סגור

דעה
צאו לטייל, אבל לא בטרקטורון

תופעת רכבי השטח שרומסים ומשמידים - גם אם לא במודע - תוצרת חקלאית חייבת להיפסק. בשל כך, חיונית וחשובה הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה שתעלה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה בשבוע הבא ואמורה להסדיר את הנושא

גם ותיקי החקלאים בעמק חפר, שראו כמעט הכל, שפשפו את עיניהם: שני המטוסים הקלים הנמיכו עוף ונחתו באמצע שדה חקלאי זרוע.
הטייסים יצאו החוצה, התיישבו, פתחו פק"ל קפה ושתו להנאתם. המקרה הזה, שאירע לפני כשבועיים, אמנם קיצוני במיוחד, אבל הוא משקף בהחלט את הג'ונגל המתקיים בשדות הפתוחים, במרחבי הטבע ובשטחים החקלאיים.
ברוב המכריע של המקרים אין מדובר במטוסים, אלא ברכבי שטח בגדלים וסוגים שונים המטיילים להנאתם בדרכים לא מורשות, ופעמים לא מעטות רומסים ומשמידים – גם אם לא במודע - תוצרת חקלאית שהושקעו בה מאמצים רבים. לצד זאת קיימות תופעות לוואי של נהיגה פרועה, המסכנת את המטיילים והתושבים, וקטיף עצמי – שהוא למעשה גניבה לכל דבר.
2 צפייה בגלריה
צעיר נוהג ב טרקטורון בתוך שדה כלניות פנאי
צעיר נוהג ב טרקטורון בתוך שדה כלניות פנאי
צעיר נוהג בטרקטורון בתוך שדה כלניות
(צילום: רועי עידן)
מובן, כי התופעה הזו אינה פוגעת רק בחקלאות, אלא בכלל במשאבי טבע; לנסיעה של רכבי שטח יש השפעה רעה וברורה על בעלי חיים ומחילותיהם, על הקרקע והחולות, על הצמחייה ועל אוצרות טבע באשר הם.
בשנתיים האחרונות, בעקבות הקורונה שהמעיטה מאוד את החופשות בחו"ל, וריבוי הטיולים בארץ, וכן בשל הפופולריות הגואה של רכבי השטח, התופעה הזו התגברה מאוד.
אנחנו, המועצה, החקלאים והתושבים בעמק חפר, כמו במרחב הכפרי כולו, יכולים להעיד על כך. גם מבצעים משותפים עם המשטרה, הסברה ופיקוח, מחסומים, ועוד צעדים שנקטנו ועודנו נוקטים, במיוחד בסופי השבוע, מצליחים להרתיע רק במעט, ובוודאי שלא לעצור את המנהג.
המשטרה אינה יכולה להקדיש לכך משאבים מספקים, לפקחי הרשויות אין סמכויות להתמודדות עם נהיגה אסורה, ולהסברה לבדה יש כוח מוגבל בנושאים אלה.
הבעיה המרכזית היא שכיום אין הוראות המסדירות את הנהיגה ברכבים מנועיים בשטחים ציבוריים וחקלאיים - ולכן אין יכולת לפקח על התופעה ולאכוף אותה באופן רציני.
2 צפייה בגלריה
 ד"ר גלית שאול ראשת מועצת עמק חפר
 ד"ר גלית שאול ראשת מועצת עמק חפר
ד"ר גלית שאול ראשת מועצת עמק חפר
(צילום שלומי אמסלם)
כך, הרצון הכן להמשיך ולטפח תיירות במרחב הכפרי, ולאפשר לכל תושבי הארץ ליהנות מהמרחבים הפתוחים, הנופים, בעלי החיים ומקווי המים - והכל בחינם, נתקל בבעיה של ממש, שמדירה שינה מעיניהם של החקלאים (שגם כך סובלים מאיומים רבים וקשים שמאיימים עליהם, ובראשם – רפורמת הייבוא), ושל ההנהגות המקומיות.
בשל כל אלה, חיונית וחשובה כל כך הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה (איסור נהיגת שטח בדרך שאינה דרך ייעודית לנסיעת שטח), התשפ"א-2021, של חברי הכנסת רם בן ברק, רם שפע ואופיר סופר, העתידה לעלות לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה בשבוע הבא.
על פי ההצעה, "יחול איסור על נהיגה באופנוע, טרקטורון או רכב שטח בדרכים שאינן דרך, למעט דרך ייעודית לנסיעת שטח". מוצע להסמיך את שר התחבורה והבטיחות בדרכים לקבוע הוראות לעניין דרך ייעודית לנסיעת שטח, לרבות הגדרתה, שילוטה וסימונה. בנוסף, מוצע לקבוע כי העובר על הוראה זו דינו – קנס של 250 שקלים חדשים.
הקנס המוצע נמוך מאוד, אולם עצם ההסדרה של הנושא היא כבר צעד חשוב מאוד; צעד שיעורר מודעות, ויאפשר אכיפה באופן הרבה יותר מוסדר.
יש לקוות כי החוק הזה יגובש ויחוקק במהירות האפשרית, וכי יקבעו בו קנסות גבוהים בהרבה, שיהפכו אותו לאפקטיבי כבר מיומו הראשון.
עד אז, נמשיך לקרוא לנהגי רכבי השטח: אל תנהגו בשדות חקלאיים, גם אם הם נראים לכם לא מעובדים (ואגב כך – אל תקטפו תוצרת חקלאית), אל תנהגו בשטחים לא מוסדרים במרחבי הטבע. אל תהרסו את פרנסת החקלאים, ואל תסכנו את המטיילים האחרים, ברגל ובאופניים – גם להם מגיע ליהנות מהמרחבים המוריקים.
המשיכו ליהנות מתחביב נהיגת השטח - אך רק במקומות המוסדרים לכך. התחשבו בסביבה שלכם – הטבעית והאנושית.
בשביל הציבור כולו, וגם כדי שיישארו לכם בעצמכם אתרים לטייל בהם.
ד"ר גלית שאול היא ראשת מועצת עמק חפר
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.