סגור
פרופ' אריאל פורת נשיא אוניברסיטת תל אביב

נשיא אוניברסיטת ת"א: להשבית את המשק אם הממשלה לא תציית לבג"ץ

פרופ' אריאל פורת הודיע כי ישבית את האוניברסיטה במקרה של משבר חוקתי. לדבריו, ממשלה שתסרב לקיים פסיקה של בית המשפט היא "עבריינית שאיבדה את הלגיטימיות שלה"

נשיא אוניברסיטת תל אביב הפרופ' למשפטים אריאל פורת הודיע כי ישבית את אוניברסיטת תל אביב אם הממשלה תסרב לציית להוראות בג"ץ ותיתן הוראות סותרות לאלו של בית המשפט. כלומר, מצב של משבר חוקתי. הוא קרא לחברות במשק ולארגוני החברה האזרחית להודיע מראש שינהגו כמוהו בכדי להבהיר לממשלה מראש את מחיר אי הציות לבית המשפט, ולמנוע מראש את המשבר החוקתי.
לדבריו, ממשלה שתסרב לקיים פסיקת בית המשפט היא "עבריינית שאיבדה את הלגיטימיות שלה". עד כה פורסמו קריאות של סנאטים של אוניברסיטאות להשבית את המוסדות, אך הנשיאים שהם הקובעים נמנע מכך.
פורת מסביר ש"לו ידעה הממשלה מבעוד מועד כיצד יגיב הציבור למהפכה החוקתית, יתכן שלא היתה מהפכה חוקתית. לו ידעה הממשלה מבעוד מועד כי ביטול עילת הסבירות יגרום לסירוב נרחב כל כך של חיילים וקצינים לשרת במילואים ויסב נזק רב למדינת ישראל יתכן שעילת הסבירות לא היתה מבוטלת. אלא שכאשר ממשלה הבינה זאת היה מאוחר מדי והיא לא היתה מוכנה לשלם את מחיר הנסיגה".
לדבריו, "האירוע הדרמטי הבא הוא 'משבר חוקתי' החמור לאין ערוך מביטול עילת הסבירות". פורת מסביר ש"משבר חוקתי הוא מצב שבו הממשלה ושריה לא מצייתים לפסיקת בית המשפט העליון. במצב כזה נוצר תוהו ובוהו. עובדי ציבור ובכללם מפכ"ל המשטרה, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ובעלי תפקידים אחרים עלולים למצוא את עצמם במצב שבו הם מקבלים הוראות סותרות, מהממשלה ובית המשפט".
הוא כותב כי "התשובה לשאלה למי עליהם לציית ברורה לחלוטין. בכל מדינה דמוקרטית חובת הציות היא לפסיקתו של בית המשפט. זאת לא כי פסיקתו של בית המשפט חפה מטעויות אלא כי הוא ורק הוא הגורם המוסמך לקבוע באופן סופי את המצב המשפטי". פורת קובע, ש"ממשלה שלא מקיימת את פסיקתו של בית המשפט במכוון או נותנת לעובדי הציבור הוראות הסותרות את הפסיקה היא ממשלה עבריינית שמאבדת את הלגיטימיות שלה. היא מעמידה את עצמה מעל החוק ובכך מעידה על עצמה שהיא ממשלה דיקטטורית".
לדבריו, "אני מצויים בסכנה ממשית מאוד למשבר חוקתי. שרים בממשלה, כולל העומד בראשה, מסרבים לומר בפשטות שיצייתו לפסיקת בית המשפט העליון, אם יקבע שהחוק לביטול עילת הסבירות או כל חוק אחר אינו בעל תוקף משפטי. כך עלול להיוותר מצב שהממשלה תתעלם מהפסיקה ותפעל כרצונה".
לאור ניסיון העבר, כותב פורת, "על החברה האזרחית להבהיר כבר עכשיו מה יקרה אם הממשלה לא תציית לבית המשפט העליון". זאת כדי שהממשלה לא תגיע לנקודת האל חזור שבו מחיר הנסיגה יהיה כבד מדי עבורה. "עלינו להציל אותה מידי עצמה וכך גם להציל אותנו. חשוב ששרי הממשלה יבינו כבר היום מה המחיר הנורא שאזרחי המדינה כולה ישלמו במקרה כזה. חשוב שיבינו שמשבר חוקתי עלול להביא חס וחלילה למלחמת אזרחים".
פורת קורא ל"כל ראשי הגופים במדינה, הציבוריים והפרטיים כאחד, כמו ארגוני העובדים והמעסיקים, רשויות מקומיות, אוניברסיטאות, חברות הייטק, משרדי עורכי דין, לחבור יחד ולומר בקול רם וצלול כבר עתה שאם נגיע למצב שבו הממשלה אינה מצייתת לפסיקתו של בית המשפט העליון, יושבת המשק כולו עד שהממשלה תחזור בה ממריה. השבתה כזו היא צעד קיצוני אך לא תהיה לנו הפריבילגיה להימנע ממנו שכן הדיקטטורה היא קיצונית עוד יותר".
לדבריו, "אמירה כזו אינה פוליטית והיא לא קשורה כלל לעמדה בה מחזיק האומר. היא נובעת מהתפיסה הבסיסית שעל הממשלה לכבד את החוק ולציית לפסיקת בית המשפט, גם אם היא אינה לרוחה. אני כנשיא אוניברסיטת תל אביב מצהיר כבר כעת שאעשה זאת. שיקלו נא לעשות כמוני".