סגור
מנכ"ל אפל טים קוק מחזיק אייפון 15 פרו 12.9.23
מנכ"ל אפל טים קוק מחזיק אייפון 15 פרו (צילום: Justin Sullivan/Getty Images)

אחרי ההצהרות באירוע ההשקה: עד כמה אפל באמת ידידותית לסביבה?

באירוע ההשקה של אפל הוכרז על השעון החכם עם אפס פליטות פחמן, שימוש בחומרים ממוחזרים יותר באייפון החדש והתחייבות להפוך את ייצור החברה לבעל טביעת רגל פחמנית אפסית עד 2030. אחרי כל ההצהרות נשאלת השאלה: לא עדיף לייצר פחות מוצרים ושיהיו בעלי עמידות ארוכה?

כל שנה והאייפון שלה. לפני כשבועיים הושק דגם האייפון החדש ולצד הצגת השדרוגים העיקריים בו וחשיפת הדור הבא של השעון החכם "סירייס 9", זמן נכבד מאירוע אפל הוקדש להבעת מחויבותה לסביבה ירוקה. בין היתר הוכרז על השעון החכם כמוצר הראשון של החברה עם אפס פליטות פחמן לצד דגש על שימוש בחומרים ממוחזרים יותר באייפון החדש וגולת הכותרת: התחייבות להפוך את ייצור כלל מוצרי החברה לבעל טביעת רגל פחמנית אפסית עד 2030.
לעוד כתבות בערוץ TRUST
אפל בהחלט צועדת בכיוון הנכון כדי להגיע ליעד המכובד שהציבה לעצמה. על פי נתונים מדו"ח הקיימות של החברה לשנת 2023, אפל ייצרה כ-20.6 מיליון טון של פחמן דו חמצני בשנת 2022. רק חצי עשור קודם לכן בשנת 2018, החברה ייצרה 25.2 טון של פד"ח, אבל מבט רחב יותר מלמד שממש קל להסתנוור מהצהרות נוצצות - במבחן התוצאה יתכן ש"אפל" לא כזאת ירוקה כמו שהיא הייתה רוצה שנחשוב.
על פי דו"ח נרחב שפורסם בתחילת השנה, רבות מהחברות הגדולות בעולם לא מצליחות לעמוד ביעדים שהציבו לעצמן להתמודדות עם משבר האקלים. לפי המחקר, שנערך בקרב 25 תאגידים, חלקם הגדול מגזימים או מדווחים באופן שגוי על התקדמותם בתחום, ביניהם גוגל, אמזון, איקאה, נסטלה וגם "אפל". "הכותרות השאפתניות של החברות, לעתים קרובות אין בהן תוכן אמיתי", קובע הדו"ח.
לצד העובדה ששני שליש מהחברות נוהגות להשתמש ביערות ובמאגרי פחמן ביולוגיים אחרים כדי לקזז את פליטותיהן (קיזוזים כאלה, מציין הדו"ח, עשויים שלא לנטרל פליטות גזי חממה בטווח הארוך אם יושמדו בשריפות יער, למשל), לאחת ההשלכות האקולוגיות העיקריות אין בכלל התייחסות - פליטות הפחמן שנוצרות לאחר שהמוצרים יצאו מידי החברה. על פי הדו"ח, 70% מטביעת הרגל האקלימית של "אפל" נוצרת מפליטות שקשורות אליה בעקיפין, כולל צריכת חשמל על ידי צרכנים שמשתמשים בטלפונים, מחשבים ניידים ומוצרים אחרים.
ישנן שתי דרכים להגיע לניטרליות פחמנית: צמצום ישיר של פליטת פחמן וקיזוז באמצעות הפחתת פליטות, למשל על ידי שתילת עצים או לכידת פחמן מהאטמוספרה ואגירתו במאגרים כדי לקזז את הפליטות האחרות. על פי הצהרת "אפל" תינתן עדיפות להפחתה ישירה של הפליטות, צמצום של 75% עד 2030 זאת לצד קיזוז של 25% נוספים. כך, גם אפס הפליטות של השעון החדש מורכב משילוב של הפחתה ישירה של 78%, בין היתר בשל מעבר למשלוח בים ולא דרך האוויר, אריזה מבוססת סיבים ורצועות מחומרים ממוחזרים, זאת לצד קיזוזים שאמורים לאזן את שאר הפליטות של המכשיר.
