סגור
גרפיטי שמנציח מחבלים ב אום אל פאחם
הגרפיטי שמנציח מחבלים באום אל פאחם, שציירו פעילים בעמותת אלחיראק אל שבאבי (ynet)

בלעדי
משרד המשפטים מבקש צו לפירוק עמותה שפעיליה ציירו דיוקנאות שהאדירו מחבלים

רשם העמותות הגיש לביהמ"ש בקשה לפירוק עמותת אלחיראק אל שבאבי מכפר קרע, לאחר שלא הגישה דיווחים ומסמכים מאז הקמתה לפני עשור והתעלמה מפניות הרשם. במקביל, המשטרה העבירה לפרקליטות המלצה להעמיד לדין ארבעה מפעילי העמותה בחשד להסתה לטרור, בעקבות ציורי הגרפיטי באום אל פאחם

מדי שנה מוגשות בישראל כ-100 בקשות לפירוק עמותות, אולם הבקשה שהגיש בשבוע שעבר רשם העמותות, הפועל במשרד המשפטים, לבית המשפט המחוזי בחיפה לפירוק עמותת אלחיראק אל שבאבי מכפר קרע בולטת בחריגותה.
מדובר בעמותה שעלתה לכותרות לאחר שפעיליה הובילו את המחאה באום אל-פאחם בחודש מאי 2021 במהלך מבצע "שומר חומות", ובין השאר ציירו גרפיטי על קיר בית באום אל פאחם שהאדיר מחבלים.
הציור כלל דיוקנאות של שלושה מחבלים בני העיר שביצעו בשנת 2017 פיגוע בהר הבית ובו רצחו ביריות שני שוטרים, האיל סתאוי וכמיל שנאן. שלושת המחבלים חוסלו על ידי כוחות הביטחון במהלך חילופי האש. לצד הדיוקנאות של השלושה, צוירו גם דיוקנאות של מחבל נוסף שניסה לבצע פיגוע דקירה ושל תושב אום אל פאחם שנהרג במהלך עימות עם שוטרים בעיר במהלך מבצע "שומר חומות".
הציורים התגלו כמה חודשים מאוחר יותר, בחודש אוקטובר, ובמשפחות השוטרים שנהרגו בפיגוע ביקשו לפעול למחיקתם. המשטרה פנתה אז, כפי שדווח ב"הארץ", לעיריית אום אל פאחם אך היא סירבה למחוק את הציורים בטענה כי מדובר בקיר פרטי ומהלכי הידברות עם בעל הבית לא צלחו גם הם. בעקבות זאת המשטרה בעצמה מחקה את הציורים.
לאחר האירועים המשטרה פתחה בחקירת העמותה בחשד להסתה לטרור. ל"כלכליסט" נודע כי המשטרה חקרה ארבעה חשודים במעשה, ביניהם עורך דין שייסד ומשמש כיו"ר עמותת אלחיראק. לאחר סיום החקירה העבירה המשטרה את החומרים לפרקליטות מחוז חיפה לצורך עיון והחלטה על הגשת כתבי אישום.

1 צפייה בגלריה
כפר קרע
כפר קרע
כפר קרע. המקום ממנו הגיעה עמותת אלחיראק אל שבאבי
(צילום: אלעד גרשגורן)

במקביל לחקירת המשטרה, גם רשם העמותות החל בבדיקת עומק של העמותה, והממצאים שהתגלו היו חמורים. העמותה, כך עולה מבקשת הפירוק, לא הגישה לרשם העמותות דיווחים ומסמכים מאז הקמתה בשנת 2012. בנוסף, היא סירבה לשתף פעולה עם הרשם והתעלמה ממכתבים רבים שנשלחו אליה. לטענת הרשם, פעולות אלה נעשו בניגוד לחוק העמותות, "באופן המאיין את יכולת הרשם לפקח על פעילות העמותה ולבקר את התנהלותה". עוד נטען בבקשת הפירוק כי זו הוגשה "מחשש להיעדר פעילות ממשית ואי קידום מטרות העמותה".
מטרות העמותה הרשמיות הן ארגון וטיפוח פעילות ושירותים חברתיים, חינוכיים, תרבותיים וספורטיביים למען רווחת הקהילה, קידום, עידוד ותמיכה בתלמידי בתי ספר ובסטודנטים, והקמת מועדונים, מרכזים ומסגרות לצעירים להגשמת מטרות אלו.
אולם, ברשם העמותות טוענים בבקשת הפירוק כי "פעולות העמותה מתנהלות בניגוד לחוק, למטרותיה ולתקנונה ומן היושר ומן הצדק לפרק את העמותה...מבדיקת תיק העמותה מתגבש חשש ממשי לליקויים משמעותיים בהתנהלות העמותה".
לבקשת הפירוק מצורפים מכתבים רבים שנשלחו מרשם החברות לעמותה ולמייסדיה החל מאוקטובר 2021 בדרישה לקבלת מסמכים ודיווחים הנדרשים על פי החוק. בנוסף נערכו לפחות שתי שיחות טלפוניות עם מייסד העמותה. אולם, העמותה לא שיתפה פעולה, לא הגיבה ולא שלחה דבר, גם לאחר שנשלח אליה לפני חודש וחצי מכתב התראה לפני הגשת בקשת פירוק. גם למכתב זה לא התקבל כל מענה ולא הוגשו לרשם הדיווחים והמסמכים הדרושים. "לאור האמור, מתגבש חשש ממשי כי מיום הקמתה ואילך – העמותה אינה פעילה ואינה פועלת לקידום מטרתה", נטען בבקשת הפירוק.
עו"ד שולי אבני-שוהם, ראש רשות התאגידים ורשמת העמותות מסרה ל"כלכליסט" כי "הגשת דיווחים על ידי עמותות היא חובה מהותית וכלי לפיקוח בידי יחידת רשם העמותות, על מנת לוודא כי העמותה מקדמת את מטרותיה ועושה שימוש בכספיה ובכספי תורמים לקידום המטרות שלשמן התקבלו, וכן על מנת לוודא שלא מתבצעת חלוקת רווחים אסורה או פעילות בניגוד להוראות חוק העמותות. אנו עומדים על כך שכל עמותה רשומה תגיש דיווחים בהתאם להוראות הדין, ולא נהסס להפעיל את מלוא אמצעי האכיפה הנתונים בידנו כנגד עמותה שלא תפעל בהתאם להוראות הדין".
יצוין כי בימים אלה החלה יחידת רשם העמותות במבצע פיקוח מיוחד על מאות עמותות שאינן מגישות דיווחים שנתיים ומפרות את הוראות חוק העמותות. במסגרת המבצע יבצע רשם העמותות פיקוח על כ-300 עמותות שאינן מגישות דיווחים, למרות שהן פעילות או היו פעילות עד לאחרונה.