סגור

פרשנות
גיליון ציונים חצי שנתי לממשלה: פעמי השינוי הולכים ומתרחקים

חצי שנה להקמתה, הממשלה ממשיכה להתנפח במספר השרים, וחגיגת הכספים הקואליציוניים לא מביישת את קודמתה. הממשלה גם מדשדשת מול הזינוק ביוקר המחיה ובמחירי הדיור. אין אבטחה לבנים? נתניהו ייהנה מלשכה כפולה

ממשלת בנט־לפיד, שתציין היום חצי שנה לכינונה, הבטיחה לציבור שינוי וריפוי, אבל למרבה הצער בהרבה מהחלטותיה לא זו בלבד שלא עמדה בהבטחותיה, אלא שרק החמירה את המצב. "כלכליסט" בוחן את דרכה של הממשלה עד כה:
ממשלה רחבה – ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד דרש ממשלה מצומקת, אבל זו רחבה ומסורבלת. היא מונה כיום 28 שרים ו־5 סגני שרים. אתמול אישרה הממשלה את מינויו של ח"כ מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה) כסגן שר החינוך. לתקווה חדשה, המונה שישה ח"כים, יש ארבעה שרים וסגן שר אחד.

2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט שר החוץ יאיר לפיד
ראש הממשלה נפתלי בנט שר החוץ יאיר לפיד
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד
(צילום: AP)

וזה עוד לא הכל: בקרוב צפויה הממשלה לאשר את מינויו של ח"כ ניר אורבך (ימינה) כשר ההתיישבות. במקרה כזה הממשלה תמנה 29 שרים ו־6 סגני שרים, כלומר 35 נושאי משרות בממשלה, כאשר הקואליציה היא צרה – 61 ח"כים בלבד. לפיד ובנט מתחו אשתקד ביקורת על הממשלה המנופחת של נתניהו וגנץ (שהקימה משרדים מיותרים לאורלי לוי־אבקסיס, זאב אלקין ודודי אמסלם) אבל זה לא מנע מהם למנות את אלי אבידר כשר לנושאים אסטרטגיים במשרד רה"מ. כעת מחפשים לו תפקיד אחר.
חוק נורבגי מוגדל - מכיוון שהקואליציה צרה, אזי הממשלה הנוכחית הרחיבה את החוק הנורבגי, כך ש־21 ח"כים חדשים נכנסו לכנסת במסגרת "החוק הנורבגי המורחב". עלותה השנתית של לשכת ח"כ היא 1.7 מיליון שקל. מדובר בתוספת עלות של 35.7 מיליון שקל לתקציב הכנסת (שר שמכהן כח"כ לא מקבל משכורת מהכנסת, אלא מהממשלה בלבד), ועלות של 142.8 מיליון שקל למשך 4 שנים.
כספים קואליציוניים - לפיד ומפלגות נוספות מתחו ביקורת על חגיגת הכספים הקואליציוניים שנערכה בממשלות נתניהו. אבל הם לא התאפקו והכניסו ידם לצלחת. התוצאה: כ־2.9 מיליארד שקל כספים קואליציוניים בשנים 2022-2021 ובהם כ־90 מיליון שקל לפי המלצת האופוזיציה.
רמיסת הפקידים - הממשלה מצפצפת על החלטות של ועדות מקצועיות, בדומה לממשלת נתניהו שבה ספגו הפקידים ושומרי הסף ביקורת חריפה מרה"מ והשרים. הממשלה אישרה באחרונה את מינויו של עמיר פרץ כיו"ר התעשייה האווירית בניגוד להחלטתה של ועדת גילאור למינויים בחברות הממשלתיות לפסול את המינוי.

מה עושים עם יוקר המחיה

ההישג המרכזי של הממשלה הנוכחית הוא העברת תקציב המדינה לשנים 2022-2021. לאחר שנה ו־11 חודשים בלא תקציב מאושר החלה בחודש שעבר הממשלה לפעול עם תקציב מאושר עם אופק לשנה וחודשיים. משרדי הממשלה מתאמצים בימים אלה להוציא את הכסף לפני שתסתיים שנת התקציב. בוועדת הכספים עובדים שעות נוספות כדי לאשר העברות ועודפים תקציביים ליעדם.
הישג נוסף של הממשלה הזו הוא הרגעת השיח הציבורי, ופחות מריבות בין רה"מ והשרים. המחלוקות הפוליטיות (מתווה הכותל, חקיקת חוק שימנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה, הכשרת המאחז אביתר, תחבורה ציבורית בשבת) נדונות בצוות של הקואליציה.
בכל זאת, חצי שנה לאחר הקמת הממשלה, הציבור לא כל כך מאמין לתוכניותיה. מחירי הדיור זינקו ב־12 החודשים האחרונים ב־9.9%. שר האוצר אביגדור ליברמן העריך שבשנה הבאה העלייה תהיה בסביבות 5%. במשרדי האוצר והשיכון לא מבטיחים לציבור שהמחירים ירדו, ומקווים שלפחות תירשם עצירה בעלייתם. במצב שכזה, מה הפלא שהביקוש לנדל"ן גואה ובעקבותיו המחירים בעיקר במרכז הארץ?
יוקר המחיה ממשיך אף הוא לעלות: מחירי המזון שעלו בעולם ב־30% בשנה האחרונה ממשיכים לעלות גם בישראל. חקירת רשות התחרות לחשד לתיאום מחירים בין הרשתות אולי עצרה לפי שעה את ההתייקרויות, אבל כנראה לא לאורך זמן.
תוכניות הממשלה, הן בתחום הדיור והן בתחום יוקר המחיה (הצו שעליו חתם בשבוע שעבר ליברמן להרחבת היבוא של גבינות קשות ורכות, יוגורט ומוצרי חלב שנועדה להגביר ההיצע ולהביא להוזיל המחירים), עדיין לא ניכרות באופק. לפיכך, דרושים צעדים נוספים להגברת שיווק הקרקעות ולהוזלת מחירי המזון, ועל ממשלת השינוי להביא שינוי לפחות בשני התחומים הללו שמשפיעים על כיסו של הצרכן.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מליאת הכנסת דיון תקציב
בנימין נתניהו מליאת הכנסת דיון תקציב
בנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')

