סגור

בהיעדר רוב: הקואלציה משכה את חוקי הפנסיה והגיוס

לאחר שנפל בקריאה ראשונה בשבוע שעבר - עוד עיכוב בחקיקת החוק שנועד להסדיר את גיוסם של תלמידי הישיבות; גם החוק להגדלת הפנסיות של גמלאי הקבע הוסר מסדר היום של הכנס

הקואליציה הסירה הערב מעל סדר יומה של מליאת הכנסת את החוק להגדל הפנסיות של גמלאי צבא הקבע, ואת חוק הגיוס שנועד להסדיר את גיוסם של תלמידי הישיבות. הסיבה: היעדרותם של כמה ח"כים מהקואליציה שחלו בקורונה, בהם שר הביטחון בני גנץ וח"כ מנסור עבאס (רע"מ). אחר הצהריים גילה גם סגן שרת החינוך ח"כ מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה) שהוא חיובי לקורונה.

באופוזיציה מסרבים לקזז חברי כנסת מהקואליציה שלא יכולים להגיע למליאה; בעקבות כך לקואליציה אין רוב של 61, ולפיכך היא דחתה את ההצבעה על החוקים האמורים.
בשבוע שעבר נפל חוק הגיוס בהצבעה בקריאה הראשונה, לאחר שח"כ גידא רינאוי זועבי (מרצ) הצביעה נגדה. כתוצאה מכך הושג תיקו בהצבעה 54:54.
יצויין כי הדחייה בחקיקת החוק גורמת למבוכה בקואליציה נוכח ההתחייבות לדווח לבג"ץ על חקיקת שני החוקים הללו עד לסוף החודש.

1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יאיר לפיד בני גנץ מליאה מליאת הכנסת השבעה השבעת ממשלה ממשלת השינוי כנסת
נפתלי בנט יאיר לפיד בני גנץ מליאה מליאת הכנסת השבעה השבעת ממשלה ממשלת השינוי כנסת
בנט, לפיד וגנץ
(צילום: ערוץ כנסת)

עלותו של "חוק הפנסיות" 1.3 מיליארד שקל בשנה. המדינה נאלצה לחוקקו לאחר הנחיית היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כשהתברר שהגדלת אחוזי הפנסיה של גמלאי הקבע הורחבה מעבר למה שנקבע בהחלטת ממשלה משנת 1961.
בחוק הגיוס הוצע לבסס מתווה חדש לגיוסם של תלמידי ישיבות ובוגרי מוסדות חינוך חרדיים תוך עדכון יעדי הגיוס, הצבת יעד עלייה שנתי והגדרת השלכות כלכליות במקרה של אי עמידה בו. כמו כן הוצע להעלות את הגיל הנדרש לקבלת פטור משירות סדיר לאחר דחיית שירות, ולאפשר שירות סדיר מקוצר לצד השתתפות בהכשרה תעסוקתית ו/או שירות לאומי-אזרחי במקום השירות הצבאי.