סגור
מימין נגיד בנק ישראל אמיר ירון וראש הממשלה בנימין נתניהו
מימין נגיד בנק ישראל אמיר ירון וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: אלכס קולומויסקי, יובל חן)

נתניהו לח"כים בליכוד: הפסיקו להתערב ולהתבטא בעניין הנגיד

על רקע היחלשות השקל מול הדולר והיורו, וכשברקע המשך המהלכים לקידום המהפכה המשפטית, הורה ראש הממשלה לחברי מפלגתו להפסיק להתבטא בנושא הנגיד: "מחויבים לשמור על עצמאות בנק ישראל, דבר לא ישנה זאת"; שלשום יצא שר החוץ אלי כהן נגד העלאת הריבית

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לחברי הכנסת של הליכוד להפסיק להתערב ולהתבטא בעניין בנק ישראל והנגיד אמיר ירון. מטעמו של נתניהו נמסר כי "ראש הממשלה אמר לחברי הכנסת כי אנחנו מחוייבים לשמור על עצמאות בנק ישראל. עצמאות בנק ישראל היא נדבך מרכזי במדיניות הכלכלית שמוביל ראש הממשלה במשך שני עשורים ודבר לא ישנה זאת". הנחייתו של נתניהו באה לאחר ששר החוץ אלי כהן התבטא נגד העלאת הריבית של בנק ישראל ולנוכח הפיחות של השקל מול הדולר והיורו.
אתמול צייץ נתניהו באנגלית מסרי הרגעה סביב בנק ישראל. "חוק בנק ישראל עבר בהנהגתי והוא מבטיח את עצמאות הוועדה המוניטירית בראשות הנגיד בקביעת הריבית. שום דבר לא ישנה זאת", כתב בעברית נתניהו - שהוסיף דברים דומים באנגלית, בניסיון לשדר רגיעה.


כהן, בעברו שר הכלכלה, יצא שלשום בטוויטר נגד החלטת בנק ישראל להמשיך במדיניות העלאת הריבית, ואף הודיע כי ביקש משר האוצר לגבש מתווה להפסקת העלאות הריבית. דבר שמרמז על פגיעה אפשרית בעצמאות בנק ישראל. "לא הייתה הצדקה להעלאת הריבית היום, שממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות", כתב כהן. נגיד בנק ישראל לא נשאר חייב ואמר בראיון לכלכליסט "כדאי שהוא (כהן) יתעמק בנתונים. חשוב שגם שר החוץ יזכור כי בכל המדינות שהיתה פגיעה בעצמאות של בנק המרכזי הייתה פגיעה בכלכלה. יציבות מחירים היא תנאי בסיסי לכלכלה צומחת ויציבה. אי אפשר להוריד אינפלציה ללא כאב".