סגור
הרכבת הקלה בירושלים רכבת קלה
הרכבת הקלה בירושלים. פיסת שטח קטנה לב המחלוקת ( צילום: יואב דודקביץ)

בלעדי
ריב על חניון מאיים לעכב את מיזם הרכבת הקלה בירושלים

משרד התחבורה רוצה לפנות חניון אוטובוסים שבשטחו יבוצעו עבודות הקו הכחול, ולהעבירו לשטח בתחנת הרכבת המלחה. הצדדים כבר הגיעו להסכם שכירות, אבל אז דירקטוריון הרכבת ביקש להכניס את רמ"י לתמונה, וזו מתנגדת כדי לקדם שם 500 דירות

פיסת שטח קטנה של 4.2 דונם בשכונת מלחה בירושלים עומדת בלב מחלוקת בין משרד התחבורה לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ועלולה לעכב את פרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה, שעלותו נאמדת ב־10 מיליארד שקל, ומועד השקתו המשוער הוא סוף 2027־2028.
במסגרת עבודות הפרויקט ייאלץ משרד התחבורה לפנות חניון אוטובוסים של אגד שבשטחו אמור להיבנות הדפו (מתחם תחזוקה ואחסון) של הרכבת הקלה. המדינה ביקשה מרכבת ישראל להשתמש בקרקע הסמוכה לתחנת מלחה, במתחם בו ממוקם היום שוק רמלה־לוד, לטובת חניון אוטובוסים זמני. בסוף מו"מ של כשנה וחצי בין המדינה לרכבת הוסכם שהרכבת תשכיר את המתחם למדינה למשך חמש שנים עם אופציה לחמש שנים נוספות, ובתמורה תקבל 2.5 מיליון שקל לשנה מהמדינה, במקום 500 אלף שקל שהיא מקבלת כעת על השכירות של שוק רמלה־לוד. הנהלת הרכבת אישרה את ההסכם, ובשבועות האחרונים הוא עלה לדיון בדירקטוריון, והוא אישר את ההסכם עם כוכבית: בהובלת היו"ר ביקש הדירקטוריון לקבל גם חוות דעת של רמ"י. כשרמ"י נכנסה לתמונה בשבועות האחרונים היא התנגדה להסכם בתואנה כי השטח מיועד לפעילות רכבת, ואין למדינה או לרכבת סמכות להשכיר אותו למטרות אחרות, ובכוונתה להוציא מכרז של 500 דירות על השטח.
במשרדי האוצר והתחבורה טוענים כי רמ"י כלל אינה צד להסכם כי מדובר בקרקע מדינה שנועדה למטרות תחבורה, והדבר מהווה תקדים של כניסת רמ"י להסכמי שכירות קטנים של הרכבת ומגביל את עצמאותה בשטחים שלה. גם בדירקטוריון הרכבת היו מי שתהו מדוע יש לערב את רמ"י כגורם שלישי בהסכם. בסופו של דבר ההחלטה התקבלה ברוב, בהובלת יו"ר הדירקטוריון משה שמעוני. שמעוני מכהן גם כדירקטור בחברת אאורה של יעקב אטרקצ'י, ונחשב מקורב למנהל רמ"י ינקי קוינט.
בכירים ברכבת דוחים את הביקורת על כך שהם הכניסו את רמ"י לתמונה, וטוענים כי אף שרמ"י לא היתה מעורבת בהסכם הספציפי הזה, היא היתה חלק מהתמונה כי בימים אלו הרכבת עובדת על הסכם מקרקעין כולל מולה, ובמקרים רבים רמ"י דרשה מהרכבת אישור מראש ובכתב על ענייני נדל"ן. כן נטען כי הם אישרו את הסכם השכירות, וכעת המחלוקת היא בין משרדי הממשלה לרמ"י.
כעת למשרד התחבורה ולאוצר אין פתרון לפינוי מתחם האוטובוסים, והדבר מאיים לעכב את פרויקט הרכבת הקלה ולהשית נזק כלכלי על המשק. בממשלה כבר יש מי שקוראים לעכב את פתיחת מעטפות המכרז.
