סגור
חנייה המיועדת נכים חניית נכה
חנייה המיועדת לנכים ( צילום: יאיר שגיא)

דעה
סוגיית החניות הנגישות בבניינים מחייבת פתרון

תזכיר החוק להצמדת חניות נגישות בבניין מגורים חדש נותן פתרון שגוי ומסורבל. במקומו כדאי ליצור מנגנון שבו יוצמדו מקומות החניה "בטאבו" לכל דירה, ואילו חניות הנכים יירשמו כרכוש משותף בבניין

על פי החוק בישראל, יזם הבונה בניין מגורים חדש מחויב להתקין מקומות חניה שיהיו מיועדים גם לאנשים עם מוגבלות ("חניית נכים"). חניית נכה רחבה יותר ממקום חניה "רגיל", והיא נגישה וקרובה למעליות, כדי שבעל המוגבלות יוכל לעשות בה שימוש נוח לצרכיו. אף שעל פי דיני התכנון והבנייה בישראל, סוגיית ההתקנה של חניות נכים ברורה וסדורה, לא ניתן עד היום מענה ראוי בחוק לשאלה כיצד יוצמדו חניות נכים לדירות בבניין המגורים. וכך, אף שבמסגרת היתר הבנייה נדרש היזם להתקין חניות נגישות בחניון הפרויקט, הוא לא מחויב על פי הדין להצמיד חניה נגישה לדירה שרכש ממנו אדם עם מוגבלות.
אשר על כן טרחו במשרד המשפטים וגיבשו, יחד עם הרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין ונציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות, תזכיר חוק אשר נועד להסדיר, אחת ולתמיד את הצמדת מקומות החניה המיועדים לאנשים עם מוגבלות. תיקון החוק המוצע מבקש להסדיר את סוגיית ההצמדה של חניות נגישות בבניין מגורים חדש באופן שיאפשר לרוכש דירה שהוא אדם עם מוגבלות, הזכאי לתג נכה לרכב, להצמיד לדירתו חניה נגישה מתוך סך החניות הנגישות שהוקצו לבית המשותף לפי דיני התכנון והבנייה.
בין היתר מוצע לקבוע הוראות שמטרתן לאפשר גם למי שרוכש דירה בבניין בשלב מאוחר יותר, והוא אדם עם מוגבלות בעל תג נכה לרכב, להצמיד לדירתו חניה נגישה (כל עוד יש עדיין חניות נגישות פנויות בבניין). עוד מוצע כי ביחס להצמדת חניה נגישה, לא תידרש הסכמת בעלי הדירות האחרים, וזאת על אף האמור בחוק המקרקעין לעניין הצמדה של חלק מסוים מהרכוש המשותף לדירה פלונית.
לטעמנו, הפתרון המוצע שגוי ומסורבל והיה נכון להסדיר את הנושא באופן שונה בתכלית. על הדיון להתמקד בשאלת זכות השימוש בחניות נכים ופקיעתה של זכות השימוש, ולא בהצמדה משפטית לדירה מסוימת.
מבחינה קניינית ובהיבטי יעילות, נכון היה ליצור מנגנון שבו ניתן (כפי שנעשה היום) להצמיד "בטאבו" מקום חניה לכל דירה אשר בעליה זכאי למקום חניה, ואילו חניות הנכים שהותקנו בבניין יירשמו כרכוש משותף בבניין, ולא יוצמדו לאף דירה. כך אדם בעל מוגבלות שרכש דירה בבניין הכוללת מקום חניה (רגיל) יהיה זכאי לעשות שימוש ייחודי ובלעדי בחניית הנכים, ובלבד שאין אדם אחר בעל מוגבלות שרכש דירה לפניו (כתלות במספר חניות הנכים בבניין). חנית הנכים תסומן ככזו באופן ברור, ויוצב שילוט בולט הכולל את מספרו של כלי הרכב הרלוונטי. מי שאינו בעל מוגבלות לא יהיה רשאי לעשות שימוש בחניה זו, כל עוד קיים אדם בעל מוגבלות בבניין.
זכות שימוש כזו תפקע כאשר אותו אדם בעל מוגבלות יפסיק להתגורר בדירה (אם מכר אותה, עבר להתגורר בדירה אחרת או חלילה - נפטר) או עם הפסקת השימוש בכלי רכב בעל תו נכה.
מיד עם הפסקת השימוש, יהיה זכאי בעל מוגבלות אחר (השני בזמן, וכך הלאה) לעשות שימוש בחנית הנכים, באותם תנאים. אם באותה עת לא יימצא בבניין אדם עם מוגבלות, יהיה כל בעל דירה רשאי לעשות שימוש בחניה הצמודה לדירתו, וחנית הנכים תשמש כחניה "צפה" וכל בעלי הדירות בבניין יהיו רשאים לעשות בה שימוש.
כל עוד נעשה שימוש ייחודי בחניית הנכים, אזי החניה "הרגילה" של אותו בעלים שהוצמדה לדירתו תשמש כל עת שהוא עושה שימוש בחנית הנכים כחניה "צפה".
עו"ד גיא שטורם הוא שותף במשרד עורכי הדין ספיר שטורם, המתמחה בדיני מקרקעין
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.