סגור
תחנת דלק של דלק ישראל
תחנת דלק של דלק ישראל (אוראל כהן)

מחר בחצות: המס על הדלק יופחת במקום בשקל - ב-89 אגורות לליטר

לאחר שהוריד את מס הבלו באפריל בחצי שקל ובאוגוסט בחצי שקל נוסף, כעת מוריד שר האוצר אביגדור ליברמן את ההנחה ל-89 אגורות לליטר, זאת על אף שהצהיר כי ההפחתה בשקל תימשך עד נובמבר

משרד האוצר פרסם היום (ג') את הצו המאריך את הפחתת מס הבלו על הדלק עד ל-15 בנובמבר. מהצו החדש עולה כי החל ממחר בחצות יופחת המס ב-89 אגורות לליטר, זאת במקום הפחתה של שקל עליה הצהיר שר האוצר אביגדור ליברמן לפני מספר חודשים. ההודעה מגיעה לקראת פרסום מחירי הדלק לחודש ספטמבר.
באפריל האחרון הפחית משרד האוצר את מס הבלו בחצי שקל עקב העלייה המשמעותית במחירי הדלקים בעולם בשל משבר האנרגיה, שייקרה את מחיריהם גם בארץ. ביוני, כאמור, הודיע ליברמן על הפחתה של חצי שקל נוסף עד נובמבר שנכנסה לתוקף באוגוסט, אולם נכון לחודש ספטמבר ההנחה תרד ל-89 אגורות, כאמור. כיום עומד מחיר ליטר בנזין בשירות עצמי על 6.58 שקלים, כאשר 2.33 שקלים (35%) ממחיר זה הם מס הבלו.
משבר האנרגיה העולמי נוצר בשל כמה סיבות: ראשית, גלי החום ברחבי העולם הגבירו את הביקוש לאנרגיה מצד אחד, ופגעו ביכולת לייצר אנרגיה ממקורות מתחדשים כגון חשמל הידררו-אלקטרי ברחבי העולם מצד שני. כמו כן, המלחמה באוקראינה והסנקציות שהטיל המערב על רוסיה הזניקו את מחירי הדלקים בחודשים האחרונים.
מחירי הדלק בישראל מפורסמים על ידי מנהל הדלק במשרד האנרגיה על פי חמישה פרמטרים, ביניהם שער בתי הזיקוק התלוי במחירי הדלקים באירופה ובשער החליפין ומתעדכן אחת לחודש. שאר הפרמטרים מתעדכנים בתדירות נמוכה יותר, וכוללים את שער הוצאות השיווק שמגלם את העלויות הכרוכות באספקת הדלק מבתי הזיקוק ועד לצרכנים. כמו כן, ישנה גם עמלת שירות מלא בתחנות הדלק (במידה וצרכן בוחר בכך) ומע"מ. הפרמטר האחרון הוא מס הבלו שנקבע ברשות המיסים, המתעדכן כל מספר חודשים ומתואר כסכום קבוע לליטר.