סגור

הסקר הגדול של משרד התחבורה מצא בית גם באתר של מפלגת העבודה

הסקרים בענייני תחבורה הוכנו על ידי אותו משרד ועלו לאוויר במקביל. העבודה הורידה את הסקר שלה מהאוויר בעקבות פניית כלכליסט

ביום שלישי בשבוע שעבר השיקה שרת התחבורה מרב מיכאלי את "סקר התחבורה הגדול", שנועד לבחון את עמדות הציבור בנוגע לתחבורה הציבורית בישראל. הסקר, שהוזמן על ידי משרד התחבורה, מבוצע בפועל על ידי חברת שיתוף הציבור Raizit, שהמייסד והמנכ"ל שלה הוא ערן עציון, שכיהן בעבר כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה ועמד בראש מפלגת "ישר".
חברת Raizit נבחרה בעקבות הליך תיחור פנימי שביצע משרד התחבורה, הליך של מכרז פנימי בו ספקים שעובדים עם הממשלה יכולים להתמודד. הליך התיחור התבצע למרות שמשרד התחבורה יכול היה להשתמש בחינם בשרת הסקרים הממשלתי, בו הממשלה השקיעה בעבר מיליוני שקלים. משרד התחבורה גם השיק אתר חיצוני וקנה דומיין מיוחד ללא סיומת gov בשביל הסקר. במשרד התחבורה ובלשכת שרת התחבורה סרבו לענות כמה מתקציב המשרד הושקע בסקר.
1 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מרב מיכאלי במסיבת עיתונאים בירושלים מכריזה על רפורמת "דרך שווה"
שרת התחבורה מרב מיכאלי במסיבת עיתונאים בירושלים מכריזה על רפורמת "דרך שווה"
שרת התחבורה מרב מיכאלי
(צילום: עמית שאבי)
החברה שזכתה במכרז, Raizit, מבצעת גם את סקרי שיתוף הציבור של מפלגת העבודה וההערכה היא שהמפלגה שילמה לה על שירותיה בתקופה האחרונה מאות אלפי שקלים. במקביל להשקת הסקר על ידי משרד התחבורה, יצאה מפלגת העבודה עם סקר תואם (שבינתיים ירד מהאוויר) בעל שאלות זהות שגם הוא נעשה על ידי Raizit. באתר של המפלגה הושק הסקר שבצד עם הצבע הסגול שמזוהה לאחרונה עם המפלגה, כאשר בצד אחד של האתר מופיע הלוגו של "מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי" (ראו תמונות מסך) ובצד השני שלו מופיע "משרד התחבורה משיק את סקר התחבורה הגדול". מי שעונה על כל השאלות זוכה לקבל תמונה של שרת התחבורה מיכאלי שמודה על ההשתתפות בסקר. העובדה כי הסקר של המפלגה הושק במקביל לזה של המשרד, עם אותן שאלות בדיוק ועם אזכור של משרד התחבורה – מעלה תהיות לגבי שיתוף הפעולה ההדוק בין אנשי המקצוע במשרד לאנשי מפלגת העבודה.
זו אינה הפעם הראשונה שעולה חשש לערבוב בין פעילות המשרד לבין המפלגה שהיא עומדת בראשה, ובעבר עלו טענות כי מאז שנכנסה לתפקיד "השאיל" משרד התחבורה את השפה העיצובית מקמפיין הבחירות של מיכאלי, שאופיין ברקע סגול וכיתובים בגוון תכלת.
לפי המשרד, הסקר נועד לבחון את עמדות הציבור בנוגע לתחבורה הציבורית ולאסוף מידע \שישמש לתכנון התחבורה. הסקר יבוצע בין היתר באמצעות עשרות סוקרים שימלאו את הסקרים בקרב נוסעי התחבורה הציבורית. הסקר יהיה פתוח לציבור במשך שלושה שבועות עד ל־14 ביוני.
בעקבות פניית כלכליסט הסירה מפלגת העבודה את הסקר מהאתר שלה.
ממשרד התחבורה נמסר, כי הם יצאו במהלך של מכרז פנימי מפני שבמערכת הסקרים הממשלתית אין אפשרות לקיים דיון ואין בה אפשרות לנתח טקסט פתוח באופן אוטומטי, דבר שלא היה מאפשר לשאול הרבה שאלות פתוחות. הספק נבחר בתיחור באמצעות מכרז מרכזי של החשכ"ל והחברה הזוכה ביצעה עשרות תהליכי שיתוף ציבור ברשויות ובמשרדי ממשלה שונים. למרות טענת המשרד, זאת הפעם הראשונה שהחברה מבצעת סקר שיתוף הציבור למשרד ממשלתי.
מחברת Raizit נמסר: "החברה מספקת את התשתית הדיגיטלית לשיתוף ציבור עבור עשרות לקוחות מסקטורים שונים ובכללם: משרדי ממשלה, עיריות, מועצות מקומיות, ארגוני חברה אזרחית, מפלגות ועוד. Raizit מספקת לכל לקוח את הפלטפורמה הטכנולוגית בלבד ואיננה מתערבת בשיקולי עריכת ופרסום התכנים. יובהר כי כל אחת מהפלטפורמות של רייזאיט היא עצמאית לחלוטין ובלתי תלויה באף פלטפורמה אחרת".