סגור
רחוב אחוזה רעננה
רחוב אחוזה ברעננה ( צילום: אוראל כהן)
פרסום ראשון

עיריית רעננה תפצה תושבים על רעש בנייה ב-20 מיליון שקל

העירייה הסכימה להסדר פשרה בתובענה ייצוגית בגין עבודות בנייה ופיתוח תשתיות בשעות אסורות, שגרמו למפגעי רעש קשים. הפיצוי כולל 4.5 מיליון שקל לזכאים ו-16 מיליון שקל בפרויקטים סביבתיים בעיר

הרעש עלה ביוקר: עיריית רעננה צפויה לשלם פיצוי בסכום כולל של כ-20 מיליון שקל לאחר שנטען כי ביצעה עבודות בנייה ופיתוח תשתיות בסמוך לאזורי מגורים המצויים בשטחה המוניציפלי בשעות אסורות, תוך שהיא גורמת למפגעי רעש קשים .
לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה לאחרונה בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה בשנת 2023 כנגד עיריית רעננה - המבקש שהגיש הבקשה הוא עורך דין טל רובינוב. עניינה של הבקשה בטענה שלפיה עיריית רעננה בצעה עבודות בנייה ופיתוח תשתיות בסמוך לאזורי מגורים המצויים בשטחה המוניציפלי בשעות האסורות על פי דין ובעיקר בלילות, תוך שנטען כי היא גורמת למפגעי רעש קשים. המבקש טען כי הוא מתגורר בבניין מגורים בעיר, ונחשף החל מספטמבר 2021 למפגעי רעש מחרישי אוזניים שמקורם בעבודות בנייה ותשתית שביצעה העירייה. נטען כי העבודות כללו בין היתר בניית מבני ציבור, פיתוח ושדרוג תשתיות , סלילת כבישים ושבילי אופניים , הרחבת צמתים ועוד. נטען כי חלק מהעבודות בוצעו החל משש בבוקר וחלקן בשעות הלילה המאוחרות ועד לפנות בוקר.
מנגד, טענה העירייה כי העבודות שבוצעו נכנסות לגדר החריג הקיים בחוק העזר שעניינו מניעת סכנה לשם שמירה על ביטחון הציבור. העירייה סברה שביצוע עבודות בנייה ופיתוח שאישרה בשעות הערב ולעיתים בשעות הלילה לרבות למטרות הכרחיות, הביאה לשמירה על ביטחון הציבור. בתוך כך הראתה העירייה, על פי חוות דעת של מומחה אקוסטיקה כי מקור אותו רעש מאותן עבודות בדיוק יכול להתקבל באופן שונה בדירות סמוכות ובבניינים סמוכים מזה של המבקש. מנגד טען המבקש כי עבודות יזומות שתוכננו ותוקצבו חודשים עד שנים מראש, אינן דרושות באופן דחוף לשם מניעה או הסרה של סכנה לביטחון הציבור.
בסופו של יום הגיעו הצדדים להסדר פשרה הכפוף לאישור בית המשפט. בהתאם למה שנקבע בהסדר הפשרה ומבלי שמי מהצדדים יודה בטענות הצד השני, העירייה התחייבה למתן פיצוי למי שזכאי וניזוק ממפגעי הרעש שמקורם בעבודות הבנייה ופיתוח תשתיות שבצעה העירייה באזורי מגורים המצויים בתחומיה בזמנים האסורים על פי הדין בתקופה שהחלה שבע שנים לפני הגשת הבקשה. הפיצוי מבוסס על שני נדבכים עיקריים: פיצוי כספי ישיר בשווי 4.5 מיליון שקל לאוכלוסייה זכאית שנטען כי נפגעה ממפגעי הרעש בהתאם למיפוי גיאוגרפי מדויק של אזורי הפגיעה, וזאת בדרך של זיכוי כספי למימוש מוצרים ושירותים עירוניים. והשני - הקמת פרויקטים סביבתיים ייחודיים בשווי 16 מיליון שקל ברחבי העיר רעננה שישרתו את התושבים לשנים רבות ויתרמו לקידום הגנת הסביבה, שמירה על בריאות ואיכות חיים של תושבי העיר ועוד. הפרויקטים שיוקמו הם הקמת פארק, הקמת פרויקט חיישני רעש עירוני והקמת מרכז קיימות עירוני . יודגש כי כל בית אב הזכאי לפיצוי יקבל מכתב רשום מהעירייה על זכאותו ושווי הזכאות. העירייה תעמיד לכל בית אב הזכאי לפיצוי אישי את זכות הבחירה לזכותו בסכום הפיצוי בין שתי מערכות עירוניות שונות: מערכת החוגים העירונית או מערכת הכניסות לבריכת השחייה וחדר הכושר בקריית הספורט והנופש העירונית. הפיצוי האישי לא יוכל לשמש לתשלום ארנונה, אגרות והיטלים עירוניים.
מבקשת הסדר הפשרה עולה כי בבדיקות שבוצעו, אותרו מוקדי הרעש העיקריים בעיר, שהתרכזו בעיקר בשני צירים מרכזיים – רחובות מגורים הסמוכים לאורך חלקים מרחובות אחוזה וויצמן שבהם בוצעו עיקר העבודות. יש להדגיש כי הסדר הפשרה כפוף לאישור השופטת קרן אזולאי מבית המשפט מחוזי מרכז, ורק תושבים זכאים יקבלו הודעה על זכותם לפיצוי. את המבקש מייצגים עוה"ד דוד שוב, אוריאל בוני וגרגורי פאוסט קורצ'מני. מבאי כוח המבקש נמסר בתגובה: " מדובר בהסדר פשרה תקדימי שכן הוא כולל מגוון רחב של הטבות לתושבי רעננה וכולל גם פרויקטור שיסייע לתושבים לממש את זכויותיהם מכוחו".