סגור
קופת חולים כללית

פרשנות
את הגירעון של קופות החולים הציבור מרגיש בתור הארוך לאורתופד

הגירעון הכולל של קופות החולים זינק לכ־1.5 מיליארד שקל ב-2022, והצפי לשנה הנוכחית הוא לעלייה נוספת בו; ספק אם משרד הבריאות, שנחשב לרגולטור די חלש, יצליח לשכנע את הקופות להתייעל

1 "מה שאגף התקציבים באוצר עושים זו רשלנות מקצועית. זו פגיעה קשה מאוד ביכולת של המערכת להתנהל בצורה סבירה", כך הלין בכיר במערכת הבריאות בפני "כלכליסט", כשהתבקש להסביר את הפער ההולך וגדל בין גירעון קופות החולים ללא תמיכות, לבין גירעון הקופות כולל תמיכות. תמיכות הן הקצאות תקציביות שניתנות אחרי שנסגר תקציב המדינה, לרבות תקציב סל הבריאות, למטרות מסוימות וגם לצורך סגירת הגירעונות של הקופות.
הנה המספרים היבשים: הגירעון הכולל זינק ב־2022 לכ־1.5 מיליארד שקל לעומת עודף של כ־82 מיליון שקלים בשנה הקודמת. מדובר בגירעון הגדול שנרשם ב־20 שנים האחרונות. הגירעון ללא תמיכות זינק ל־8.2 מיליארד שקלים תוך חמש שנים - פי 2.4 לעומת 2018.
"שיעור תמיכות כה גבוה, מהווה הלכה למעשה תקצוב, אשר עצם הגעתו במקרים רבים בסוף השנה ומלווה באי ודאות לגבי גובה התמיכות, פוגע בשירות למטופלים, ביכולת הקופות לתכנן את פעילותן השוטפת וגם ביכולת לקבוע תוכניות לטווח ארוך", מציינים במערכת הבריאות. זה פער של יותר מ־6 מיליארד שקלים, שהם כ־10% מסך סל הבריאות שעמד על כ־61.5 מיליארד שקלים ב־2022.
ובתרגום לשטח, חלק מהכסף שהיה צריך ללכת לקהילה, הולך לאשפוז; ישנן קופות שמוציאות הרבה מעבר לסביר וכ־10% מתקציב סל הבריאות ניתן בכלל אחרי אישור התקציב, באופן לא מסודר, לפי עוצמת הזעקה של מנהלי הקופות.
יש שבר ברור ובולט בגירעון ללא תמיכות החל מ־2019, אז נראה זינוק חד. הקורונה, שהיתה בלתי צפויה, גרמה למערכת לשחרר ב־2020 תקציבי עתק באופן מהיר בגלל דחיפות האירוע. אך במשרד הבריאות מודים כי מתוך 6.3 מיליארד שקל של תמיכות, רק 1.7 מיליארד שקל היו בגלל הקורונה, שכבר יצאה מחיינו. כלומר, שלושה רבעים מהתמיכות של 2022 כבר לא קשורות למגפה. הדבר רומז על כך שיש פער עצום בין הביקוש לשירותי בריאות, לבין ההיצע שלהם. כלומר, מדובר כאן בגירעון מבני מסוכן. הוא כבר לא טכני, גם לא קטן, וגם לא זמני או נסיבתי.
2. והנה הבעיה היותר גדולה שחושף דו"ח 2022: השנה הנוכחית – 2023 – תהיה בעייתית יותר. בסוף ההודעה של משרד הבריאות נחשפים נתונים ראשונים לרבעון הראשון של 2023 ושם מסבירים כי הגירעון ''עתיד להחריף וצפוי להוביל לבעיה תזרימית של הקופות ברבעון הרביעי של שנה זו: היקף הגירעון השנתי צפוי ב־2023 לעמוד על כ־3 מיליארד שקלים, שהוא כמעט כפול מהגירעון המצרפי בשנת 2022, וגירעון של כ־5 מיליארד שקלים ללא תמיכות הייצוב הקיימות, העומדות על כ־2 מיליארד שקלים''.
כלומר, הגירעון ללא תמיכות יוכפל למימדים חסרי תקדים, וחמור מכאן, הגירעון שכולל תמיכות מתחיל להתכנס לכיוונו של הגירעון ללא תמיכות.
