סגור
יפעת שאשא ביטון ויואב קיש בטקס חילופי השרים במשרד החינוך
יפעת שאשא ביטון ויואב קיש בטקס חילופי השרים במשרד החינוך (אלכס קולומיסקי)

דעה
יואב קיש מציג: שיעור באזרחות כוחנית

שר החינוך הקפיא את רפורמת הבגרויות של יפעת שאשא ביטון רק כדי לשלב בה יותר יהדות. למרות זאת הוא העדיף להציג את המהלך שלו כמחיקת הרפורמה של קודמתו בתפקיד - כדי להצטייר ככוחני ודורסני

שר החינוך יואב קיש נתן ביום חמישי לתלמיד ישראל שיעור באזרחות בת זמננו - אזרחות של כוחנות ומחיקת כל מה שעשה מישהו אחר. היה יכול להיות הרבה יותר גרוע - קיש היה יכול לבטל את רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון ולחזור לשיטה הישנה של המון בגרויות. אבל המסר שלו היה שונה: קודם אכריז שאבטל כל מה שעשתה קודמתי. אחרי שאזקוף לזכותי את ביטול הרפורמה, אני אעשה משהו די דומה אבל שלי.
אחד הדברים שהופכים את מערכת החינוך הישראלית למיושנת כל כך הוא בחינות הבגרות הרבות שמכוונות את כל המערכת ללימוד של ידע ושינון. זאת בשעה שידע הפך להרבה פחות חשוב בעולם שמחובר לרשת. שרת החינוך היוצאת יפעת שאשא ביטון הספיקה לבצע לא מעט רפורמות בשנה חצי שבהן כיהנה בתפקיד, בהן רפורמת עצמאות המנהלים וכן סיפוח מעונות היום למשרד החינוך. רפורמת המח"ר צמצמה את מספר בחינות החובה בבגרות משבע לארבע לטובת עבודת גמר רב תחומית. המטרה היתה להקנו לתלמידים את מיומנויות המאה ה-21: איך ללמוד, איך ליישם, שיתוף פעולה, עבודת צוות, הצגת מידע ועוד.
מאחר שאי אפשר לוותר על בגרויות באנגלית, מתמטיקה ושפת אם הרפורמה באה בעיקר על חשבון הבגרויות במקצועות ההומניים. סביר שבמסגרת הרפורמה התלמידים היו לומדים את מקצועות היהדות בצורה הרבה יותר מעניינת ומושכת. אבל בתפיסה השמרנית המיושנת בחינות בגרות נחשבת לסמל סטטוס של מקצוע. ולכן בימין הדתי ראו ברפורמה פגיעות בצביון היהודי ובזקיפות הקומה הלאומית, ובימין הביביסטי ראו בה עוד עילה לניגוח.
הבעיה של שאשא ביטון היתה שרפורמה בבגרויות אפשר להתחיל רק מתלמידי כיתה י' ולכן השלטון התחלף לפני שהם נבחנו אפילו במבחן אחד. קיש הזדרז להודיע שתלמידי כיתה י' של השנה יבחנו בשיטה הישנה. הצורך במהירות, לדבריו, הוא כדי שהם ייהנו מוודאות. אבל גם קיש מבין שאי אפשר להשאיר את מערכת החינוך במאה ה-20. לכן הוא רק דוחה את הרפורמה בשנה כדי למצוא דרך לשלב בה יותר יהדות וציונות.
מי שהיטיבה להציג את המהלך של קיש היתה הנהגת ההורים הארצית שבירכה על כך ש"שר החינוך קיבל את בקשתנו לעשות עבודת עומק בנושא רפורמת מקצועות ההומניסטיקה ולא לקבל החלטה שמחזירה את מערכת החינוך לאחור". ממילא קיש היה יכול להציג את אותו מהלך בדיוק בצורה הפוכה, כדחייה לצורך בדיקה.
בסופו של דבר המשכיות שלטונית היא עיקרון שלטוני חשוב. אבל מנהל תקין זה לחננות. בממשלה הזו נפתחה תחרות בין השרים מי ידרוס יותר את מעשי השרים הקודמים. ולכן קיש העדיף להציג את עצמו כ-D9, שמשטח את רפורמת המח"ר למרות שהוא לא.
בטקס חילופי השרים ביום ראשון העירה שאשא ביטון לקיש, שהתעסק בסמארטפון שלו, שכדאי שישמע את עצותיה. קיש ענה, "שמענו אתכם שנה וחצי". התלמידה דורון אופיר שהשתתפה בטקס כחלק מהרכב מוסיקלי כתבה בפייסבוק: "הייתי בהלם. ישבתי מבוישת שזה הולך להיות שר החינוך שלי. בתור בן אדם נפסלת". בפועל אופיר לא מבינה: קיש הכין אותה לישראל החדשה, שבה כבוד מקבלים מלרמוס את האחר.