סגור
הקברניט פצצות ברד כבד חיל האוויר
חימושים אמריקאים (צילום: חיל האוויר)

ניתוח
על רקע עצירת החימושים מארה"ב: האם מדינות נוספות יצטרפו לאמברגו על ישראל

בהוראת נשיא ארה"ב, ובשל המחלוקת מול ישראל סביב פעולה של צה"ל ברפיח, נעצרה אספקת כ-3,500 פצצות אוויר-קרקע במשקלים של כ-900 קילו וכ- 225 קילו, פצצות מרגמה ופגזים לטנקים בשווי מאות מיליוני דולרים. " קיים חשש כבד שהיעדר תוכנית אסטרטגית ישראלית פוגע באינטרסים שלה ושל בני בריתה באזור", אמר ד"ר שי הר צבי, ראש התחום הבינלאומי באוניברסיטת רייכמן

עצירת משלוחי הנשק ההתקפי מארה"ב לישראל עלולה לדרבן מדינות נוספות במערב לממש איומים שהשמיעו במהלך החודשים האחרונים על הגבלת באספקת נשק לצה"ל או בעצירתה המוחלטת. זאת על רקע תמונות ההרס הנרחב מעזה ודיווחי משרד הבריאות הפלסטיני על כ-30 אלף אזרחים שנהרגו ברצועה מאז פרוץ המלחמה באוקטובר.
בארה"ב ובמדינות המערב חוששים כי כניסה של צה"ל לפעולה נרחבת ברפיח תוביל לפגיעה נוספת באזרחים רבים, תחמיר את המצב ההומניטרי ברצועה ואף תערער את היחסים בין ישראל למצרים. החימושים שאספקתם לישראל נעצרה בהוראת הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן בשבוע האחרון כוללים כ-3,500 פצצות אוויר-קרקע במשקלים של כ- 900 קילו וכ- 225 קילו, פצצות מרגמה ופגזים לטנקים בשווי של מאות מיליוני דולרים.
אמש התבטא נשיא ארה"ב ביידן, בפעם הראשונה בצורה ישירה, על עצירת האספקה של נשק התקפי לישראל לצד שמירה על אספקה סדירה של טילי יירוט המשמשים את מערכות ההגנה כיפת ברזל וקלע דוד ובאופן שממחיש את מחויבות הממשל האמריקאי לביטחון ישראל.
בהשראת האמברגו החלקי של ארה"ב על ישראל, צעד שנחשב חריג בקנה מידה היסטורי, מדינות נוספות בעולם עלולות לנקוט בצעד דומה. רוב הנשק שמשמש את צה"ל מיוצר בארה"ב או בתעשיות הביטחוניות הישראליות והגבלות ייצוא מצד מדינות אחרות עלולות לחול על רכיבים מסוימים ועל חומרי גלם המשמשים לתהליכי הייצור של נשק.
בחודשים האחרונים היו כמה מקרים שבהם מדינות עצרו או עיכבו משלוחים של רכיבים ומערכות לישראל אך בהיקף זניח שלא השפיע מהותית על הייצור בתעשיות הביטחוניות ועל יכולות הפעולה של צה"ל בזירות הרבות שבהן הוא פועל, פרט לעזה.
מתחילת המלחמה ארה"ב סיפקה לישראל נשק מסוגים רבים באמצעות רכבת אווירית חסרת תקדים. המסר הישראלי אל מול איומי האמברגו הוא שמשק המלאים שלה איתן, לפחות כרגע, לצד ייצור מוגבר ומתמשך בכל החברות הביטחוניות תוך העדפת צה"ל על פני לקוחותיהן בעולם.
בתוך כך, ברקע הימשכות המלחמה בעזה מעמדה הבינלאומי של ישראל מתערער, עד לכדי משבר סחר ראשון מסוגו עם טורקיה, ניתוק היחסים הדיפלומטיים מצד קולומביה, תביעה שהגישה נגדה בבית הדין הבינלאומי בהאג דרום אפריקה והדרה של חברות ביטחוניות מתערוכות נשק בעולם.
