סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בפגישה עם מנהלי הבנקים
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות משרד האוצר)

סמוטריץ': "לא מוטרד מהכלכלה, אם תהיה פגיעה - זה בגלל המתנגדים"

שר האוצר אמר את הדברים בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות"; הנשיא הרצוג: "זה בוקר קשה מאוד, על הקואליציה להוכיח נדיבות של מנצחים"; לפיד: "כל מה שהם אומרים על הידברות הוא שקר גס ובוטה"

"הידברות כן, פשרות לא. יש לנו תמיכה בעם ובציבור לרפורמות. לא מוטרד מהכלכלה" - כך אמר היום שר האוצר סמוטריץ' ב"וועידת האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות", בהתייחסו לאישור אמש בקריאה ראשונה של השלב הראשון בהפיכה המשטרית. היום (ג') נערכות מחאות עובדי הייטק במוקדים שונים, בהם ברחוב קפלן בתל אביב. שר האוצר סמוטריץ' אמר ב"וועידת האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות".
לדבריו, "אם תהיה פגיעה בכלכלה - היא לא בגלל הרפורמה אלא בגלל המתנגדים לה". הוא הוסיף: "הרפורמה טובה לכלכלה. אנחנו רוצים בסוף שהכנסת תחוקק, הממשלה תמשול ובית המשפט יפסוק על פי החוק, ולא על פי מושגים שלא הוגדרו בשום מקום, ושרק מייצרים חוסר ודאות ענק למשק. כל מה שקרה ב-30 השנים האחרונות זה שמרכז הכובד של קבלת ההחלטות הועבר מנבחרי ציבור שנושאים באחריות לאוסף של גופים לא נבחרים, ויצרנו אנומליה שמנתקת בין הסמכות לאחריות".
שר האוצר אמר עוד כי "סוגיית יוקר המחיה היא הדבר החשוב ביותר שבה אני מתעסק היום", אמר סמוטריץ' בריאיון בוועידה בבנייני האומה, ודיבר על העלאת הריבית אתמול בפעם השמינית ברציפות. "סוגיית הריבית זאת סוגיה כואבת מאוד, אבל אני מניח שכולכם יודעים - כמו בכל כלכלה מערבית מתוקנת, בנק ישראל הוא עצמאי והוא חייב להישאר כזה. משיחות עם הנגיד, אני יודע שגם לו הצעד הזה קשה. הוא מבין שזה פוגע ומקשה מאוד על הרבה משקי בית. הוא מבין את המחיר. הוא עושה את זה כי זאת הדרך שלו להילחם באינפלציה.
"אנחנו כממשלה חייבים להיות שותפים לפחות בשלושה מישורים. אנחנו חייבים לנהל מדיניות פיסקלית אחראית ומרוסנת, אסור לנו ללבות אינפלציה. הדבר הזה יאפשר לנגיד לעלות כמה שפחות את הריבית. בנוסף, בטווחים קצת יותר ארוכים, אנחנו צריכים להפשיל שרוולים. אנחנו מתחילים מהלכים חשובים בחוק ההסדרים, לטפל בבעיות השורש של יוקר המחיה. וזאת הריכוזיות שאנחנו פוגשים אותה בכל הסקטורים בכלכלה - בבנקאות, באשראי, במזון וברכב. ענפים תחרותיים זה המפתח לצמיחה.
"דבר שלישי, אנחנו כממשלה חייבים להכניס את היד לכיס, לאתר את האוכלוסיות שצריכות עכשיו את הסיוע כדי להתמודד עם יוקר המחיה ולסגור את החודש", הוסיף. הוא לא נשמע אופטימי שהריבית תרד בקרוב: "ההנחה היא שתוך שנה-שנה וחצי הריבית תחזור לרדת".
סמוטריץ' התייחס לשביתה של השלטון המקומי ביום חמישי ואמר כי היא "הזויה". לדבריו, "אתמול אנחנו מקבלים הודעה על שביתה בשלטון המקומי, וזו ההזדמנות לקרוא להם לבטל אותה. שביתה הזויה. אחרי שאנחנו מקבלים הודעה על שביתה, אנחנו מקבלים מסמך של מה הדרישות שלהם, בלי שיח ובלי כלום. עושים סיבוב על אזרחי ישראל, על הורים שצריכים לצאת לעבודה ואין להם פתרונות לילדים בגני הילדים ובמעונות היום".
שבוע לאחר שהנשיא יצחק הרצוג הציג את תוכנית "חמש הנקודות" שלו להידברות, הוא הגיב לראשונה לאישור החוקים הלילה, בשיחה אישית עם חנוך דאום בוועידה: "זה בוקר קשה, אני חייב לומר שזה בוקר מאוד מאוד קשה כי יש איזה תחושה של עצב. הרבה מאוד אזרחים מכל רחבי החברה הישראלית, הרבה מאוד אנשים שהצביעו בעד הקואליציה הזו, והרבה מאוד אזרחים חרדים לאחדות העם".
