סגור
ספינה מכולות נמל חיפה
מכולות בנמל חיפה (צילום: שאטרסטוק)

ישבור שיא? היצוא הישראלי צפוי לזנק השנה ב-15% - לכ-165 מיליארד דולר

התחזית שצופה שיא חדש ביצוא הישראלי גובשה בשבועות האחרונים במינהל סחר החוץ של משרד הכלכלה, שתחזיות היצוא שלו מהשנים האחרונות נמצאו שמרניות לעומת ההיקף הסופי של היצוא. ב-2021 היקף יצוא הסחורות והשירותים מישראל שבר את שיא כל הזמנים לאחר שרשם צמיחה של יותר מ-25% והסתכם ב-143 מיליארד דולר

משרד הכלכלה והתעשייה פרסם היום (ד') תחזית אופטימית ליצוא הישראלי, לפיה הוא צפוי לזנק השנה בכ-15% ולהסתכם בכ-165 מיליארד דולר. זאת, לאחר שב-2021 היקף יצוא הסחורות והשירותים מישראל שבר את שיא כל הזמנים לאחר שרשם צמיחה של יותר מ-25% והסתכם ב-143 מיליארד דולר.
התחזית שצופה שיא חדש ביצוא הישראלי גובשה בשבועות האחרונים במינהל סחר החוץ של משרד הכלכלה, שתחזיות היצוא שלו מהשנים האחרונות נמצאו שמרניות לעומת ההיקף הסופי של היצוא. כך, תחזית שפרסם לשנת 2021 דיברה על היקף יצוא של 135 מיליארד דולר, בעוד שהיקף היצוא באותה השנה הסתכם בכ-8 מיליארד דולר מעל התחזית.
בשיחה עם כלכליסט אמר ראש המינהל לסחר חוץ, אוהד כהן, כי התחזית העדכנית מבוססת על ניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לרבעון הראשון, על תנועת הסחורות בנמלים ועל אינדיקציות תומכות נוספות שבידי האגף.
בדומה לשנת 2021, גם השנה משרד הכלכלה צופה כי החלק של יצוא השירותים בכל היצוא יהיה גדול מהחלק של הסחורות בו. אשתקד היווה יצוא השירותים, במרכזו יצוא של מוצרי תוכנה, 52% מכלל היצוא. חלקו של ענף השירותים ב-2022 צפוי לגדול בעוד כ-3% לעומת 2021. לפי כהן, "הסיבה המרכזית לגידול ביצוא היא שהיצוא הישראלי 'מתבגר', באופן שהוא מתאים את עצמו למציאות בשווקים ומציע להם מוצרים חדשניים".
לדבריו, "בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינויים חיוביים ביצוא, כך שהוא פחות ריכוזי והרבה יותר מבוזר, וזאת לצד שינויים בתמהיל היצוא, כשיותר ויותר חברות מתחילות לייצא".
על-פי הערכות במשרד הכלכלה, גם הסכמי אברהם יקבלו ביטוי, אם כי עדיין שולי, ביצוא מישראל: במהלך השנה הקרובה יש צפי כי היקף היצוא מישראל לאיחוד האמירויות יעמוד על כמיליארד דולר.
בכנס לנספחות ולנספחים הכלכליים של משרד הכלכלה המתקיים היום, לאחר 3 שנים שבהן לא התקיים בשל מגבלות הקורונה, התייחסה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לנתוני היצוא ואמרה כי "המאמצים לקידום היצוא, משיכת השקעות ותמיכה בפעילות השיווקית של חברות ישראליות בחו"ל, מתרחשים במקביל למהלכים פורצי דרך כמו פתיחת השוק הישראלי ליבוא, הקלות רגולטוריות נרחבות לעסקים ועידוד קמעונאיות זרות לפעילות בישראל".