ברמ"י טוענים כי הרכבת אינה "בנק קרקעות" של משרדי הממשלה השונים, וייעוד הקרקע של השטח הוא לשימוש רכבתי, ולא לכלל ענייני התחבורה. לפי רמ"י, כל עוד הרכבת אינה משתמשת בקרקע למטרות רכבתיות, אזי היא צריכה לשוב לרמ"י, ולכן כל הסכם של המדינה צריך להתנהל מול רמ"י ולא מול הרכבת, וההתנהלות של משרדי הממשלה שעוקפים את רמ"י אינה חוקית.
לטענת רמ"י, היא מתכוונת לקדם את יוזמת הבנייה כדי "לפתח את ירושלים", בהתאם למדיניות הוועדה המחוזית ירושלים, שתומכת בפרויקט הדיור שמתוכנן על קרקעות הרכבת. עם זאת, ברמ"י מודים כי לא נעשה תיעדוף צרכים בין הקמת מתחם הדיור לבין פרויקט הרכבת הקלה. ברמ"י מכחישים כי מדובר בחלק מסכסוך כולל על פרויקטים מול משרד התחבורה, ודווקא מפנים אצבע מאשימה כלפי אגף החשב הכללי באוצר, שלטענתם "מתנהל בצורה שערורייתית ולא יודע לנהל פרויקטים".
בתקופה האחרונה רמ"י פעלה עם הרכבת והרשות לפיתוח ירושלים לקידום תוכנית נדל"נית משולבת לתעסוקה, מסחר, מלונאות ודיור בהיקף בינוי של כ־150,000 מ"ר, וההכנסות מהתוכנית צפויות להתחלק בין הרכבת לבין רמ"י. לפני חמישה חודשים פורסם ב"כלכליסט" כי נבחנת אפשרות להחייאת תחנת מלחה והארכת המסילה מתחנת החאן המתוכננת עד לשם. מהוועדה המחוזית ירושלים במינהל התכנון נמסר כי "התוכנית טרם הוגשה לוועדה המחוזית, וכשתוגש היא תיבחן על ידי הוועדה".
מכרז הקו הכחול כולל סלילת מסילות באורך 31 ק"מ, מתוכם 2.2 ק"מ תת־קרקעיים. הקו הכחול אמור לכלול 53 תחנות, מתוכן שלוש תחנות תת־קרקעיות. הקו הכחול נמתח בין שכונות גילה ותלפיות בדרום העיר עד לשכונות הצפוניות רמת אשכול ורמות.
ארבע מתמודדות מתחרות במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה (הכולל גם את הקו התכלת והסגול). הקבוצה הראשונה מורכבת מסקודה, שיכון בינוי ואגד; הקבוצה השנייה היא אלסטום, אלקטרה מנרב ואלייד; הקבוצה השלישית היא כאף ושפיר הנדסה (שכבר מפעילות את קו הרכבת הקלה האדום בירושלים ויפעילו גם את הקו הירוק שנבנה בימים אלו); והקבוצה הרביעית מורכבת מדן, דניה סיבוס ו־COMSA. לפי משרד התחבורה, פתיחת המעטפות במכרז צפויה בנובמבר הקרוב.
מרכבת ישראל נמסר: "כחלק מהחלטת ממשלה כי על רכבת ישראל לממש את הנדל"ן שבבעלותה, הרכבת משכירה נכסים נדלן שונים ברחבי הארץ. לבקשת משרד התחבורה והחשב הכללי באוצר, סוכם כי הרכבת תשכיר את חניון תחנת הרכבת במלחה לטובת חניון אוטובוסים כאקט חיוני לבניית הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים ובניית דיפו רכבות חדש. ההסכם יהיה לתקופה של חמש שנים פלוס אופציה לחמש שנים נוספות. רכבת ישראל ורמ"י קשורות בהסכם מקרקעין ארוך שנים, וישנו שיח מתמשך בענייני מקרקעין ונדל"ן. הרכבת איננה מתייחסת לקשריה עם גורמי ממשל כאלו או אחרים מעל גבי העיתון".