סגור

פרשנות
שנתון החינוך של ה-OECD חושף את הפערים בחברה הישראלית

הנתונים על צעירים חסרי מעש והמימון הנמוך למעונות היום חושפים את הפערים בחברה הישראלית. הנתונים על האחוז הגבוה של יישובים שלא מחוברים לרשת מוכיחים את הפער העצום בין אומת הסטארט-אפ לפריפריה

לכאורה שנתון החינוך של ה-OECD שפורסם היום (ב'), הקרוי EDUCATION AT A GLANCE, אינו עוסק כלל בפערים בחברה הישראלית אלא בנתונים כלליים עליה, ולמרות זאת כמה מהנתונים ממחישים וחושפים את הפערים במלוא עוצמתם.
דוגמה מובהקת היא נתון חמור שלפיו שיעור הצעירים חסרי המעש בישראל (גילי 18-24) זינק מ-19% ל-21%. הצעירים היהודים החילונים ברובם בצבא, הצעירים החרדים ברובם בישיבה או בסמינר, ולכן מדובר בבעיה שמרוכזת בחברה הערבית שכחצי ממנה חי מתחת לקו העוני. פריחת הפשע המאורגן והאלימות בחברה הערבית הוכיחה לנו זה מכבר שלא מדובר בבעיה פנימית אלא בבעיה של כולנו.
הצעירים הערבים רואים ברשתות החברתיות את האפשרויות הטובות בהרבה שיש לצעירים במערב ובחברה היהודית, ואינם מוכנים עוד לעבוד רק בבנייה ובתעשייה. מהעבר השני יש להם בעיה קשה של חוסר שליטה באנגלית ובעברית וחוסר היכרות עם שוק העבודה. חיוני מאוד שכל ממשלה שתוקם אחרי הבחירות תמשיך להשקיע בתוכניות השילוב של צעירים ערבים בהשכלה ועבודה.
השנתון מגלה גם ששיעור משקי הבית שאין להם גישה לאינטרנט בישראל עומד על 16%, יותר מכפול מאשר ממוצע מדינות ה-OECD באירופה שעומד על 7% בלבד. הנתון חושף את הפער העצום בין אומת הסטארט-אפ, המרוכזת במרכז הארץ, לשאר ישראל. הנתון כולל חרדים, שההתנגדות שלהם לשימוש ברשת נשחקה בקורונה אבל לא נעלמה, וכן ערבים שלרבים מהיישובים שלהם אין תשתית אינטרנט סבירה. תשתיות האינטרנט הגרועות ביישובים הערביים מנעו למידה מרחוק בחלק גדול מהיישובים הערביים, וכך פגעו בעתידם של ילדים רבים. הן כמובן מקשות מאוד על סטודנטים ערבים או בעלי עסקים. יש לוודא שפריסת האינטרנט תושלם גם ביישובים החרדיים וגם ביישובים הערביים.
על פי השנתון, ישראל משקיעה בילד בגיל הרך (גילי 0-2) 1,100 דולר (מתואמי ערך קנייה) בלבד, סכום מגוחך ששווה לעשירית מממוצע ה-OECD. מבט חיובי יגלה שישראל הכפילה את ההשקעה שלה לעומת השנתון הקודם. כשמדובר בסכומים קטנים כל כך לא קשה להתקדם. אחת הסיבות להשקעה הישראלית המביכה היא כמות נמוכה של מעונות מסובסדים בישובים חלשים. כשאין מעונות לא צריך לסבסד אותם. לכן מי שמבטיח במערכת הבחירות חינוך חינם לגילאי 0-3 בעצם מפריח בלונים באוויר. דבר ראשון צריך להבטיח שיהיו מספיק מעונות בשכונות של פריפריה, פריפריה חברתית ומעמד הביניים.