סגור
מבחן רכב ג'ילי גיאומטרי
מכונית חשמלית של ג'ילי (צילום: דור מנואל)

פרסום ראשון
המאבק על חוק ההסדרים: התנגדות במשרד ראש הממשלה למס נסועה ולקיצוץ במטפלים הסיעודיים

היום התקיים במשרד ראש הממשלה דיון ראשון על חוק ההסדרים; המנכ"ל יוסי שלי ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון הביעו התנגדו גם לביטול הפטור ממע"מ לתיירות ולהצעה להקמת קרן ארנונה

מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון הביעו היום התנגדות לשורה של רפורמות הכלולות בחוק ההסדרים. כעת ראש הממשלה בנימין נתניהו יצטרך להכריע אם לקבל את עמדת הבכירים ולהורות לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' להוציא את הרפורמות הללו מחוק ההסדרים.
שלי ושמחון השתתפו בדיון ראשון שהתקיים במשרד ראש הממשלה על חוק ההסדרים. מצד האוצר השתתפו בדיון הממונה על התקציבים יוגב גרדוס וסגניו שנכחו בחלקים שנגעו לתחומי אחריותם. כמו כן השתתפו בפגישה נציגי בנק ישראל, ובראשם ד"ר עדי ברנדר, שמונה לאחרונה לראש חטיבת המחקר בבנק ישראל.
התנגדות בולטת מכיוונו של שמחון נרשמה לרפורמה המתוכננת של האוצר לקידום מס נסועה מ-2026 - שבמסגרתו ישלמו בעלי רכבים חשמליים מס של 15 אגורות לכל קילומטר נסיעה. שמחון, שמתנגד למס הזה באופן עקרוני, טען כי מדובר במס שגוי שיפגע בפריפריה ובתמריץ לעבור לרכב חשמלי. לדעתו יש למצוא פתרון אחר לאובדן ההכנסות הצפוי מהמעבר לרכב חשמלי. נציגי בנק ישראל שנכחו בדיון תמכו בעמדת האוצר.
מחלוקת נוספת התגלעה בעניין כוונת האוצר לבטל את הזכות לקבל מטפל סיעודי לקשישים שנמצאים בדרגת סיעוד 1 ו-2. קשישים בדרגות אלו יצטרכו – לפי הרפורמה המוצעת – לבחור בין תשלום מופחת מאוד לבין שירותים אחרים דוגמת "מרכז יום". נציגי משרד ראש הממשלה התנגדו להצעה זו. בנוסף הם התנגדו לכוונת האוצר לבטל את הפטור ממע"מ על שירותי תיירות.
גם רפורמת הדגל של אגף התקציבים בתחום הדיור זכתה להתקפות מצד נציגי ראש הממשלה ונציגי בנק ישראל. אלה התנגדו להצעה לפיה תוקם קרן ארנונה אליה יופנו חלק מההכנסות מהארנונה העסקית, שיועברו לטובת רשויות שיגדילו את מספר יחידות הדיור בתחומן. בבנק ישראל הצביעו על עיוותים נוספים שהרפורמה יוצרת, ונציגי משרד ראש הממשלה הצביעו על כך שההיתכנות הפוליטית של העברתה נגד דעתן של הרשויות החזקות היא נמוכה למדי.
מעבר לכך גם הרפורמה המזוהה ביותר עם סמוטריץ', "פירוק המותגים", שלפיה ספקים לא יוכלו לעבוד עם יותר מיצרן גדול אחד - זכתה להתנגדות. נציגי בנק ישראל ומשרד ראש הממשלה מתחו ביקורת על כך שרפורמה זו עשויה להביא לך שהיצרנים הקטנים יבחרו להעלות מחירים, שכן יידעו שהספקים מוכרחים לעבוד דווקא איתם. כמו כן הועלה החשש כי חלק מהיצרנים מחו"ל יבחרו שלא לעבוד כלל בשוק הישראלי. נציגי האוצר שנכחו בדיון דחו את החשש האחרון ואמרו כי הוא "בלתי סביר".