סגור

המדינה הכריזה על מתווה סיוע רביעי לאל על - מבלי שנסגרו הפרטים

המתווה יכלול הזרמת הון לחברה בסכום של בין 50 ל-100 מיליון דולר, אך במשרד האוצר מודים כי אין עדיין הסכם מחייב וטרם התגבשו הסכמות על סכום הסיוע המדויק. בנוסף, המתווה כפוף להחלטת ממשלה. המדינה עוד לא הכריעה מה יהיה יחס הזרמת הון בינה לבין הבעלים, אך זה לא יעמוד על אחד לאחד - אלא ייטה "לטובת" החברה

משרד האוצר הודיע היום (ה') כי הנהלת אל על והצוות המקצועי במשרדי האוצר והתחבורה הגיעו להבנות עקרוניות על מתווה סיוע נוסף לחברות התעופה, על רקע משבר האומיקרון. לפי האוצר, אין עדיין הסכם מחייב והמתווה כפוף להחלטת ממשלה.
המתווה יכלול הזרמת הון לחברה בסכום של בין 50 ל-100 מיליון דולר, ובאוצר מודים כי הם עדיין לא סיכמו עם החברה על הסכום המדויק. כמו כן, המדינה עוד לא הכריעה מה יהיה היחס הזרמת הון בין המדינה לבעלים, אך היחס לא יהיה 1:1 אלא ייטה לטובת החברה. הסיוע של המדינה יבוצע בעזרת הקדמת תשלומים ומתן הלוואות אג"ח המיר לטווח ארוך (בין 3 ל-10 שנים, עדיין לא נקבע), בדומה למתווה הקודם, והמדינה תקפיד על כך שלא תחזיק ביותר מ-24% ממניות החברה. בעל השליטה קני רוזנברג ייאלץ להזרים הון ב"מצ'ינג".
באוצר אומרים כי לא משנה להם אם הזרמת ההון לחברה תבוצע בהנפקה, על ידי הכנסת שותף או הזרמת בעלים. גורמים במשרד אמרו כי "העיקר שייכנס כסף. לכסף אין ריח". עוד נאמר, כי מטרת מתווה הסיוע היא תזרימית ושהוא נועד לאפשר לחברה לצלוח את המשבר של החודשים הקרובים.
חברות התעופה האחרות, ארקיע וישראייר, עדיין נמצאות במשא ומתן, אבל באוצר אמרו כי הן ייזכו להסכם עם תנאים דומים; זאת, למרות שבאוצר רצו שהן קודם יממשו את הצעות המתווה הקודמות, שכללו תמיכה ביחס של 1:1.
תעשיית התעופה נמצאת במשבר מתמשך מתחילת שנת 2020. עד כה חברת אל על חתמה עם המדינה על שלושה מתווי סיוע שונים, והאוצר הזרים לחברה כמיליארד שקל, מתוכם 240 מיליון כהלוואות. בתמורה הזרים בעל השליטה קני רוזנברג כ-211 מיליון דולר לחברה, והוא מחויב להזרים 13 מיליון דולר נוספים. ישראייר וארקיע קיבלו כל אחת מהמדינה הלוואה בגובה 16 מיליון דולר בתמורה להזרמה של 8 מיליון דולר מצד הבעלים. שתי חברות התעופה הקטנות סירבו למתווה הסיוע הקודם שהוצע להם מטעם המדינה, שכלל הלוואה באג"ח המיר של 7 מיליון דולר בתמורה להזרמה של סכום זהה מצד הבעלים, וכעת המדינה מסרבת לסייע להן באופן אחר כי ההצעה הזו עדיין תקפה. בכירים בממשלה אמרו לכלכליסט כי החברות הקטנות מסרבות לקבל את המתווה משום שהבעלים לא מוכנים להזרים כסף מכיסם.
1 צפייה בגלריה
מטוסים מושבתים אל על חברת תעופה נתב"ג קורונה
מטוסים מושבתים אל על חברת תעופה נתב"ג קורונה
מטוסים של אל על
(צילום: רויטרס)
לפני שבוע וחצי אמר אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר לכלכליסט כי לחברה היה את "הנובמבר הטוב ביותר בתולדות ישראייר" וכי הם נערכו לתוצאות דומות בדצמבר, אבל הכל קרס תוך שבועיים והם חוו גל אדיר של ביטולים. סירקיס אמר כי הוא מתנגד להצעת האוצר הנוכחית וכי הם לא מעוניינים בהלוואה נוספת כי החברה לא תוכל לעמוד בהחזר ההלוואות. "ראש הממשלה הבטיח לפצות את ענף התעופה אבל הכסף נשאר במרתפי האוצר", אמר סירקיס. דברים דומים נאמרו לכלכליסט על ידי בכירים בחברות התעופה האחרות. באותו יום אמרו גורמים באוצר לכלכליסט כי הם סירבו לתת מענקים לחברות במקום אג"ח המיר מפני שמדובר ב"סיוע לבעל השליטה ולא סיוע לחברות".
שר האוצר, אביגדור ליברמן: "הבטחנו שלא נשאיר את התעופה הישראלית מאחור - וקיימנו. המתווה החדש יאפשר לחברות לצלוח את המשבר תוך שמירה על העיקרון שסיוע המדינה יועמד במקביל להזרמת הון חיצוני לתוך החברה שיחזק את מבנה ההון שלהן. אני מודה לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, על שיתוף פעולה מלא בקידום מתווה הסיוע ועל תמיכה לאורך כל הדרך. לסיום אדגיש שהסיוע הטוב ביותר שהמדינה יכולה להעניק לחברות התעופה הוא לאפשר להן לטוס עם מינימום מגבלות, ואני מקווה כי בחודש הקרוב נפתח את השמיים לנכנסים וליוצאים".