סגור
העיתון הדיגיטלי
22.05.25
הדמייה הקו הכחול הרכבת הקלה חוצה את יפו
הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה חוצה את יפו. החברה הסינית מציעה לבצע את העסקה באמת עות חברת הבת מארה"ב
כפי שנחשף בכלכליסט

הסינים מציעים למכור את הקרונות לקו הכחול דרך החברה הבת האמריקאית

המדינה לא מאשרת הסכם בשווי של כ-1.4 מיליארד שקל לאספקת 132 קרונות לקו הכחול בירושלים, כדי לרצות את טראמפ. כעת מציעה החברה הסינית CRRC לבצע את העסקה באמצעות חברה בת ממסצ'וסטס, שמייצרת לשוק האמריקאי

המדינה לא מעניקה בשלב זה אישור לעסקה לרכישת 132 קרונות לקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים בעלות של כ־383 מיליון דולר (יותר מ־1.4 מיליארד שקל) מספק הקרונות הסיני CRRC, שנמצא בבעלות ממשלתית. כפי שנחשף אתמול באתר כלכליסט, המדינה העניקה לשותפות בזכייה במכרז לביצוע ולהפעלת הקו הכחול, דניה סיבוס ודן, פרק זמן של שנה למצוא ספק חלופי לעסקה – כך שמדובר בעיכוב של שנה לפחות בפרויקט בתרחיש אופטימי, שבו אכן יימצא ספק חדש על ידי חברות אלה.
במידה שדניה סיבוס ודן לא יצליחו למצוא ספק במחיר ריאלי יעבור הכדור חזרה לאוצר, שיקיים מכרז לבחירת הספק. במידה שגם ניסיון זה ייכשל, תבוטל זכייתן של דניה סיבוס ודן במכרז לקו הכחול והוא יתפרסם מחדש – צעד שעלותו הכוללת, לצד העיכוב, מאות מיליוני דולרים. אחת המועמדות לספק את הקרונות היא PESA הפולנית שכבר סיכמה על האספקה לפני הסינים, אבל נסוגה מהסיכום בשל ירידת הדירוג של ישראל.

בשלב זה, פורמלית, הסינים לא נפסלו, והמדינה תיתן את החלטתה הסופית בעניין בתוך שלושה שבועות. אבל דניה ודן קיבלו ביום רביעי שעבר הודעה מהאוצר לעצור את העסקה מול הסינים כי המדינה איננה מאשרת בשלב זה את העסקה בשל "הוראה מדרג גבוה ביותר". החברה הסינית, שמחזיקה במפעלי ייצור באיראן אבל גם במסצ'וסטס ארצות הברית, הציעה לישראלים לספק את הקרונות מהמפעל שלה בארצות הברית, אפשרות שעשויה להבשיל בשבועות הקרובים כסוג של פשרה. במקרה כזה עלויות העסקה יהיו גבוהות יותר. בעסקה מדובר במקור על רכישת 132 קרונות במחיר של 2.9 מיליון דולר לקרון. בבדיקה שערכו בעבר אנשי דן ודניה עם היצרן הקוריאני יונדאי, ננקבו מחירים גבוהים יותר בכמיליון דולר לקרון, ומכאן שההצעה הסינית המקורית כדאית מאוד כלכלית.