ישראל, שנהנתה ב-7 לאוקטובר מאשראי בינלאומי נרחב, כבר איבדה אותו בשל היעדר אסטרטגיה ברורה במהלכיה בעזה. עד כה מספר מדינות שנחשבות ידידותיות לישראל נקטו בהגבלות סמליות באספקת נשק, כמו קנדה שעצרה יצוא של כ-10 כלי רכב ממוגנים לשימוש כוחות הביטחון בישראל והולנד, שבה התקבלה החלטה על עצירת אספקת חלפים לשימוש מטוסי ה- F-35 המשמשים את ישראל. איומים על המשך אספקת רכיבים למערכות נשק נשמעו גם מצד בריטניה, איטליה, ספרד ומדינות נוספות.
הפסקת האספקה של נשק התקפי אמריקאי עלולה לכפות על צה"ל הקפדה מחמירה על כלכלת חימושים ושימוש בררני יותר במלאי הפצצות שעומדות לרשות ישראל, זאת בעוד שהגזרה הצפונית מול חיזבאללה ממשיכה לבעבע ולהסלים באופן עקבי – כל עוד הלחימה בעזה נמשכת.
פעולה ישראלית נרחבת ברפיח תעכב את פתרון המשבר הביטחוני המתעצם בצפון, זמן שעשרות אלפי אזרחים מיישובים הסמוכים לגבול מפונים מבתיהם זה שבעה חודשים וחזרתם אליהם לא נראית כלל באופק. שר הביטחון יואב גלנט סייר אתמול בצפון ואמר כי הקיץ "עלול להיות קיץ חם", בהקשר של הלחימה מול חזבאללה.
ראש התחום הבינלאומי באוניברסיטת רייכמן ד"ר שי הר צבי התייחס בשיחה עם כלכליסט לדבריו מהלילה של ביידן ואמר כי אחד מתרחישי הקיצון במצב של פעולה ישראלית ברפיח עלול להתבטא בהקפאת הסכם השלום של מצרים עם ישראל, בשל פריצת הגבול המצרי וכניסה של המוני אזרחים לתחומה.
לדבריו, בנוסף לאפשרות של הסתבכות כזאת, האמריקאים חוששים שפגיעה המונית באזרחים ברפיח תקשה עליהם להגן על ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, שבו כבר מתדיינת תביעה שהגישה נגדה דרום אפריקה על פשעי מלחמה, כביכול. בנוסף, בהימשך המשבר אפשר שהאמריקאים ינהגו בגישה בררנית כלפי ישראל גם במסגרת הצעות שיועלו נגדה באו"ם תוך הימנעות מהטלת וטו אוטומטי על החלטות שיוגשו נגדה.
בשבועות האחרונים האמריקאים כבר העלו את הטון נגד ישראל, בניסיון שהמסרים שלהם יחלחלו לדרג של מקבלי ההחלטות כשהניחו על השולחן איום מפורש לסנקציות נגד גדוד נצח יהודה של צה"ל בשל פגיעה בזכויות אדם ביהודה ושומרון. אם האיום ימומש בסופו של דבר, זאת תהיה הפעם הראשונה שסנקציות כאלה מוטלות על יחידה של צה"ל באופן שיאסור עליה, בין השאר, להשתמש בנשק שיוצר בארה"ב.
"אפשר לומר שהכתובת היתה על הקיר וכעת קיים חשש כבד שהיעדר תוכנית אסטרטגית ישראלית פוגע באינטרסים שלה ושל בני בריתה באזור. לכאורה, מצב כזה מחזק את חמאס ואת חיזבאללה בצפון שהביטחון העצמי שלהם מתחזק בשל הקרע עם ארה"ב", אמר ד"ר הר צבי.
דבריו של ביידן מהלילה כבר החלו לתדלק שיח מתלהם וביקורת ארסית כלפי ארה"ב מצד שותפיו של נתניהו מהימין הקיצוני. "אסור לנתניהו להיכנס לעימות פומבי עם הממשל האמריקאי והוא חייב לנהל את המשבר החכמה, ולנסות לפתור את חילוקי הדעות בחדרי חדרים. ארה"ב מהווה עמוד תווך בביטחון ובחוסן הלאומי ועל נתניהו לעשות הכלל כדי לשמר את היחסים המיוחדים בין המדינות ולא לשכוח שהאתגרים והאיומים הגדולים מצד איראן וחזבאללה עוד לפנינו", אמר הר צבי.