סגור

בציבור הדתי כועסים על סקר של משרד התחבורה על אוטובוסים בשבת: "הדבר בנפשנו"

בימים האחרונים מופצות בקבוצות וואטסאפ של המגזר הדתי הודעות הקוראות לציבור להזדהות כחילונים ומסורתיים בסקר, ולהצביע נגד תחבורה ציבורית בשבת. זו אינה הפעם הראשונה שמשרד התחבורה תחת השרה מרב מיכאלי בוחן אפשרויות של קידום תחבורה ציבורית בסופ"ש

לפני כשבועיים השיקה שרת התחבורה מרב מיכאלי את "סקר התחבורה הגדול", שנועד לבחון את עמדות הציבור בנוגע לתחבורה הציבורית בישראל ולאסוף מידע שישמש בעתיד לתכנון התחבורה.
הסקר בוחן את דפוסי השימוש של משתמשי התחבורה השונים בישראל, אך בוחן גם את עמדות הציבור בנוגע לסוגיות תחבורתיות "שנויות במחלוקת" כמו "האם אתה תומך בסלילת שבילי אופניים על חשבון חניות בשטח הציבורי?" השאלה השנויה במחלוקת ביותר נמצאת בסוף הסקר, ובה שואלים "באיזו מידה תשתמש/י בתחבורה ציבורית לצורך הגעה לשירותים חיוניים (דוגמת בית חולים) במהלך סופי שבוע?"

1 צפייה בגלריה
נוסעי אוטובוס במרכז הארץ
נוסעי אוטובוס במרכז הארץ
נוסעי אוטובוס במרכז הארץ
(צילום: יריב כץ)

שאלה זו, שלא מציינת בפירוש את המילה שבת ומתייחסת רק לשירותים חיוניים, הובילה לתרעומת בחלק מהציבור הדתי והחרדי בישראל.
בימים האחרונים מופצות בקבוצות וואטסאפ של המגזר הדתי הודעות הקוראות לציבור להזדהות כחילונים ומסורתיים בסקר, ולהצביע נגד תחבורה ציבורית בשבת. באחת מההודעות שהופצה בתפוצה רחבה נכתב "משרד התחבורה שולח את הסקר בעיקר למגזר החילוני כדי שיוכלו להציג תוצאות שהציבור בישראל מעוניין בתחבורה בסוף השבוע חלילה... שימו לב שהסקר רוצה לבדל בין יהודי חרדי לשאינו חרדי... כך שמומלץ לענות על הסקר כאדם שאינו חרדי, לבחור עיר חילונית ולסמן שאינך מעוניין בתחבורה ציבורית בשבת". בהודעה אחרת נכתב "בכל שאלה על סופי השבוע או על כל ימות השבוע לציין שלא מעוניינים כלל בתחבורה ציבורית. חשוב שכולם יענו לסקר כי בנפשנו הדבר".
ההודעות הללו הופצו ביתר שאת בימים האחרונים, ואתמול אף חשבו מפעילי הסקר כי הם נמצאים תחת מתקפת סייבר וזאת כי חוו עומס לא ברור של כניסות לאתר. בדיעבד, חושדים שם כי "ייתכן שמדובר במענה לקריאה לפעולה של החרדים", כך על פי גורם מקצועי המעורה בנושא.
משרד התחבורה יכול היה להימנע מהטיות כאלו בתוצאות הסקר במידה והיה מבקש מהעונים להזדהות עם תעודת זהות או בדרך אחרת, אך באופן מודע הוחלט לא לעשות זאת מתוך תפיסה הסבורה שזה יצמצם את כמות העונים. דרך הסינון שנבחרה היא על ידי מניעה של אותה כתובת איי.פי למלא את הסקר פעמיים, אך זה לא מונע מקבוצות מאורגנות להזדהות באופן מטעה או להשתמש במכשירים מרובים בכדי להשפיע על התוצאה. במקביל לסקר האינטרנטי מתבצע סקר שטח על ידי סוקרים בתחבורה הציבורית, ואחת הדרכים לבחון אם נעשו הטיות היא על ידי השוואה של תוצאות השטח לאלו של האינטרנט. על הסקר האינטרנטי ענו כבר יותר מ-50 אלף איש, הסקר יהיה פתוח לציבור במשך שלושה שבועות עד ל־14 ביוני.
זו אינה הפעם הראשונה שמשרד התחבורה תחת השרה מיכאלי בוחן אפשרויות שונות של קידום תחבורה ציבורית בשבת. השרה מיכאלי ניסתה לקדם מתן רישיונות לתחבורה ציבורית "פרטית" שתפעל בכל ימות השבוע אך יוזמה זו נבלמה על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט. יוזמות אחרות כללו הפעלה של מוניות שירות על ידי הרשויות המקומיות והפעלה של הרכבלית בחיפה בשבת – יוזמה שנבלמה על ידי ראש העיר עינת קליש-רותם. כמו כן, לא ברור מדוע במשרד התחבורה התעקשו לבחון את נכונות הציבור למהלך, כשסקרים קודמים הראו שוב ושוב כי יש רוב גדול בציבור שתומך בכך.
nמשרד התחבורה נמסר, "משרד התחבורה השיק את סקר התחבורה הגדול, במטרה להזמין את ציבור הנוסעים והנוסעות לסייע לתהליכי פיתוח התחבורה בישראל, תוך שיתוף ציבור בהליכי קבלת החלטות. ניסיון העבר בתהליכים דומים מלמד שחובת הרשמה לסקר מפחיתה משמעותית את מספר המשתמשים ולכן הומלץ על ידי הגורמים המקצועיים לבצע את הסקר באופן אנונימי, תוך הגבלת אפשרות המענה לפעם אחת מכל מכשיר. הסקר הושק לפני כשבועיים וכ-80 אלף אזרחים ואזרחיות כבר ענו עליו והמשיבים יכולים להירשם בסיום התהליך כדי לקבל את ממצאי הסקר אחרי שינותחו.
"יצוין כי גם מערכת הזדהות לא הייתה מונעת התחזות לחילוני או דתי, ומניתוח המידע שנאסף עד כה נראה שהרוב המוחלט של המשיבים אינם מתחזים ואכן קיים ייצוג מרשים למגזר החרדי מקרב המשיבים. עם ניתוח נתוני הסקר, משרדנו יתמודד עם הסטות לכאן או לכאן. אנחנו מזמינים את אזרחי ואזרחיות ישראל שעדיין לא ענו על הסקר להשתתף בתהליך ולהשמיע את דעתם וקולם בנוגע לתחבורה בישראל".