נתניהו נהנה מכל העולמות

שרה נתניהו, יאיר ואבנר נתניהו ייפרדו היום מהרכבים הממשלתיים ששירתו אותם ב־12 וחצי השנים האחרונות. זאת, בעקבות החלטתה אתמול של ועדת השרים לענייני אבטחה בראשותו של שר הדתות מתן כהנא שלא לשנות את החלטתה מלפני חצי שנה, להעניק למשפחת נתניהו אבטחה של חצי שנה בלבד, מיום סיום כהונתו של נתניהו האב כראש הממשלה. בוועדה הסבירו כי בהתאם לחוות הדעת של כלל גורמי הביטחון שהוצגו בדיון – החלטתה של הוועדה שלפיה האבטחה תהיה עד היום – נשארת בתוקף.
בנימין נתניהו עצמו ימשיך להיות מאובטח למשך 19.5 שנים נוספות. כלומר 20 שנה מיום פרישתו. זאת לפי החלטתה של ועדת השרים לאבטחה שהתקבלה עוד כשכיהן כרה"מ. הוא מאובטח ומשתמש ברכב שרד משוריין.
נתניהו וחברי כנסת מהליכוד קראו בסוף השבוע להאריך את תקופת האבטחה. נתניהו אף הגיש במוצ"ש תלונה במשטרה על הסתה נוספת לרצח רעייתו ובניו. בסביבת נתניהו אמרו אתמול בתגובה להחלטה כי מדובר ב"החלטה פוליטית, שערורייתית וחסרת אחריות שנתפרה מראש, ומתירה את דמה של רעיית ראש ממשלת ישראל לשעבר נתניהו ובניו. השנאה לנתניהו מעבירה אנשים על דעתם עד כדי כך שהם מוכנים לסכן את חייהם של רעייתו ובניו".
הוויכוח על המשך אבטחת שלושת בני משפחת נתניהו מסיט את הזרקור מהעובדה שנתניהו נהנה משני העולמות. מחד, הוא זכאי ללשכה, רכב, ועובדים על חשבון המדינה בתוקף היותו רה"מ לשעבר, למשך חמש שנים מפרישתו. לפי החלטה שהתקבלה לפני כחצי שנה בוועדת השרים לענייני אבטחה דאז בראשות ח"כ אלי כהן (ליכוד), אז שר המודיעין, רה"מ לשעבר נתניהו יהיה מאובטח - כלומר זכאי לרכב ממשלתי משוריין, נהג ואבטחה - ל־20 שנה מפרישתו. שירותי ההסעה של נתניהו יהיו פטורים ממס. רה"מ לשעבר זכאי ללשכה בגודל של 170 מ"ר מתוכה 30 מ"ר לצורכי ביטחון ולהעסקת שני עוזרים.
מאידך, הוא משמש כיו"ר האופוזיציה, שנהנה משכר של 50,673 שקל בחודש, (ברמה של שכר שר), לשכה גדולה בכנסת, וכן לשלושה יועצים פרלמנטריים ולראש מטה על חשבון הכנסת. בעבר, כשנקבע שהמדינה תעמיד לשכה לראש ממשלה פורש, לא עלתה הסוגיה שאותו אדם יכהן כח"כ ויהנה מתקציבי הכנסת.
אם הממשלה החדשה אכן דבקה בשינוי - אזי כעת יש לה הזדמנות, בוועדת הכספים של הכנסת המופקדת על תנאיו של רה"מ, לקבוע שמי שכיהן כרה"מ, ומכהן כח"כ, לא יהיה זכאי ללשכה כרה"מ לשעבר, אלא רק לתנאים כח"כ. בינתיים ועדת הכספים של הכנסת טרם אישרה את התקציב המיועד ללשכתו – 1.7 מיליון שקל לשנה. אפשר לחסוך את התקציב ללשכתו מהמדינה ולהסתפק במימון ארבעה יועצים מהכנסת. נראה אם מישהו מהח"כים ירים את הכפפה.