סגור
מכון ויצמן
מכון ויצמן (צילום: ITA)

בגלל ההפיכה המשטרית: מוסדות אקדמאים נתקלים בקשיים בהחזרת וגיוס מרצים

בעקבות ההפיכה המשטרית מוסדות להשכלה גבוהה מתקשים להחזיר מרצים ישראלים השוהים בחו"ל ולגייס מרצים זרים. שני מועמדים בולטים למשרות בטכניון סרבו לחזור בשל חשש המשפחה. מכון ויצמן: "ירידה בהגשות מועמדות ועליה במשיכת בקשות קיימות", גורם בבר אילן: "יבול חוזרים דל"

מוסדות להשכלה גבוהה נתקלים בקשיים בהחזרת מרצים ישראלים השוהים בחו"ל לארץ בעקבות ההפיכה המשטרית. ממכון ויצמן שהוא אחד המוסדות היוקרתיים והנחשבים בארץ נמסר: "אנחנו רואים ירידה בהגשות מועמדות של חברי וחברות סגל, ובמקביל ישנה עליה במשיכה של בקשות הקיימות במערכת". נציגי המכון דיווחו על קשיים בהחזרת אנשים לארץ על רקע ההפיכה המשטרית במפגש של תוכנית הכשרת הבכירים 'מובילים באקדמיה': "בחלק מהמקרים נאמר במפורש שזה בגלל החששות מההפיכה המשטרית".
פרופ' שקמה ברסלר ממכון ויצמן, ממובילות המחאה, פרסמה בסוף השובע פוסט בטוויטר בו כתבה ש"השלכות המצב בארץ על האקדמיה הישראלית: כישלון בגיוס אנשי סגל מבטיחים. אתמול התקבלו שתי תשובות שליליות משני המועמדים מובילים לגיוס השנה במכון ויצמן. הדברים מדברים בעד עצמם- סיבת הדחייה אינה אקדמית. המצוינות האקדמית של ישראל בסכנה אמיתית".
ברסלר הביאה ציטוטים משני המכתבים. אחד המועמדים כתב ש"אחרי התלבטות ממושכת, החלטנו אשתי ואני להישאר בארה"ב מספר שנים. אני מדגיש שההחלטה שלנו מבוססת על שיקולים לא אקדמיים, למרות שאני מחשיב את מכון ויצמן כמוסד מוביל ויוצא מהכלל למחקר אקדמי". השני כתב "שהזדמנות המחקר המוצעת בויצמן היא ללא השוואה. ההחלטה לדחות אותה התקבלה רק לאחר שהיא נשקלה מול דאגות רחבות יותר של משפחתי".
מהטכניון נמסר כי "ניכר גם שמשתלמי פוסט-דוקטורט בחו"ל מהססים לחזור ושוקלים מחדש את צעדיהם". בנוסף, לגבי מרצים אורחים אומרים שם ש"יש מספר חברי סגל זרים, שציפינו לקלוט השנה, שהחליטו בשלב זה לא להגיע לישראל והודיעו לנו שבחרו במדינות אחרות".
נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ' רון רובין אמר ל"כלכליסט": "יש הססנות. אנשים יושבים על הגדר. אני רואה לפי השאלות שמועמדים שואלים שהם חוששים". לדבריו, אחד המועמדים הבולטים שנמצא עכשיו בארצות הברית גורר רגלים בתשובה. "אני מניח שההססנות תהפוך בהמשך למשהו הרבה יותר קונקרטי. כל התהליכים, כולל הניסיון להכניס 'אנשים מטעם' למועצה להשכלה גבוהה יפגעו בצורה מאוד ברורה בעצמאות האוניברסיטאות. אין ספק. הולך להיות לא טוב".
גורם מאוניברסיטת בר אילו מסר: "למרות מסע בחו"ל של הנשיא פרופ' אריה צבן יש השנה קשיים בהחזרת מוחות מחוץ לארץ והיבול דל. בדרך כלל יש הרבה יותר חוזרים". צבן שמע חששות של מרצים ישראלים מהמצב בארץ בנסיעה שלו. על רקע זה "סגנית נשיא פרופ' שולמית מיכאלי מתכוונת לצאת למסע פגישות נוסף בקמפוסים בארצות הברית".