סגור
פרופ' נדין טרכטנברג פרופ' איתן ששינסקי ו פרופ' אבי בן בסט
מימין: פרופ' נדין טרכטנברג, פרופ' איתן ששינסקי ופרופ' אבי בן בסט (צילומים: אלכס קולומויסקי, אוראל כהן)

280 כלכלנים בכירים: "הכספים הקואליציוניים יהפכו את ישראל למדינת עולם שלישי"

הכלכלנים ביקשו מהממשלה "להתעשת ולשקול מחדש את הקצאת הכספים הקואליציוניים, שבטווח הארוך יהפכו את ישראל ממדינה מתקדמת ומשגשגת למדינה נחשלת שבה חלק גדול מהאוכלוסייה נעדר מיומנויות בסיס לחיים במאה ה-21". בין הכלכלנים החתומים על המכתב: פרופ' אבי בן בסט, פרופ' אודי ניסן, פרופ' איתן ששינסקי ופרופ' נדין טרכטנברג

280 כלכלנים פרסמו הבוקר (א') מכתב מיוחד נגד הכספים הקואליציוניים. במכתב ביקשו הכלכלנים מהממשלה "להתעשת ולשקול מחדש את הקצאת הכספים הקואליציוניים הניתנים כעת משיקולים פוליטיים קצרי טווח, אך בטווח הארוך יהפכו את ישראל ממדינה מתקדמת ומשגשגת למדינה נחשלת שבה חלק גדול מהאוכלוסייה נעדר מיומנויות בסיס לחיים במאה ה-21".
בין הכלכלנים החתומים על המכתב ניתן למצוא חלק ניכר מהכלכלנים הבכירים בישראל, חלקם אף החזיקו במשרות מפתח במשרד האוצר, בבנק ישראל ובמועצה הלאומית לכלכלה. בין הכלכלנים החתומים על המכתב: פרופ' אבי בן בסט, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר; פרופ' אודי ניסן, לשעבר הממונה על התקציבים ומנהל רשות החברות; פרופ' מנואל טרכנטנברג, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה; פרופ' נדין טרכטנברג, לשעבר המשנה לנגידת בנק ישראל; פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, לשעבר ראש חטיבת המחקר של בנק ישראל; פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה; פרופ' איתן ששינסקי, שעמד בראש ועדות ששינסקי. כמו כן, המכתב נושא את שמותיהם של כלכלנים הנחשבים לימניים דוגמת פרופ' עומר מואב, אך גם כלכלנים הנחשבים לשמאלנים ביותר ותומכים במדינת רווחה רחבה דוגמת פרופ' יוסף זעירא ופרופ' מומי דהן.
הכלכלנים פותחים את המכתב בכך שהם "מצטרפים לאזהרות בכירי האוצר" ומתריעים כי הכספים הקואלציונים צפוייים להביא לפגיעה משמעותית וארוכת טווח בכלכלת ישראל ובעתידה כמדינה משגשגת. הם מציינים את "ההגדלה חסרת התקדים בהקצאת המשאבים למוסדות חינוך חרדים שאינם רשמיים, ללא התניה בחובת פיקוח ובלימודי ליבה מלאים, ובשל הגדלת התמיכה הכספית באברכים והענקת תלושי מזון דרך ערוצים שמחוץ למערכת הרווחה הרגילה, ללא עמידה במבחן תעסוקה". הכלכלנים מעריכים כי "צעדים אלה ימנעו מילדים בחינוך החרדי את האפשרות לרכוש מיומנויות יסוד החיוניות להשתלבותם כבוגרים בשוק העבודה בכלכלה מתקדמת, ויקטינו את התמריץ של הבוגרים החרדים להשתלב בשוק זה".
הכלכלנים ציינו כי "כדי לאפשר השתלבות בשוק העבודה, ילדים צריכים לקבל חינוך המאפשר זאת, והבוגרים צריכים לעמוד בפני תמריצים לעשות כן. לצערנו הרב, ממשלת ישראל לא רק שאינה מתמודדת עם סוגיה כאובה זו, אלא גם בוחרת בצעדים שמחריפים את הבעיה ומדרדרים את עתיד כלכלת ישראל אל עבר העולם השלישי".
מעניין לציין כי הכלכלנים נקבו רק בהשפעות ארוכות הטווח של הכספים הקואלציוניים ולא התעסקו בכלל בשאלת המשמעות הפיסקלית של הכספים הללו או בהשפעה האינפלציונית שלהם. זאת, מכיוון שבשונה ממה שנתפס בדעת הקהל, הנזק המשמעותי של הכספים הקואלציונים הוא לצמיחה ארוכת הטווח של ישראל, ולא הנזקים האחרים.
התאגדות הכלכלנים החלה סביב ההפיכה המשטרית - הכלכלנים הוציאו שני מכתבים המתריעים מההשלכות הכלכליות של ההפיכה המשטרית, כשבמכתב השני ממרץ העריכו הכלכלנים שהפגיעה בכלכלה תהיה מהירה מזו שהם צפו בתחילת הדרך. בקבוצת הכלכלנים התקיים דיון ער סביב השאלה האם להתבטא גם סביב סוגיות כלכליות נוספות, אך לבסוף התקבלה ההחלטה כי שאלת שילוב החרדים בכלכלה היא אקוטית ולא שנויה במחלוקת מקצועית, ולכן נכון להתבטא גם בנוגע אליה.