הפער הצטמצם מעט אבל בישראל עדיין משלמים פחות מסים מברוב ה־OECD
ההכנסות ממסים עלו ב־2024, אך ישראל עדיין מדורגת בתחתית ה־OECD מבחינת שיעור גביית המסים ביחס לגודל הכלכלה. בנוסף, דו"ח ה־OECD מראה שהמדינה גובה יותר מדי מסי קנייה הנחשבים לרגרסיביים
בצירוף מקרים רק שעות ספורות אחרי שממשלת ישראל אישרה את תקציב המדינה ל־2026, ארגון ה־OECD פרסם את הדו"ח השנתי על הכנסות ממסים ממנו עולה כי הישראלים עדיין משלמים מעט מס ביחס לשאר חברות הארגון.
לפי הדו"ח, משקל ההכנסות ממסים בישראל (כלל המסים ביחס לתמ"ג) עמד ב־2024 על כ־31% תוצר לעומת ממוצע בארגון של 34% תוצר. מדובר על פער של כ־3.2% תוצר – שווה ערך לכ־64 מיליארד שקלים (כל 1% תוצר שווה ערך לכ־20 מיליארד שקלים). ישראל מדורגת בשליש התחתון של חברות ה־OECD – מקום 28 מתוך 38 – מבחינת שיעור גביית המסים ביחס לגודל הכלכלה.
עם זאת, מדובר בעלייה במשקל הכנסות ממסים ביחס לגודל הכלכלה לעומת 2023, דבר שצמצם את הפער במקצת מול המערב שכן אז הפער עמד על כמעט 4%, קרי כמעט 80 מיליארד שקלים (29.8% תוצר בישראל לעומת 33.7% תוצר בממוצע).
הסתכלות ארוכת טווח מראה כי ניכרת ירידה בנטל המס בישראל בהשוואה לתחילת שנות ה־2000, אז נטל המס עמד על 34% תוצר. מאז הוא נמצא בירידה מתונה, שכן לאורך השנים הופחתו שיעורי מס הכנסה ומס חברות במסגרת רפורמות שונות, מה שתרם להפחתת חלקם של המסים בתוצר. זאת, בניגוד למגמה בעולם המפותח, שם משקל המסים עלה ב־1% - דבר שהרחיב את הפער בין ישראל לשאר העולם המערבי.
התרומה המעניינת של הדו"ח היא הקיטלוג של מבנה המס הישראלי ביחס לשאר המדינות בארגון. הדו"ח מפריד את המדינות לשלוש קבוצות לפי המס הדומיננטי: מסי הכנסה (ניכויים ומס חברות), ביטוח לאומי או מסי קנייה (מע"מ).
ישראל שייכת לקבוצה הראשונה והגדולה ביותר, עם מס הכנסה דומיננטי, המאופיינת במדינות יותר ליברליות, עם סקטור עסקי מתקדם ותוסס, עם נוכחות אירופאית נמוכה יחסית ושם נמצאות ארצות הברית, דרום קוריאה, שווייץ, בריטניה, קנדה, אירלנד, אוסטרליה וניו זילנד. בקטגוריה הזו ישראל ממוקמת שלישית מהסוף - פחות מ־35% מסך המס - אחרי דרום קוריאה ואיטליה.
בתוך כך נציין כי במסגרת התקציב ל־2026 החליטה הממשלה להוריד את מס הכנסה ליחידים בעלי שכר מעל 16.5 אלף שקלים.
בקבוצה השנייה נמצאות מדינות עם מערכת רווחה והשתתפות משמעותית של המדינה בכלכלה. שם המשקל הממוצע של מסי ביטוח לאומי עומד על 38.5% (לעומת כ־16% בישראל). בקבוצה השנייה נמצאות מדינות עם תמ"ג לנפש נמוך יותר, עם מערכת מס פחות יעילה שחייבת להישען על מע"מ שקל לגבייה (צ'ילה, טורקיה, יוון, פורטוגל וליטא).
סף הכניסה לקבוצה הזו הוא משקל הכנסות ממסים של 34% תוצר, בעוד המשקל בישראל הוא כ־31%. המסקנה: ישראל גובה מעט מסים ככלל וגם גובה יותר מדי מסי קנייה - הידועים בגלל הרגרסיביות שלהם, שכן העניים משלמים חלק גדול יותר מהכנסתם לעומת העשירים יותר.