באוצר מבקשים להרגיע: הם מסרו כי ישנן הסכמות די סופיות סביב הסכמי ייצוב לשנה הנוכחית. הסכמי הייצוב הם סוג של תמיכה ובאופן ספציפי, מדובר על חבילות סיוע תקציביות שהאוצר מעניק במהלך שנת הכספים כדי להציל את הקופות מגירעון, כשבתמורה הוא דורש מהם להתייעל.
בדו"ח נכתב כי ''התוצאות הפיננסיות של שנת 2022, בשילוב עם הצפי לגירעון גדול עוד יותר בשנת 2023, מצביעות על צורך במעורבות ממשלתית ישירה עוד השנה בטרם יפרוץ משבר תזרימי במערכת הבריאות". הכוונה היא לביטול התמיכות. בינתיים, באוצר לא ממש מתכוונים להעניק את 2 מיליארד השקלים שהם נותנים בסוף השנה כבר על ההתחלה. החשש שם כי אחרי שיוסיפו אותם, מערכת הבריאות תדרוש עוד בדיעבד. במשרד הבריאות לא מסכימים עם הגישה של האוצר וטוענים כי אם מקדמי תקציב הסל (הטייסים האוטומטיים) היו מתעדכנים בהתאם להתפתחויות באוכלוסיה ובמחירי הבריאות, הסל היה כעת גבוה ב־3.4 מיליארד שקלים ולא היה גירעון ולא צורך לתמיכות. אך כאמור, הן התקבלו באיחור ואת התוצאה מרגישים האזרחים שממתינים חצי שנה לטור לאורטופד.
3. יש נקודה נוספת שבמערכת הבריאות תמיד מעדיפים להצניע: חוסר היעילות שלה. הפעם, הם שינו גישה וכבר מצהירים במה הם מוכנים להיאבק על מנת שתקציבי הבריאות יתורגמו לשירותי בריאות שמגיעים לאזרח הקטן ולא יבוזבזו בתוספות שכר מיותרות. "ברור שמעבר לתקצוב הנוסף שיידרש, יחויבו קופות החולים גם בביצוע התייעלות פנימית, אם כי צעדי התייעלות אלה צריכים להתבצע מבלי שתהיה פגיעה בהיקף ובאיכות השירותים הניתנים למבוטחים כדי לצמצם גירעון זה. כן ברור כי לאחר השלמת ההתמודדות עם הגירעון, וכאשר יוקצה מראש דרך הסל התקציב הנדרש לקופות לתפקוד מתאים, יידרשו הן לעמוד באופן מלא בתקציבן ללא חריגה ויופעלו צעדי משילות מתאימים שיוודאו זאת", נכתב בהודעה.
האם משרד הבריאות, שנחשב לרגולטור די חלש במערכת הבריאות, יצליח לשכנע את קופות החולים להתייעל, כך שתהיינה כפופות לעיצומים, לרבות חשבים מלווים כמו בבתי החולים? קיים ספק גדול. קל וחומר, כאשר משוחחים עם בכירי הקופות.
מנהלי הקופות מסבירים כי יש חוסר תקצוב והמשך הקיצוצים בהוצאותיהן יפגע בבשר החי, במיוחד אחרי הקורונה שהעלתה את הביקושים לשירותי בריאות.
אם לא די בכך, משרד הבריאות זרק פצצה: שם דרושים להפסיק את תופעת הרופאים העצמאיים שהשתלטה לגמרי על מערכת הבריאות ולא מאפשרת לממונה על השכר באוצר לבצע פיקוח אפקטיבי ואמיתי על שכר רופאים.חלק ההתייעלות האפשרית היא בתחום הוצאות השכר בגין רופאים עצמאיים בשנת 2022, שעלו בשיעור של כ־7% לעומת שנת 2021. "שיעור גידול זה ייתכן ויחייב התערבות וקביעת הסדרה וכללים בנושא, לרבות צעדים בסמכות הממונה על השכר", נכתב. מדובר בצעד קיצוני שלא יעבור בשקט בימים כתיקונם, קל וחומר בימים סוערים אלו, כשהמדינה לא יכולה להכיל רפורמה או משבר נוסף.