סגור

איך הבינה המלאכותית הופכת משברים בתיירות להזדמנות

משבר הקורונה והמלחמה יצרו קריסה בתיירות הנכנסת ומחסור חריף בכוח אדם. החברות נאלצות להמציא את עצמן מחדש ובמרכז המהפכה עומדת הבינה המלאכותית שמחליפה תהליכים יקרים ומאפשרת לשרוד ואף לצמוח.
ענף התיירות הישראלי שהכניס כ־17.7 מיליארד שקל למשק בשנת 2023 מתמודד עם משבר כפול. מהשיא של 4.55 מיליון תיירים בשנת 2019 ירד הענף ל־3.01 מיליון בלבד בשנת 2023 וצנח לכ־961 אלף מבקרים בשנת 2024. בתוך מציאות זו אימוץ מואץ של טכנולוגיות בינה מלאכותית הפך לתנאי הישרדות וגם להזדמנות לבנות ענף יעיל וחדשני יותר.
בשנת 2019 נרשם שיא של 4.55 מיליון תיירים נכנסים לישראל. מגפת הקורונה קטעה את המגמה ובשנת 2023 חזרו רק כ־3.01 מיליון מבקרים. מדובר בהתאוששות חלקית בלבד שעדיין רחוקה מאוד מהשיאים הקודמים.
1 צפייה בגלריה
יוני וקסמן משנה ליו"ר אופיר טורס
יוני וקסמן משנה ליו"ר אופיר טורס
יוני וקסמן
(צילום: יח"צ)
בשנת 2024 לאחר פרוץ המלחמה המספרים שוב צנחו בחדות. לפי נתוני רשויות התיירות הגיעו רק כ־961 אלף מבקרים לישראל ירידה של יותר משישים אחוז לעומת השנה הקודמת. ההכנסות מתיירות נכנסת בשנת 2023 הסתכמו בכ־17.7 מיליארד שקל אך במחצית הראשונה של 2024 כבר נרשמה ירידה חדה מאוד בלינות תיירים ובפעילות הכלכלית הקשורה לתיירות.
מלבד הירידה במספרי התיירים הענף מתמודד עם מחסור הולך וגובר בכוח אדם. בתקופת הקורונה פוטרו אלפי עובדים והוצאו לחל"ת וכאשר נפתחו השמים רבים מהם כבר מצאו קריירות אחרות בתחומים יציבים יותר ולא שבו לענף.
באוקטובר 2023 המלחמה עצרה כמעט לחלוטין את התיירות הנכנסת לישראל. עובדים נוספים עזבו והמחסור בכוח אדם החריף עוד יותר. התוצאה היא ענף שמתפקד עם צוותים מצומצמים בהרבה מבעבר.
המצב אילץ את החברות לעבור מהפכה דיגיטלית מואצת. מחקרי שוק מתבצעים כיום באמצעות מערכות בינה מלאכותית שמאפשרות לנתח יעדים, מחירים ומגמות צרכנים במהירות. יצירת תוכן שיווקי ופרסומי מתבצעת באופן אוטומטי וחוסכת את העלויות של מיקור חוץ.
שירות לקוחות ניתן באמצעות צ׳אטבוטים חכמים שמספקים מענה רציף גם בזמני משבר.
מערכות תמחור חכמות מאפשרות לקבוע מחירים דינמיים לחבילות נופש בהתאם לביקוש לעונות השנה ולאירועים מיוחדים ועוד.
התיירות הנכנסת נמצאת במשבר החמור ביותר מאז קום המדינה. רוב המבקרים שהגיעו בשנת 2024 היו יהודים שביקרו בישראל ממניעי סולידריות או ביקורים משפחתיים. לעומת זאת התיירות היוצאת המשיכה לשגשג. ישראלים רבים המשיכו לטוס לחופשות בחו״ל וחלקם אף הגבירו את תדירות הנסיעות על רקע המצב הביטחוני. בינה מלאכותית משנה את ענף התיירות גם בעולם. מחקר בינלאומי מצא כי 87% מהנוסעים כבר משתמשים בכלי בינה מלאכותית לתכנון חופשות. גוגל השיקה כלים חדשים שמאפשרים לתכנן מסלולי טיול מלאים כולל תחבורה ואירוח.
הממשלה מקצה תקציבים מוגבלים לסיוע אך עיקר המאמץ נופל על החברות עצמן. רבות מהן גילו כי המעבר לטכנולוגיות דיגיטליות לא רק מצמצם עלויות אלא גם מחזק את היעילות ומאפשר לשמור על יתרון תחרותי. הבינה המלאכותית הפכה מכלי עזר לכלי הישרדות. החברות שידעו לנצל אותה יהיו אלו שייצאו מהמשבר חזקות.
מה שהתחיל כפתרון חירום הופך למהפכה מבנית. ענף התיירות הישראלי מבין שכוח האדם לא יחזור למצב הקודם, והטכנולוגיה לא רק ממלאת חללים אלא יוצרת יתרונות חדשים.
זוהי לא תחליפה זמנית אלא שינוי פרדיגמה שמגדיר מחדש את עתיד התיירות בישראל - יעילה יותר, מהירה יותר, ופחות תלויה במשאב האנושי הנדיר.
יוני וקסמן הוא משנה ליו"ר אופיר טורס