סגור

הצלחה לרשות החברות ולנמל חיפה: חמש קבוצות ניגשו למכרז ההפרטה

עד לאחרונה חששו בנמל וברשות החברות שרק שתיים או שלוש קבוצות ייגשו למכרז; הזוכה צפויה להתחיל את פעילותה בתקופה רווחית לנמלים; עם זאת, היא תיאלץ להתמודד עם תחרות מצד נמל המפרץ, נמל הדרום באשדוד והנמלים הפרטיים החדשים

חמש קבוצות הגישו היום (ד') הצעות כספיות במכרז להפרטת נמל חיפה. עד לאחרונה חששו בנמל וברשות החברות שרק שתיים או שלוש קבוצות ייגשו למכרז, וכעת ריבוי המשתתפות צפוי להשפיע לחיוב על מחירו הסופי של הנמל. נמל חיפה הוא הנמל השני בגודלו בארץ, אחרי נמל אשדוד.
שתיים מהקבוצות שניגשו למכרז מורכבות משילוב של חברות מקומיות וזרות, ושלוש מחברות ישראליות בלבד. הקבוצה הראשונה מורכבת מחברת גדות הישראלית וקבוצת Adani ההודית. הקבוצה השנייה כוללת את חברת DAO של דני אונגר יחד עם קרן ג'נריישן קפיטל ו-LOMAR Shipping הבריטיות שבשליטת ליברה גרופ. הקבוצה השלישית מורכבת מחברת מספנות ישראל לבדה, הרביעית היא שילוב הכוחות של שפיר הנדסה וים השיבולים של מיקי שירן, שהפעילה עד השנה את ממגורת דגון בחיפה. הקבוצה החמישית מובלת על ידי חברת Oceanow של איש הספנות אלי טילס, שאליה חברו חברת הספנות המקומית חיפה מרין שיפינג וחברת הנדל"ן סאמיט אחזקות, שבשליטת זוהר לוי.
בשבועות הקרובים תבחן המדינה את ההצעות השונות ותברר אם כולן עומדות בתנאי הסף ואם הקבוצות השונות יזכו ל"הנחה" בגובה 200 מיליון שקל במכרז מפני שהצליחו לגייס לצדן משקיע בינלאומי אסטרטגי מתחום הספנות והנמלים. בנוסף לכך היום קיבלה גם הרשות שתי הערכות שווי סופיות שבוצעו על ידי שתי חברות חיצוניות, ואלו יוצגו לוועדה ככלי תומך בהחלטה. ללא ההערכות החיצוניות, ברשות החברות מעריכים כי הם צפויים לקבל הצעות מחיר בגובה שבין 2.5 ל-3 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
פקק ב נמל חיפה
פקק ב נמל חיפה
הפקק בנמל חיפה
(צילום: שרון צור)
ההחלטה להפריט את נמל חיפה התקבלה בשנת 2003, כחלק מהרפורמה בנמלים. בינואר 2020 התקבל אור ירוק להפרטה מוועדת השרים לענייני הפרטה, ובמקור זו היתה אמורה להסתיים בשנה שעברה, אך רצף של תקלות הוביל לדחייה מתמשכת של ההליך. בין היתר המכרז עוכב בגלל דיונים ביטחוניים בנוגע להשתתפות של חברה טורקית וחברה מהאמירויות במכרז.
עיכוב נוסף ומשמעותי יותר התרחש בעקבות אי הסכמות בין עיריית חיפה, חברת הנמל, חברת נמלי ישראל ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לגבי גורלם של שטחי נדל"ן בחזית הים של הנמל. שטח חזית הים צפוי להכיל אזורי תעסוקה, תיירות, בילוי ומסחר שיתכתבו עם פעילות של קרוזים, תיירות ימית ודיוטי פרי שהנמל יוכל להפעיל.
אתמול פורסם ב"כלכליסט" כי רמ"י, חברת נמלי ישראל (חנ"י) ונמל חיפה חתמו על הסכם לקידום תוכנית חזית הים – ללא עיריית חיפה. אי ההסכמות בין העירייה לנמל יהפכו לירושה נפיצה עבור הזוכה במכרז. הזוכה ייאלץ להגיע להסכמות כחברה פרטית, ולא כחברה ממשלתית, עם העירייה, ובמקרה שלא ייחתם הסכם ייאלץ להגיע להסכמות על הפעלה של כל בית עסק או שינוי בחזית הים אל מול העירייה וחנ"י, ובכך הפעלת ופיתוח המתחם יהיו מסורבלות במיוחד.
הקבוצה שתזכה להפעיל את נמל חיפה צפויה להתחיל את פעילותה בתקופה מאתגרת אך רווחית לנמלים. הנמלים וחברות הספנות נמצאים בצד המרוויח של משבר שרשרת האספקה העולמית, שמתבטא בישראל בין היתר בפקק מחוץ לנמלים. מבחינת הנמלים, המשמעות של האוניות שמחכות בלב ים היא לקוחות שבויים והכנסה מובטחת. עם זאת, המפעיל החדש ייאלץ להתמודד עם תחרות מצד נמל המפרץ השכן, נמל הדרום באשדוד והנמלים הפרטיים החדשים, שמופעלים על ידי חברת SIPG הסינית וחברת TIL השוויצרית בהתאמה. האיום מצד הנמלים הללו התגבר לאחרונה עם החלטת הממשלה להעביר את הרציפים הריקים לנמלים החדשים למען מאבק בפקק המטען הכללי, מה שמקנה לנמלים תשתית נמלית, שהחברות המתמודדות לאו דווקא ציפו לה, ותחרות גם בתחום המטען הכללי ולא רק המכולות.