שוק קיזוזי הפחמן מגלגל 2 מיליארד דולר לשנה, אבל כלל לא בטוח שהסכומים משקפים את התועלת האמתית של הקיזוזים. תחקיר שפורסם בינואר על חברת Verra, הארגון הגדול ביותר לקיזוזי פחמן שנמשך תשעה חודשים ושהתבסס על שלושה מחקרים, מצא כי יותר מ-90% מהפרויקטים לקיזוז היו "חסרי ערך". ורה, שעובדת עם חברות ענק כמו דיסני, גוצ'י, איזיג'ט ו-BHP טענה שהפחיתה מעל 90 מיליון טונות של פליטת פחמן - אך הניתוח מצא שרק 5.5 מיליון טון של הפחתות הושגו בפועל.
על פי דו"ח מהחודש האחרון שפורסם בגרדיאן, לרוב המכריע של הפרויקטים הסביבתיים המשמשים לקיזוז פליטת גזי חממה כשלים מהותיים, ולא ניתן לסמוך עליהם כדי לצמצם את פליטת הגזים. הדו"ח ניתח את 50 הפרויקטים המובילים בעולם ושמייצגים שליש משוק הקיזוז מרצון. 39 מתוך 50 פרויקטים הוגדרו כחסרי ערך.
הדו"ח מציין עדויות מצטברות המצביעות על כך שרבות מתוכניות הקיזוז מקצינות את היתרונות האקלימיים וממעיטות בנזקים הפוטנציאליים. במקרים מסוימים היו עדויות על כך שהפרויקט עלול לגרום לדליפת פליטות גזי חממה או להעביר פליטות למקום אחר. במקרים אחרים, נראה היה שהפרויקט היה מתרחש בכל מקרה.
השפעה בעייתית נוספת ש"אפל" התעלמה ממנה באירוע ההשקה הוא משבר הפסולת האלקטרונית. העולם מייצר 54 מיליון טונות פסולת אלקטרונית בשנה שמורכבים מטלפונים, מחשבים ואלקטרוניקה אחרת. רק 17% מהם, ממוחזרים. האו"ם אף צופה גידול של 33% בנפח הגלובלי של פסולת אלקטרונית בארבע השנים הבאות (אפל טוענת כי היא מפנה יותר מ-40 אלף טונות של גאדג'טים שלא בשימוש למחזור ולא למזבלה).
על פי המדדים של אפל 79% מפליטת הפחמן של הטלפון משתחררת במהלך הייצור. אפשר לומר שהשדרוג הכמעט שנתי של מוצרי החברה סותר באופן חזיתי כל מאמץ לשמירה על הסביבה.
המהלכים של אפל וחברות אחרות "לעודד" אותנו לרכוש מכשירים חדשים, גם אם לא באמת צריך, לא מסתכמים בהשקה שנתית של מוצרים חדשים, אלא גם במהלכים בעייתיים מאחורי הקלעים שאמורים לעודד אותנו לזנוח את המכשירים הישנים לטובת החדישים והנוצצים. ב-2020 אפל נדרשה לשלם פיצויים של עשרות מיליוני דולרים על כך שלא עדכנה את משתמשיה שעדכוני תוכנה מסוימים עלולים להאט מכשירים ישנים ובכך גרמה להם לרכוש חדשים. אפל גם הפסידה לאחרונה בתביעה ייצוגית נוספת, על פיה החברה האטה בכוונה את קצב פעולת האייפונים הישנים שלה כדי לגרום למשתמשים לשדרג את המכשירים.
בהתחשב בכך שהדרך הטובה ביותר להפחית את הפליטות היא לא לפלוט אותן מלכתחילה, הגדלת תוחלת החיים של המכשירים שלנו, נותרה הדרך הטובה ביותר להפחית את טביעת הרגל הסביבתית שלהם. על פי מחקר משנת 2019 של הלשכה האירופית לאיכות הסביבה, הגדלת תוחלת החיים של הטלפונים והמכשירים האחרים שלנו בשנה אחת בלבד, תפחית את פליטת הפחמן באיחוד האירופי בשיעור שווה להורדת 2 מיליון מכוניות מהכבישים.
* ערוץ TRUST של כלכליסט בשיתוף שופרסל נולד מתוך רצון להוביל חברות לקחת אחריות בתחום האימפקט ולייצר שינוי דרך פרויקטים בעולמות ה-ESG.