סגור

עיריית ראש העין עתרה לבג"ץ נגד תחנת קסם: קרובה מדי למי תהום

העירייה טוענת שבהליך לאישור הקמת התחנה החדשה נפלו פגמים משמעותיים. במסגרת התוכנית נדרשת, בין השאר, הקמה של מיכלי סולר בנפח אדיר - אף שהתחנה ממוקמת בסמוך למאגר מי תהום בעל חשיבות אסטרטגית. העתירה היא השנייה המוגשת השבוע נגד הרחבת התחנות המופעלות על ידי גז

עיריית ראש העין הגישה היום (ד') עתירה לבג"ץ נגד התוכנית להקמת תחנת הכוח בצומת קסם, בטענה שבהליך האישור נפלו פגמים משמעותיים המצדיקים התערבות של בית המשפט.
יזמית התחנה היא קסם אנרגיה, והתוכנית להקמת התחנה החדשה שתפעל על גז קיבלה אישור עקרוני מהוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות). התוכנית אמורה לעלות לדיון בוועדת השרים לענייני פנים ושירותים, בראשות שרת הפנים איילת שקד, ולאחר מכן בממשלה.
על פי העתירה, התוכנית "מסכנת באופן בלתי מידתי את מאגר מי התהום האסטרטגי של מדינת ישראל תוך שימוש בלתי חוקי בקרקעות המדינה והשאת רווחים לגורמים פרטיים, שחלקם עושים שימוש בלתי חוקי בקרקעות מדינה אחרות במשך עשרות שנים".
3 צפייה בגלריה
תחנת כוח תחנת כח חדרה פחם
תחנת כוח תחנת כח חדרה פחם
תחנת הכוח בחדרה
(צילום: ויקיפדיה)

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד אילנה בראף ועו"ד יונתן הראל ממשרד עורכי הדין הררי טויסטר, ונטען בה כי התחנה קודמה ואושרה בניגוד לכללי המשפט המנהלי ותוך חריגה מסמכות.
העירייה תוקפת את העובדה שעל פי התוכנית תחנת כוח הפועלת על גז חייבת לכלול אפשרות להפעלה בסולר, ולצורך כך להכיל מיכלי אחסון סולר לזמן חירום, למקרה של פגיעה בזרם הגז וכן לצורכי תחזוקה שוטפים של התחנה.
3 צפייה בגלריה
מגזין נדל"ן 28.3.18 יציאות קשות פקק תנועה ראש העין
מגזין נדל"ן 28.3.18 יציאות קשות פקק תנועה ראש העין
מחלף קסם שלידו אמורה לקום התחנה
(צילום: תומריקו)

בשל כך במסגרת התוכנית נדרשת הקמת מיכלי סולר בנפח אדיר של 15,700 קוב, וכל זאת במקום בעל רגישות הידרולוגית גבוהה מאוד של מי תהום באקוויפר ירקון תנינים' אשר להם חשיבות אסטרטגית למשק המים בישראל ולתחום קידוחי המים, לרבות מי שתייה.
"ניתן היה לצפות כי כאשר מדובר במאגר מים בעל חשיבות אסטרטגית למשק המים הלאומי, שרשויות המדינה ורשויות התכנון ינקטו מדיניות מחמירה ביותר מבחינת התוכנית הכוללת חומרים בעלי פוטנציאל זיהום חמור למי התהום. ניתן היה לצפות בנוסף כי רשויות המדינה ורשויות התכנון יקפידו בכל צעד על הוראות החוק, הלכות בית המשפט, כללי המשפט המנהלי והצדק הטבעי", לשון העתירה.
העתירה הוגשה נגד ממשלת ישראל, מינהל התכנון במשרד הפנים, הוועדה לתשתיות לאומיות, רשות מקרקעי ישראל, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, משרד הבריאות, רשות החשמל, משרד האנרגיה וחברת קסם אנרגיה.
לפי העתירה, כל אחד מהמשיבים כשל כשלים חמורים החורגים באופן קיצוני ממתחם הסבירות, ואלו הכשירו את הדרך לאישור התוכנית ובתוך כך סיכון מאגר מי התהום האסטרטגי של מדינת ישראל ושימוש בלתי חוקי בקרקעות מדינה.

3 צפייה בגלריה
תחנת כוח רוטנברג אשקלון
תחנת כוח רוטנברג אשקלון
תחנת כוח רוטנברג אשקלון
(צילום: cc by עמוס מרון)

לפי העותרת, טענותיה נדחו על ידי הוות"ל כלאחר יד ובהיעדר הנמקה. הוות"ל, נטען, נמנעה מגיבוש מלוא התשתית העובדתית והמקצועית מדעית בשלב התכנון, והחליטה להעביר את מלאכת גיבוש התשתית העובדתית לשלב הרישוי, וכפועל יוצא מכך תוך פגיעה בזכות ההתנגדות של הציבור.
עוד נטען כי הוחלט להכשיר את המחדל ולאשר את התחנה תוך קביעת "הוראות בטיחות" חדשות שלא נכללו כלל במסמכי התוכנית, הנשענות על שימוש בחומרים מסוכנים. בנוסף לכך נטען כי התוכנית אושרה תוך התעלמות משיקולים של צדק חלוקתי וצדק סביבתי.
זוהי העתירה השנייה המוגשת השבוע נגד החלטת הוות"ל לאשר עקרונית ארבע תחנות כוח, מהן אמורה הממשלה לאשר כנראה שתיים.
ביום ראשון הוגשה עתירה לבג"ץ מצד עיריית חדרה, אשר טוענת שיש להתערב בהחלטת הוועדה הארצית ולבטל את ההמלצה של ועדת המשנה לאשר את הרחבת התחנה OPC (של עידן עופר) בעיר.
לפי הנטען בעתירה, אף שמשרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה התנגדו בחריפות לתוכנית - זו אושרה. בג"ץ הורה למשיבות להגיב לעתירת עיריית חדרה בתוך 60 ימים.
ראש עיריית ראש העין שלום בן משה מסר כי "זו מלחמה על הבית. בתהליך לאישור תחנת הכוח המסוכנת נפלו כשלים רבים ומהותיים, לא נאפשר את הקמתה".