על אף קריאתו של הרצוג בשבוע שעבר לעצור את החקיקה ולפתוח בהידברות, הכנסת הצביעה הלילה על אישור שני סעיפים שבמוקד במהפכה המשפטית. לפי ההצעה שעברה בקריאה ראשונה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה - כך שלקואליציה תהיה שליטה מוחלטת בה. בנוסף, בג"ץ יהיה מנוע מהתערבות בחוקי יסוד. 63 ח"כים הצביעו בעד, 47 התנגדו.
גם הבוקר התעקש הרצוג: "אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ כדי שלאחר ההצבעה הזו אפשר יהיה להמשיך ולנהל הידברות, כדי להגיע למתווה מוסכם שיוציא אותנו מהתקופה הקשה הזאת, לתקופה של בעצם רפורמה חוקתית מוסכמת". לדבריו, "אפשר לפתור את המחלוקת. רוב העם רוצה פתרון, רוב העם רוצה מתווה מוסכם".
הרצוג הבהיר: "זה לא מעשה עשוי כי עברה קריאה ראשונה, זה עדיין לא קריאה שנייה ושלישית. אני חושב שהאחריות בסופו של דבר היא, יש אחריות עודפת על מי שמביא את החקיקה". הוא פנה לקואליציה: "היה נכון וראוי שתמצא את הדרך להושיט יד בצורה כזאת שתאפשר תחושת אמון בתהליך, בתהליך ההידברות". עוד הוסיף נשיא המדינה בוועידת "האנשים של המדינה" בפנייתו לקואליציה: "תוכיחו נדיבות מנצחים, תמצאו את הדרך להביא את האופוזיציה להידברות".
נואם נוסף בוועידה המתקיימת בבנייני האומה היה ראש האופוזיציה יאיר לפיד שאמר: "זה בוקר עצוב, קשה, מורכב ומבשר רעה", קודם לכן הוא תועד משוחח בשולי הוועידה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאף הוא אמר כי מדובר ב"בוקר קשה", ופנה לקואליציה לפנות לאופוזיציה ולהוכיח "נדיבות של מנצחים".
"אתמול בלילה העבירו בקריאה ראשונה חוקים שהם תחילת הסוף של הדמוקרטיה הישראלית, אז אנחנו נשב פה ונעמיד פנים שהכול בסדר? הכול לא בסדר", אמר לפיד. "זה דורסני, זה גם ממשלה שמתנהגת כאילו הם כבר דיקטטורה. הם צריכים לעשות רק את החלקים הטכניים בדרך. אז לא, זה לא בוקר טוב ואם אנחנו לא נתעשת כמדינה, זה יהיה גרוע אפילו הרבה יותר. ואתה יודע מה שהכי נורא זה שאני אופטימיסט מטבעי. כל חיי הייתי אדם אופטימי, ואופטימיסטים עצובים זה דבר נורא".
בנוגע לאפשרות של הידברות עם מובילי המהפכה המשפטית, אמר לפיד: "כל מה שהם אומרים על הידברות הוא שקר גס ובוטה, לא מעניין אותם הידברות. הנשיא דיבר על זה פה על הבמה. הם אומרים 'הידברות-הידברות' כי הם מבינים שזה פופולארי בקהל שלהם, וממשיכים".
"היום ועדת החוקה של רוטמן תמשיך לקדם חוקים ומחר הם ישימו את פסקת ההתגברות על שולחן הכנסת ויעלו אותה להצבעה בקריאה טרומית", המשיך לפיד. "הדבר היחידי שמפחיד אותם זה המחאה וההתלכדות הזאת של אנשים שאומרים שהם לא מוכנים שמדינת ישראל תיקרע לגזרים. אנחנו לא מוכנים שהכלכלה תיפגע אנושות ואנחנו לא מוכנים שהביטחון והיחסים המיוחדים עם ארה"ב יוכחדו על ידי חברה אלימה".
על השאלה איך ייגמר העימות בין הקואליציה לאופוזיציה סביב המהפכה המשפטית, השיב לפיד: "זה לא ייגמר ביום. זאת דרך ארוכה, זה מאבק. אני מאמין במדינה הזאת, אני מאמין באזרחיה. אני אגב מאמין שאפילו בימין, הליכודניקי בטח, יש קבוצה גדולה מאוד של אנשים שאומרים 'מה הולך פה?'. הרי בסוף הם אומרים כל הזמן על בימת הכנסת שהם ניצחו בבחירות ושצריך להכיר בזה. זה נחמד מאוד, אבל זה שניצחתם בבחירות לא נותן לכם את הזכות להחליט שמחר לנשים יהיה אסור לצאת מהבית או שמצביעי ש"ס יוכלו לא לעצור באור אדום. זה לא אומר שמותר להם לבטל את הדמוקרטיה הישראלית".