סגור

המשא ומתן עם המורים: יותר מחלוקות מפתרונות, אבל האווירה השתנתה

הפערים בין האוצר למורים עוד גדולים כמעט בכל היבט של המשא ומתן, אבל לראשונה מסתמנת אווירה של נכונות להתפשר ולסגור עניינים. ליברמן: "משרדי החינוך והאוצר בתחושה שיש תזוזה ורצון טוב מצד כל הצדדים. אני מקווה שהיום או מחר נשלים את המלאכה"

הפערים במשא ומתן בין האוצר להסתדרות המורים עדיין גדולים, והשינוי העיקרי הוא האווירה של נכונות להתקרב לפתרון. השינוי נובע בעיקר מהתקרבות תחילת שנת הלימודים. אם אתמול (ב') היה נראה בלתי אפשרי שהלימודים יתחילו ביום חמישי השבוע, היום בשל אווירת הנכונות להתקרב זו נראית אפשרות. המשא ומתן אמור להימשך כל היום. התחום העיקרי שבו הסתדרות המורים מגלה נכונות להתקרבות הוא ירידה מסוימת בסכום התוספת שהיא דורשת למורים ותיקים. אבל עדיין לכל צד יש טבלאות שכר משלו.
בין הנושאים שעדיין שנויים במחלוקת: דרישת הסתדרות המורים לתוספת גמולים מקצועיים לשורת אוכלוסיות כמו יועצות חינוכיות וגננות משלבות. ממול טוען האוצר שהתוצאה תהיה שלא יהיו כמעט עובדות הוראה ללא גמול מקצועי. העלות של זה נאמדת בסכומים גבוהים מאוד מעבר לעלות של 4-5 מיליארד של ההסכם כולו.
כמו כן שוררים עדין חילוקי דעות לגבי הדרישות החשובות של האוצר לשינויים במערכת. האוצר רוצה אפשרות לחוזים אישיים לבעלי תעודות הוראה. הסתדרות המורים מוכנה רק לאנשים מבחוץ, דוגמת אנשי הייטק. האוצר רוצה אפשרות לפטר מורים לא מתאימים ללא מחויבות לקליטתם בבית ספר אחר, בעוד הסתדרות המורים אינה מקבלת זאת. האוצר רוצה להתאים 9 ימי חופשה לימי העבודה במשק. הסתדרות המורים מוכנה לשלושה שיעברו בין יום הכיפורים לסוכות, כלומר הרווח למשק יהיה מוגבל.
במקביל נמשכים חילופי העקיצות בממשלה. שר האוצר אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר ש"כל מי שמספר שהוויכוח בין משרד האוצר להסתדרות המורים הוא על 800 מיליון שקלים הוא טועה ומטעה". זאת בתגובה לדברי מקורבי ראש הממשלה שעל סכום כזה לא משביתים מערכת. בפועל כמובן מדובר בסכום עתק שמצדיק השבתה.
לטענת ליברמן, "הסיבות לוויכוח הן אחרות - הן על 78% מהציבור שלא מרוצה ממערכת החינוך, על דגש על מצוינות ולא על ותק, על הדרישה שלנו לסנכרן חופשים בין המשק הישראלי למערכת החינוך ועל הסמכויות אותן יש לתת למנהלים - לפטר מורים לא מתאימים, לתמרץ מורים מצטיינים ולתת אפשרות לחוזים אישיים במערכת החינוך". עם זאת ליברמן ציין: "אתמול נפרדתי בשעה 23:20 מצוותי המו"מ של הסתדרות המורים, משרד החינוך ומשרד האוצר בתחושה שיש תזוזה ויש רצון טוב מצד כל הצדדים, ואני מקווה שהיום או מחר נשלים את המלאכה".
התאחדות התעשיינים הגישה עתירה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים נגד שביתת המורים ב-1 בספטמבר, בטענה ש"כל שבוע השבתה של מערכת החינוך גורע מהתוצר של המשק כ-1.8 מיליארד שקל". לחילופין, ולכל הפחות, מבקשת ההתאחדות להגביל את זכות השביתה והיקפה, כדי לצמצם את הפגיעה במשק. לעתירה סיכויים מעטים מאוד שכן התעשיינים אינם המעסיק של המורים. בעתירה טוענת התאחדות התעשיינים כי שביתה ב-1 בספטמבר תגרום לנזק קשה מאוד למשק, שכן "בעקבות שביתת מוסדות החינוך היסודי ייאלצו מאות אלפי עובדים להיעדר מעבודתם". בעתירה נטען שהסתדרות המורים מנצלת את ממשלת המעבר והמצב הפוליטי הרגיש, בכדי לשפר את מצבה במשא ומתן תוך התעלמות מוחלטת מהפגיעה הקשה שהיא יוצרת.