סגור
תחנת רכבת ישראל קוממיות בת ים
תחנת רכבת ישראל (צילום: קובי קואנקס)

פשרה בין סמוטריץ' לרגב: במקום רפורמה - צוות משותף יבחן את מצב הרכבת

האוצר העדיף להפסיד בקרב כדי לנצח במלחמה: הרפורמה ברכבת ירדה משולחן הדיונים ופינתה מקום לוועדה שתדון בבעיות הרכבת ותגבש הצעה כיצד ליעל את החברה הממשלתית 

ביום שישי אושר תקציב המדינה, ובו הרפורמות שתכנן שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', למעט רפורמת הרכבת, אותה מקדם משרד האוצר בחודשים האחרונים. ברפורמת הרכבת תוכנן מיקור חוץ הדרגתי של פעילויות ההקמה, התחזוקה וההפעלה של הרכבת, כאשר רכבת ישראל תישאר אחראית לניהול המערכת, תכנון הפרויקטים ולוחות הזמנים ולפיקוח על עמידת הזכיינים ביעדי השירות.
בשלב הראשון, משרד התחבורה לא הסכים לדון בסוגייה כלל, סירב בתוקף לכל התערבות של האוצר בניהול הרכבת ודחה בתוקף שינויים בניהול הרכבת, ובמשרד האוצר התקשו להתקדם בלי שיתוף הפעולה. במשרד האוצר אמרו לא פעם, כי יש לבצע רפורמה מקיפה ברכבת, גם אם מדובר בפורמט שונה, אך לא הצליחו לקדם שיח סביב הסוגייה. לטענתם, ההתעלמות של רגב מהבעיות ברכבת, ביניהם עיכוב בפרויקטים, תקלות תכופות וזינוק בהוצאות שכר העובדים, רק מחמירה את המצב ולא מאפשרת להניע שיפור. הניסיון לקדם רפורמה באופן חד צדדי היה למעשה צעד נואש כדי לגרור את משרד התחבורה לשולחן הדיונים והוא עבד. בפגישה שקיים סמוטריץ' עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על חוק ההסדרים הוא הציג לפניו את הרפורמה, בלי נוכחות של רגב ובלי חוות דעתה. ראש הממשלה לא פסל את ההצעה ובמשרד התחבורה הבינו כי ללא שיתוף פעולה הם עלולים למצוא עצמם בתרחיש של הפרטה, לו מתנגדת רגב באופן מוחלט, ועל כן ערב אישור התקציב הסכימו לדון בסוגייה.
לראשונה יצליחו באוצר לגרום למשרד התחבורה להגיע לדיון שעוסק בשינויים במבנה הארגוני של הרכבת, וכן בבחינה של מבנה הסבסוד שמעניקה המדינה לחברה ובחינה מעמיקה של מדדי השירות שלה.
על פי ההחלטה שהתקבלה, לא תבוצע הרפורמה המתוכננת אלא יוקם צוות משותף עם נציגים ממשרד התחבורה, משרד האוצר, רכבת ישראל ורשות החברות שיבחנו את החסמים המבניים לשיפור השירות והיעילות של הרכבת. הצוות יבחן את מדדי השירות, את יעילות וניצולת השימוש ברשת המסילות, את מבנה האחריות, את מבנה התמריצים ויבצע השוואה בינלאומית בתחום.
בצוות ישתתפו מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן או נציג מטעמו, שישמש כיו"ר משותף לוועדה יחד עם הסגן הממונה על התקציבים לענייני תשתיות במשרד האוצר, עלי בינג, ראש הרשות לתחבורה ציבורית, עידן מועלם, ראש אגף הרכבות במשרד התחבורה, כאמל קייס, מ"מ מנכ"ל רכבת ישראל, אבי אלמליח ונציגים מאגף והחשב הכללי במשרד האוצר. על הצוות הוטל לגבש המלצות וחלופות לשיפור היעילות ורמת השירות במערכת הרכבתית, כמו בחינה של שיטות ההקמה, התחזוקה וההפעלה ועדכון מבנה הסובסידיה במטרה להביא לגידול משמעותי במספר הנוסעים ולקדם רמת שירות גבוהה בדומה למערכות תחבורה מתקדמות בעולם. את המסקנות הצוות יגיש תוך 120 יום, לשרת התחבורה, שר האוצר ורשות החברות ואלו יבחנו את הדו"ח ויגישו הצעה מתאימה תוך 4 חודשים ממועד קבלת ההמלצות.