לא רוצים "להכניס אצבע בעין" לאמריקאים

גורמים באוצר מכחישים רשמית כי ניתנה הוראה מגבוה לעצור את העסקה, אבל מודים כי המל"ל והשב"כ לא העניקו לה אישור, וכי לפחות מבחינת המל"ל הדבר נעשה "כדי לא להכניס אצבע בעין לאמריקאים". אישור של המדינה הוא תנאי מתלה בהסכם שנחתם בסוף 2024 בין דניה סיבוס ודן לבין החברה הסינית, וללא הסכמת המדינה ההסכם איננו בתוקף. הסינים, לדברי גורמים המעורבים בהסכם, גם אינם זכאים לפיצוי במקרה כזה. גורמים בחשב הכללי מסרו, ״מבהירים באופן חד משמעי - המכרז ממשיך וכך גם הסגירה הפיננסית. אין 'הוראות מגבוה', נכון למועד זה טרם ניתן קלירנס של גורמי המלל והשב״כ ולכן הוחלט להתקדם במתווה הנוכחי".
בשבוע שעבר, שבו הודיע האוצר על עצירת העסקה, ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו בארצות הברית ונפגש עם הנשיא דונלד טראמפ ובכירים נוספים בממשלו. לאמריקאים היו בעבר השגות על עסקת הקרונות, ובחודשים האחרונים הם יזמו פגישות עם אנשי הכלכלן הראשי באוצר ועם אנשי החשכ"ל המטפלים בעסקה כדי לקבל הבהרות בעניינה, והיא הוצגה בפניהם בידי אנשי האוצר. חברת CRRC הסינית מצויה ברשימה השחורה של משרד הביטחון האמריקאי בטענה שהיא וחמש חברות אחרות מסין עוקפות את הסנקציות האמריקאיות על איראן. עם זאת, לדברי גורמים הקשורים במכרז, החברה מצויה ברשימה שחורה שאוסרת על רכישת מניות של חברות הכלולות בה, אבל לא על רכש של ציוד שלהן.
גורמים הקשורים בקו הכחול חושדים כי נציג של גוף מתחרה יצר קשר עם בכיר במפלגה הרפובליקנית המעורב בתהליכים במזרח התיכון, ועורר את נושא הקרונות הסיניים כדי להביא להתנגדות הממשל. התנגדויות מסוג זה כבר השפיעו בשנתיים האחרונות על החלטות אסטרטגיות של המדינה, בין היתר בהבאת עובדים זרים הודים במקום סינים, והגדלת היבוא מהודו, והדבר אף עשוי להוביל לבחירה בחברת קרנות הודית שתספק את הקרונות לקו הכחול.
חרף העמדות של סין במלחמת חרבות ברזל נגד ישראל ובעד איראן ושותפותיה, סין לא מוגדרת כמדינת אויב ויש לה מנופי לחץ לא מעטים על ישראל בצורה של איום להעלאת מכסים על היבוא העצום של סחורות סיניות: החל ממכוניות, דרך ברזל, אלומיניום ומתכות אחרות, ועד מוצרים פשוטים דרך עלי אקספרס. מעניין לציין שהחברה הסינית CRRC סיפקה בעבר, בעידודו של השר ישראל כ"ץ, 90 קרונות לקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב.

1 צפייה בגלריה
אופיר קרני מנכ"ל קבוצת דן
אופיר קרני מנכ"ל קבוצת דן
מנכ"ל דן אופיר קרני. לא יצטרכו לפצות את הסינים
(צילום: יונתן בלום)

אתמול נחתם גם הסכם המימון של הפרויקט מול בנק לאומי שמוביל את הקונסורציום, יחד עם בנק מזרחי, מגדל ועמיתים. ארבעת הגופים יעמידו סכום של קרוב ל־5 מיליארד שקל לטובת הפרויקט. המימון ניתן ביורו והבנקים לחצו על המדינה לסיים את התהליך כיוון שהריבית בהלוואה נוחה יחסית,ולאור התחזקות המטבע מול הדולר בשבועות האחרונים.
הפרויקט, שתקופת הזיכיון שלו נקבעה ל־25 שנים, כולל תקופת הקמה כוללת של שבע שנים ותקופת הפעלה ותחזוקה של 20.5 שנים. הקו הכחול, באורך של 31 ק"מ, יכלול 53 תחנות נוסעים, מתוכן 3 תחנות תת־קרקעיות במקטע באורך של כ־2 ק"מ במרכז העיר. הפרויקט כולל גם 56 תחנות מתח, 68 צמתים ו־3 מרכזי שירות — והוא קו הרכבת הקלה המסיבי ביותר במערכת הרכבות הקלות בירושלים. הוא יחבר את השכונות גילה ותלפיות בדרום העיר עם רמת אשכול ורמות בצפון העיר, וישרת מאות אלפי תושבים מדי יום.
בנוסף, יוקם דיפו (מתחם תחזוקה) חדש בשכונת מלחה, אשר ישתרע על כ־73 אלף מ"ר. הדיפו יכלול מתקני תחזוקה מתקדמים, מערכות שליטה ובקרה ושטחי אחסון לקרונות. משגרירות סין לא התקבלה תגובה.