סגור
פוטו המקומות הרגועים בעולם מנדוזה ארגנטינה
מנדוסה, אחת הפרובינציות בארגנטינה שאיתה חתמה מקורות על הסכם בשנה האחרונה (צילום: שאטרסטוק)

הסכם נוסף למקורות בדרום אמריקה: מגדילה את הפעילות בארגנטינה

חברת המים הישראלית חתמה על הסכמים לייעול משק המים בחמש פרובינציות בארגנטינה. היקף העסקה - 10 מיליון שקל

משבר האקלים וההתחממות הגלובלית מחייבים מדינות רבות לשקול מחדש את האופן שבו תשתיות המים שלהן פועלות. באתר האו"ם למשל נכתב כי "שינוי האקלים הוא קודם כל משבר מים. המשבר, כך נכתב, מוביל להמסת קרחונים ועליית מפלס הים, אך גם לתקופות ארוכות יותר של בצורת ובכך מייצר קושי באספקת מים רציפה לברזים במהלך העונות החמות. דוגמה לכך נראתה בקיץ האחרון באירופה, שבמהלכה סבלו איטליה וצרפת מאחד מגלי החום המשמעותיים בעשורים האחרונים. בשל כך מדינות פועלות לייעל את משק המים שלהן.
אחת מהמדינות האלו היא ארגנטינה, שחתמה לאחרונה על שורת הסכמים עם חברת מקורות הישראלית לייעול משק המים בחמש פרובינציות. בשלוש פרובינציות (קטמרקה, לה ריוחה, ריו נגרו) תבנה מקורות תוכניות אב לבניית משק המים, ובשתיים נוספות (פורמוסה וסנטה קרוז) תפקח החברה הממשלתית-ישראלית על הקמת תוכניות שכבר אושרו. סך העסקה יעמוד על כ-10 מיליון שקל. את המשלחת לארגנטינה הוביל יו"ר מקורות יצחק אהרונוביץ'.
ההסכמים הנוכחיים מגיעים לאחר שבחודש אוגוסט האחרון חתמה מקורות על שני הסכמים נוספים עם שתי פרובינציות במרכז ארגנטינה (מנדוסה וסאן חואן), האחראיות לגידול של כ-90% מהיין במדינה. בכך, לאחר החתימה על ההסכמים החדשים, תפעל מקורות בכ-30% משטחה של ארגנטינה.
בשנים האחרונות מגדילה חברת מקורות את פעילותה הבינלאומית, ורק בחודשים האחרונים חתמה על הסכמים דומים במרוקו ובאיטליה. הסיבה המרכזית להסכמים אלו היא הניסיון שנצבר במשק המים הישראלי לשימוש יעיל במים, כאשר במדינות רבות בעולם לא היה צורך בכך עד השנים האחרונות. דוגמה לכך היא שיעור הפחת, כלומר כמות המים שהולכת לאיבוד בתהליך ההולכה לבתים. בישראל שיעור הפחת הוא 5%-8%, שמשתנה בהתאם לעיר ולרמת התשתיות בה. בצפון איטליה למשל שיעור הפחת עומד על כ-40%.