סגור
קברים ב בית קברות הר המנוחות ירושלים 2013
קברים בהר המנוחות, ירושלים (צילום: שלומי כהן)

דו"ח המבקר
השטחים הפנויים אוזלים, אך הממשלה ממשיכה לקדם קבורת שדה

בהחלטת ממשלה מ-2004 עוגן המעבר לקבורה רוויה שתגדיל את צפיפות הקברים, אך לפי דו"ח מבקר המדינה הממשלה לא פועלת ליישומה. לדבריו, יש צורך לצופף את בתי העלמין על מנת שלא יתרחבו על חשבון פיתוח הקרקע ותשתיות חיוניות

שטחי הקבורה הולכים ואוזלים, אך הממשלה ממשיכה לקדם את שיטת הקבורה המסורתית במקום לעבור לשיטות חלופיות יעילות יותר - כך עולה מדו"ח שפרסם היום (ג') מבקר המדינה מתניהו אנגלמן.
לפי הנתונים, עד סוף המאה צפויים למות בישראל כ-8.5 מיליון בני אדם. כדי לקבור אותם בשיטה המסורתית ("קבורת שדה") יהיה צורך בכ-23 אלף דונם - ששווים בערך לשטחה של העיר רחובות - פי 2 מכל השטחים שהוקצו עד היום לקבורה. כשמוסיפים לכך את העובדה שהציבור מעוניין לקבור את קרוביו קרוב לעיר המגורים שלו, הרי שמדובר במשבר של ממש.
הפתרון למשבר מוכר כבר שנים ועוגן בהחלטת ממשלה ב-2004 - מעבר לקבורה רוויה, החל מ"קבורת מכפלה" בה ניתן להכניס 740 קברים לדונם וכלה במבני גלוסקמאות בדופן בית העלמין, בהם ניתן להכניס 3,100 קברים לדונם. אלא שהמדינה לא מקדמת פתרון זה. להיפך - במרץ היא החליטה, בהתאם לסיכומים הקואליציוניים, למצוא דרכים לקבורת שדה למי שמעוניין, גם במרכז הארץ.
החלטה זו למעשה עצרה את החלטות המועצה הארצית במינהל התכנון לקדם תמ"א חדש (שינוי 18 לתמ"א 1), שנועדו להגדיל את צפיפות הקבורה בשטחים שטרם מומשו בבתי עלמין קיימים. המבקר מתריע כי אם לא תוגדל צפיפות הקבורה בבתי העלמין, הם יתרחבו על חשבון פיתוח הקרקע ופיתוח תשתיות חיוניות. המבקר מתריע כי אי הטיפול "עלול להיות נזק שיקשה על הדורות הבאים להתמודד עם הגידול באוכלוסייה ובצרכיה".
המבקר כותב כי על אף שבין 2022-2012 עלה שיעור הקבורה הרוויה מ-17% ל-35%, הרי שהמשרד לשירותי דת "לא הנחה את גופי הקבורה לפעול בהתאם לכך, וגם אין פיקוח ומעקב על צפיפות הקבורה", או במילים אחרות: גופי הקבורה החלו לקבור בקבורה רוויה רק בשל התמריץ שניתן בהחלטת הממשלה, אבל המשרד הממשלתי האמון על הנושא לא פעל באופן אקטיבי לקידום הקבורה הרוויה.
את חוסר האונים של מבקר המדינה ניתן לקרוא בהמלצתו - הוא פונה לוועדת השרים הייחודית לענייני קבורה שהוקמה בממשלה הנוכחית (כאמור, בשביל להגדיל את קבורת השדה) ואומר להם: "מומלץ שהם יתחשבו בכך שהצפי הוא שעד סוף המאה ה-21 יהיו יותר מ-8.5 מיליון נפטרים נוספים (כולל לא יהודים). מומלץ גם שעל בסיס נתונים מאומת יעריכו למשך כמה שנים יספיקו עתודות הקרקע, וכי במסגרת זו יובאו בחשבון כל חלופות הקבורה שמאפשרות להגדיל צפיפויות". בהמשך הדברים ממליץ המבקר לממשלה "לפעול בהתאם למדיניות הממשלה והחלטותיה ולקבוע יעד לשיעור ביצוע בפועל של קבורה רוויה ביחס לקבורת שדה".
עו"ד אוהד וייגלר, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית בארגון עתים, מסר בתגובה לדו"ח מבקר המדינה: "קבורת שדה היא אסון. יש מספר שיטות קבורה הלכתיות שמנצלות את משאב הקרקע בצורה הרבה יותר אפקטיבית. מי שמבקש להיקבר קבורת שדה יצטרך לעשות זאת רק בפריפריה המרוחקת. כל פתרון אחר יהיה בכייה לדורות - העלאת מחירי הדיור ופגיעה אנושה בשטחים הירוקים המעטים שיש לנו. הגיע הזמן שהמדינה תיקח אחריות ותטפל בנושא באופן רציני".