סגור

רוכשי כרטיסים למופעים שבוטלו בשל הקורונה - יוכלו לקבל החזר כספי מיידי

במסגרת הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד חברות ששיווקו מופעי תרבות שבוטלו בקיץ 2020, תינתן אפשרות לצרכנים לבחור בין החזר כספי מיידי של 82% מסכום הכרטיסים ששולם, קבלת שובר למופע חלופי או קבלת שובר בשווי 110% משווי הכרטיסים למופעים אחרים שניתן לנצל עד ל- 31.12.22. שופט המחוזי עודד מאור מתח ביקורת על התנגדות היועמ"ש שלא הציג לפניו כיצד נוהגות מדינות אחרות בהתמודדותן במצב של ביטול מופעים

בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר היום (ב') את הסדר הפשרה בתובענה הייצוגית שהוגשה כנגד החברות שהפיקו ושווקו מופעי תרבות של אומנים מקומיים ובינלאומיים שבוטלו בקיץ 2020 עקב משבר הקורונה (בהם גם המופעים של ניק קייב וסלין דיון).
השופט עודד מאור קבע שמגיפת הקורונה שינתה את חיינו, כשענפים רבים הושבתו, וכתוצאה מהמגבלות למנוע את התפשטות המגיפה ואיסור ההתקהלות, בוטלו גם המופעים. התובענה הייצוגית שהוגשה היא לחייב את המפיקים להשיב לצרכנים את כספי הכרטיסים.
בית המשפט עודד את הצדדים לפנות להליך של גישור על מנת לנסות ולמצוא פתרון מוסכם, לאור הסוגייה יוצאת הדופן והתקדימית. בית המשפט הבהיר שיש למצוא מנגנון שייתן בידי הצרכן את הברירה לבחור בין שמירת כרטיס חלופי למופע תרבות לזה שבוטל ומנגד לאפשר לצרכן שיבחר זאת, לקבל חזרה לידיו את כספו, בהפחתת שיעור מסויים שיגלם את האיזון המתחייב מהנסיבות.
1 צפייה בגלריה
סלין דיון
סלין דיון
סלין דיון
(צילום: אי.אף.פי)
הליך הגישור צלח והצדדים הגישו בקשה לאישור הסדר הפשרה במסגרתו הוסכם שתינתן אפשרות בחירה ללקוחות, בהן קבלת החזר של 75% או שובר חלופי לשימוש עתידי בפרק זמן של תוך כשנתיים. לאחר פרסום הסדר הפשרה לציבור – הוגשו התנגדויות רבות שלא לאשר ההסדר, לרבות זו של היועץ המשפטי לממשלה ושל המועצה לצרכנות. ההתנגדויות התמקדו בכך שסכום ההחזר אינו מיידי ואינו מלא.
השופט מאור קיים דיונים בבקשה לאישור הסדר, והודיע שהסדר הפשרה לא יאושר אלא אם יערכו בו שינויים לטובת הצרכנים, ובמיוחד קיצור פרק הזמן עד שכל הצרכנים יקבלו חזרה את מלוא הסכום אותו שילמו בגין הכרטיסים.
הצדדים הסכימו לקבל את הערות בית המשפט והודיעו על הגשת הסדר פשרה מתוקן, במסגרתו תינתן האפשרות לצרכנים לבחור בין אפשרות של החזר כספי מיידי של 82% מסכום הכרטיסים ששולם, קבלת שובר למופע חלופי במקום זה שבוטל (תוך שמירה והגנה מפני עליית מחירים לאותו מופע) או קבלת שובר בשווי 110% משווי הכרטיסים למופעים אחרים שניתן לנצל עד ליום 31.12.22.
בכל מקרה – אם לא ימומשו הכרטיסים למופעים עד ליום 31.12.22, יושב לצרכנים מלוא הסכום ששילמו בגין הכרטיסים. עוד הוסכם שהצרכנים יקבלו הודעות אישיות בדוא"ל ובסמס על אפשרויות הבחירה.
גם להסדר הפשרה המתוקן התנגדו היועץ המשפטי לממשלה והמועצה לצרכנות, מאחר ואין בו השבה מיידית של מלוא סכום הכרטיסים. בית המשפט אישר את הסדר הפשרה המתוקן וקבע שהוא ראוי, הוגן וסביר בנסיבות העניין, "זו הדרך היעילה, ההוגנת והמהירה להכריע במחלוקת, והיא זו שמובילה גם להחזר כספי בשיעור משמעותי לאלתר, לצרכנים שיבחרו באפשרות שלא להמתין ולקבל את כספם חזרה כבר עתה, כשההסדר מאזן בין טענות הצדדים, ובכל מקרה, בהסדר נקבע מנגנון של השבה מלאה הכספים לידי כלל הצרכנים וזאת בעוד כשנה", קבע השופט מאור.
בית המשפט ציין שאם בתחילת הדרך דובר על קבוצה שיש בידיה 51,000 כרטיסים להופעות שבוטלו, הרי במהלך השנה האחרונה, ולאחר שהמגבלות על ההתקהלות צומצמו מעט, פחתה הקבוצה לכדי אוחזים בכ-30,000 כרטיסים, לאור פתיחת ענף התרבות לפעילות חלקית, ומכאן הסיק בית המשפט שהצרכנים מעדיפים לצאת למופעי תרבות שונים על פני השבה מיידית של מלוא כספם, "הקהל אמר את דברו", קבע מאור.
השופט מאור מתח ביקורת על התנגדות היועץ המשפטי לממשלה שלא הציג לפניו כיצד נוהגות מדינות אחרות בעולם בהתמודדותן במצב זה, וציין שמבדיקה שהוא עצמו ערך התברר שבלא מעט ממדינות המערב, עולה שאכן רוכשי הכרטיסים זכו להשבה מלאה של הסכומים ששילמו בגין מופעים שבוטלו, בין אם מיידי ובין אם נדחה, כאשר קיימים מקרים בהם המפיקים והאמרגנים זוכים לסיבסוד נגדי ממדינתם; ולעתים השבת הסכום לצרכנים נדחה מעת לעת, בהתאם להתפתחויות ולעולם התרבות החוזר והנפתח בהדרגה.
בית המשפט רמז שחלק מההתנגדויות היו פשטניות "שאולי נועדו לאוזנו של העם".
את המבקשים ייצגו עוה"ד אליהו מלך ואביעד כהן, את הנתבעים (החברות סי טי אס אוונטים ישראל ושוקי וייס יזמות והפקות) ייצגו עוה"ד עידו חיטמן, שגיא שיף ונוהר הדר ממשרד יגאל ארנון.