סגור
מבחן בגרות ב מתמטיקה בית ספר
בחינת בגרות (צילום: יובל חן)

מבקר המדינה: בחינות הבגרות דולפות בקבוצות דקות אחרי פתיחת הכספות

המבקר חושף תופעה של הדלפת הבחינות בקבוצות טלגרם דקות לאחר פתיחת הכספות, ולעיתים גם הדלפת הפתרונות במהלך הבחינה. למרות שמידע בנושא הבגרויות "רגיש ונדרש לאבטחה גבוהה", נמצאו ליקויים קשים במערכות ההגנה של מאגרי המידע, בהם שמורות הבחינות והציונים

מבקר המדינה חושף תופעה רחבה של הדלפת בחינות בגרות בקבוצות של רשת חברתית (טלגרם. ש"א) דקות ספורות לאחר פתיחת הכספות בהן הן נשמרות, ולעיתים גם הדלפת הפתרונות במהלך הבחינה. הוא איתר שבע קבוצות שבהן בוצעו עשרות מקרים של הפצה לא חוקית של שאלונים ופתרונות שבאחת מהן 12 אלף חברים. המבקר מציין שמדובר במעשים שעלולים להיחשב לעבירה פלילית של קבלת דבר במרמה.
הדבר עולה מפרק החינוך בדו"ח הסייבר של מבקר המדינה המתפרסם היום (ג'). הפרק עוסק במאגרי המידע של בחינות הבגרות. משרד החינוך הגיש למשטרה ארבע תלונות בלבד על הדלפת בחינות ושלוש מהן כבר נסגרו בעילות של "עבריין לא ידוע" או "העדר עבירה פלילית". משרד החינוך מסר שהחמיר את הענישה והחל להפיץ מספר גרסאות של כל בחינה כדי לאתר את המעתיקים.
המבקר קובע בחריפות מאוד לא אופיינית שליקויי סייבר במערכות המחשוב של בחינות הבגרות "עלולים לסכן את שלמותם, זמינותם, סודיותם ואמינותם של ציוני בחינות הבגרות וכן עולה מהם חשש לפגיעה בעקרונות טוהר הבחינות". המבקר מציין כי המידע בנושא בחינות הבגרות הוא "מידע רגיש הנדרש לרמת אבטחה גבוהה ביותר". למרות זאת, נמצאו ליקויים קשים במערכות ההגנה של מאגרי המידע, בהם שמורים הבחינות והציונים.
אחת ממערכות המידע משתמשת בגרסה מיושנת של מערכת הגנה שהחברה המספקת אותה הפסיקה לתמוך בה. הפעם האחרונה בה נערך סקר סיכונים למאגרי בחינות הבגרות היתה ב-2018. ממצאי הסקר גילו "רמת הגנת סייבר נמוכה". בחלק מהמערכות התגלה סיכון רב, כולל ממצא שהוגדר קריטי. למרות החובה לבצע סקר סיכונים כל שנה וחצי ולמרות הממצאים הקשים, לא בוצע מאז סקר נוסף.