סגור

קסם אנרגיה: "תחנת הכוח ליד ראש העין - האלטרנטיבה היחידה לרידינג המיושנת והמזהמת"

עיריית ראש העין טענה שהקמת תחנת כוח הפועלת על גז בצומת קסם תסכן את מאגר מי התהום האסטרטגי של מדינת ישראל ; קסם בתגובה לבג"ץ: עתירת נימבי שתוקפת סוגיות תיכנוניות, התחנה חיונית

התוכנית להקמת תחנות כוח חדשות הפועלות על גז עדיין מתעכבת, אך בינתיים חברת קסם אנרגיה, היזמית שמקדמת את תחנת הכוח קסם במרכז הארץ, נערכת למאבק המשפטי והגיבה לעתירה שהוגשה נגדה.
העתירה הוגשה בחודש שעבר ע"י עיריית ראש העין והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, נגד החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) להמליץ בפני הממשלה על כמה אפשרויות לתחנות כוח חדשות ובהן תחנת קסם אנרגיה.


תגובת קסם אנרגיה הוגשה כחודש לפני המועד האחרון שקצב לה בית המשפט העליון. העתירה צפויה להתברר בלא קשר להליכים שמתקיימים בינתיים לקידום התחנות. שרת הפנים איילת שקד התכוונה לכנס את ועדת השרים לענייני פנים ושירותים בסוף חודש פברואר, בכדי לדון באפשרויות השונות ולנסות ולהגיע להסכמה. בסופו של דבר שרת האנרגיה קארין אלהרר ביקשה משקד להמתין מספר שבועות בטרם תכונס הוועדה ושקד נענתה לכך.
1 צפייה בגלריה
תחנת רידינג תל אביב שפך נהר ה ירקון
תחנת רידינג תל אביב שפך נהר ה ירקון
תחנת רידינג תל אביב
(צילום: עמית שעל)

בין האפשרויות שעל הפרק: הרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה, הרחבת תחנת דוראד באשקלון, או הקמת תחנות חדשות במרכז הארץ של קסם או תחנה אחרת של חברת ריינדיר.
משרד האנרגיה העדיף בעבר להרחיב תחנת כוח קיימת ולא להקים חדשה, משיקולי יעילות והגנת הסביבה. מנגד יש טענה שנדרשת תחנה במרכז הארץ שתספק חשמל לתושבי המרכז, ובמצב כזה צריך לבחור מי האופציה העדיפה: ריינדיר או קסם.
בעתירתה טוענת עיריית ראש העין כי התוכנית להקמת תחנת קסם בעייתית ומסוכנת, קרובה מדי למי תהום ומסכנת באופן בלתי מידתי את מאגר מי התהום האסטרטגי של מדינת ישראל תוך שימוש בלתי חוקר בקרקעות המדינה.
קסם אנרגיה המיוצגת בידי משרד בלטר גוט אלוני טוענת בתגובתה כי התוכנית להקמת תחנת הכוח מיועדת לספק חשמל למיליוני תושבי המדינה בלב מרכז הארץ, ומדובר בשירות חיוני וגם חסר תחליף. "תחנת קסם הינה האלטרנטיבה הזמינה היחידה לתחנת רידינג המיושנת והמזהמת", נכתב בתגובה. כלומר קסם מתעלמת מהאופציה השנייה לתחנת כוח במרכז, של ריינדיר, ולא מסבירה מדוע. עוד עולה מהתגובה, כי ראש עיריית ראש העין הכיר בחיוניות מקור אספקה חדש ומשמעותי במרחב בו מצויה העיר, על רקע תנופת הפיתוח שלה, וב-2018 אף העלה אפשרות לאספקת חשמל מהתחנה לתושבי העיר בתעריף מוזל.
אלא שלפי קסם אנרגיה, במרוצת הזמן חל שינוי בעמדת העותרות וראש עיריית ראש העין טען כי יש לספק את צרכי החשמל של העותרות מאזורים אחרים כגון אשקלון וחדרה. "אמירה זו הינה אנטיתזה לעיקרון 'צדק חלוקתי' בכל הנוגע לפריסת תשתיות לאומיות מבחינה גיאוגרפית ובפרט כשצורכי החשמל מרוכזים במרחב בו מצויה העותרת. אותה עותרת מבקשת להמשיך ולצרוך חשמל ובלבד שיגיע ממקורות מחוץ לאזור תוך השתת מחיר כבד על צרכני החשמל, ותוף פגיעה ביכולת האספקה בשל חוסר היכולת להקים את תשתיות ההולכה מרחוק בעשור הנוכחי", נטען.
לטענת קסם אנרגיה המצב העגום אליו נקלע משק החשמל עד כדי סיכון לאספקת האנרגיה בגוש דן, נובע במידה רבה מהתנגדויות נימבי ("לא בחצר האחורית שלי"). בנוסף טוענת קסם כי העותרות ניסו לעכב את קידום התוכנית, שיגרו פקחים חמושים לשטח התוכנית שאינה מצויה בתחום סמכותה של הרשות המקומית, תוך ביצוע תוכנית קידוחים שהוכתבה על ידי רשות המים על פי רישיונות שאושרו על ידה, בכדי להלך אימים על קבלן הקידוחים.
לפי התשובה לעתירה, בהתאם לדרישות הות"ל ערכה קסם אנרגיה תוכנית קידוחים וההחלטה התקבלה לאחר הליך סדור ארוך ומורכב שלקח בסה"כ כארבע שנים. הליך זה נטען כלל בחינה נאותה של כלל היבטים הסביבתיים של תחנת הכוח, לרבות סוגיית מי התהום, כאשר הרגולטור האובייקטיבי בנושא – רשות המים – נשמע הן בעל פה והן בכתב, וכך גם נדונו סוגיות החומרים המסוכנים, זיהום האוויר ויתר הסוגיות התכנוניות הטהורות העולות מהעתירה.