סגור
 גדעון סער נאום הצהרה יו"ר יושב ראש הימין הממלכתי פרישה לפרוש ממשלה רחוב דניאל פריש 1 פינה פינת אבן ג
גדעון סער מודיע על פרישתו מהממשלה (צילום: עידו ארז)

לאחר שלא צורף לקבינט המלחמה, סער פורש מהממשלה: "לא באנו לחמם כיסאות"

יו"ר תקווה חדשה דחה את הצעת הליכוד לחברות חלקית בלבד בקבינט המלחמה. סער מסר הצהרה שבה הודיע על פרישה, והבהיר: "אין לי אפשרות מעשית להשפיע על כיוון המדיניות"

השר גדעון סער מסר הערב (ב') הצהרה לתקשורת בתל אביב והודיע על פרישתו מהממשלה. "אזרחי ישראל, הטבח הנורא ב-7 באוקטובר מידי מרצחי החמאס העמיד את מדינת ישראל בשעה גורלית", אמר סער בפתח דבריו. "תחושת החירום ושברון הלב אותו חווינו כולנו, הובילו אותי ואת חברי להחלטה כי טובת המדינה מחייבת להניח בצד את המחלוקות ואת היריבויות הפוליטיות ולהצטרף לממשלה בראשות בנימין נתניהו. זאת, על אף המשקעים שהיו ויש לנו מהתנהלות ממשלה זו.
"כך היה לדעתי חייב לפעול כל פטריוט ישראלי וכך פעלנו", הוסיף. "המטרה בכניסה לממשלת החירום הייתה להתגייס למלחמה החשובה במערכות ישראל. לטובת העניין נכנסתי לממשלה למרות שלא נכללתי בקבינט המלחמה, בניגוד להסכם שהיה ביני לבין שותפי לשעבר. תיעדפתי אז את עצם הקמת ממשלת החירום. בראיה לאחור - אולי טעיתי בכך".
סער התייחס לחברותו בקבינט המדיני-ביטחוני, ואמר כי "נטלתי חלק גם בעיצוב יעדי המלחמה. האמנתי ואני מאמין – שהם שאפתניים אך ברי השגה. וגם: שאין לנו ברירה. חיילינו נלחמו ונלחמים בגבורה כל החודשים האחרונים. צה"ל רשם ורושם הישגים ראויים לציון". לדבריו, "בחודשים האחרונים אני ואזרחי ישראל רואים בכאב כיצד ניווט המערכה לא מקרב אותנו כנדרש להשגת יעדיה.
"ראיתי והתרעתי מראש, כי האטת ההתקדמות הצבאית, שמשמעותה הארכת המערכה, תהיה מנוגדת לאינטרס הלאומי", הוסיף. "יש לכך השלכה גם על התארכות העימות בצפון והמשך הסבל של רבבות המפונים מבתיהם. להשמדת הכוח הצבאי של חמאס היה צורך לפעול בלוח זמנים מהיר יותר. בהורדת הלחץ הצבאי איבדנו מנוף משמעותי להגעה למתווה חטופים חדש. הארכת המערכה גם החריפה את מצבנו בזירה המדינית הבינלאומית".
סער טען כי בנוגע להתקדמות ליעד של השמדת הכוחות השלטוניים של חמאס "היה דשדוש", והוסיף כי "נעדרה תוכנית עבודה מסודרת, שיטתית ואפקטיבית להשגתו. גם השתלטות חמאס על הסיוע ההומניטרי מרחיקה אותנו ממיטוט שלטונו. כבר חודשים שאנחנו מתריעים על כך".
לפני כעשרה ימים הכריז סער כי יפרוש אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יצרף אותו לקבינט ניהול המלחמה. הבוקר נחשף ב-ynet כי סער דחה את הצעת הליכוד לשמש כמוזמן מעת לעת לקבינט המלחמה, בדומה לשרים בכירים שמוזמנים לדיונים מפעם לפעם.
גורמים בליכוד אמרו כי ההצעה הנוכחית הועברה לסער משום שכל פתרון אחר עלול לסבך את המצב מבחינת השותפים האחרים, איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', שדורשים אף הם להיות חברים בפורום המצומצם. ההצעה מטעם הליכוד הייתה מקובלת על בן גביר וסמוטריץ' - אך כאמור, סער סירב לה.
לפני כשבועיים פירק סער את השותפות עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, וחידש את פעילות סיעת "תקווה חדשה - הימין הממלכתי" בכנסת. גנץ סירב לצרף את סער לקבינט המלחמה. "מה שעובד טוב לא צריך לתקן", הסביר גנץ - שיש לו זכות וטו על צירוף חברים לקבינט המצומצם.
"האמת חייבת להיאמר: מרכז הכובד במלחמה הזאת עבר מהקבינט הביטחוני, שהפך לסוג של פרלמנט, לקבינט המלחמה המצומצם", אמר סער בשבוע שעבר. "בשבוע הראשון למלחמה תעדפתי את עצם הקמת ממשלת החירום על חברותי בקבינט המצומצם. בנסיבות השעה - אין לנו יותר את הפריבילגיה הזאת".