סגור

משרד האוצר: לבטל הזכות למטפלות בית לשליש מהקשישים הסיעודיים

תיקון שמוצע במסגרת חוק ההסדרים ימנע ממאה אלף קשישים סיעודיים שירותי מטפלת בית, יקצץ את הסכום שהם יכולים לקבל כתחליף למטפלת ויעביר חצי מיליארד שקל מהקצבאות לקופות החולים. בנוסף, יועבר סכום גדול מקצבאות הקשישים למימון שירותים לאזרחים ותיקים במשרד הרווחה

משרד האוצר מציע לבטל את הזכות למטפלת בית (מט"בית) לכשליש מהקשישים הסיעודיים. המשמעות היא שתוך שלוש שנים יותר ממאה אלף זכאי קצבה לא יוכלו לקבל מטפלת בית. כך עולה מהצעת חוק ההסדרים שפורסמה היום (ה').
על פי ההצעה אזרחים ותיקים בדרגות סיעוד 1 ו-2 לא יוכלו לקבל טיפול בבית, אלא רק קצבה מופחתת מאוד בכסף או שירותים אחרים. עוד סעיף בהצעה קובע שכחצי מיליארד שקל מכספי הסיעוד יועברו לקופות החולים. בנוסף, יועבר סכום גדול מקצבאות הקשישים למימון שירותים לאזרחים ותיקים בקהילה במסגרת משרד הרווחה.
ב-2018 הועברה הרפורמה בקצבאות הסיעוד שהייתה אמורה להוסיף שני מיליארד שקל לעלות השנתית, אלא שבביטוח הלאומי התאמצו מאוד למצות זכויות ועד השנה שעברה גדלו תשלומי הביטוח הלאומי מ-7 מיליארד ל-13 מיליארד בשנה, כלומר בשישה מיליארד.
הצעת החוק שהגיש האוצר בנושא זה מבקשת להחזיר חלק ניכר מהכסף לאוצר על חשבון הקצבאות. ההיבט המשמעותי ביותר הוא שזקנים סיעודיים ברמות 1 ו-2 לא יוכלו לקבל מטפלת הביתה. הם ייצטרכו לבחור בין תשלום מופחת מאוד בכסף לשירותים אחרים דוגמת מרכז יום.
התוכנית לא תחול על הקשישים שכבר מקבלים את הקצבה, אבל כיוון שהיום יש יותר ממאה אלף קשישים בשתי הרמות אפשר להניח שתוך שלוש שנים זה יהיה מספר הקשישים הסיעודיים החדשים שלא יהיו זכאים למטפלת. במצב הנוכחי 62 אלף מהזכאים בשתי הרמות, כלומר שני שליש מהזכאים, בחרו בשירותי מטפלת מלאים או חלקיים.
בנוסף, הכוונה היא להפנות חלק משמעותי מקצבאות הסיעוד (שתי נקודות) בשתי הרמות הנמוכות לשירותי מניעת התדרדרות בקופות החולים. במקרה של זכאים שמקבלים ממילא רק 2.75 נקודות זה אומר שהם לא יקבלו כמעט כל סיוע מלבד השירותים האלה. המשמעות היא שלאחר שלוש שנים חצי מיליארד שקל מכספי קצבאות הסיעוד יממנו שירותים מקופת חולים שכלל לא ברור מה הם. נראה שבפועל מדובר פשוט בניסיון של האוצר לגרום שהביטוח הלאומי יממן חלק מתקציב קופות החולים.
בנוסף, הכוונה היא לקצץ בסכום שיקבלו מי שיבחרו בקצבה כספית ולהעביר את ההפרש למימון שירותי תמיכה לקשישים בקהילה במשרד הרווחה. כך יוצר האוצר קואליציית גופים חזקים שיש להם עניין לתמוך בקיצוץ בקצבאות. גם המצב שלביטוח הלאומי אין כרגע שר עובדת מאוד לטובת האוצר.