין היתר התריעו כי המחסור בנהגים נובע מהתנאים הירודים שלהם וכי אם המצב ימשיך, הנהגים המנוסים יפרשו מהענף ובחוסר ברירה יגויסו נהגים חסרי ניסיון.
כעת נראה כי הנבואה מגשימה את עצמה, וגם במשרד התחבורה שוקלים בכובד ראש לגייס נהגים צעירים לרכבת קלה, שדורשת ערנות ומקצועיות, בין היתר כיוון שהיא נוסעת על מעברים להולכי רגל, חוצה צמתים עמוסים וחשופה יותר למכשולים מרכבת כבדה.