סגור

משרד החינוך יקבל 300 מיליון שקל לצמצום פערים שנוצרו בבתי הספר בזמן הקורונה

למרות האיומים בקיצוץ, המשרד השיג בדיוני התקציב 1.5 מיליארד שקלים נוספים לתקציב 2021. מתוך סכום זה, 150 מיליון שקל יממנו את הסלים הגמישים שיועמדו לרשות מנהלי בתי הספר ו-900 מיליון שקל יכניסו את בתי הספר של החגים והצהרונים לבסיס התקציב ויחסכו את המאבקים השנתיים להשגת תקציבים אלה

כוונתו של משרד האוצר לקצץ מתקציב משרד החינוך 570 מיליון שקלים הסתיימה בתוספת של 1.5 מיליארד למשרד בשנה הקרובה. התוספת הזאת כוללת בין היתר תקציב של 300 מיליון שקלים לטובת צמצום פערים שנוצרו בעקבות הקורונה. כן השיגה השרה שאשא ביטון תקציב של 150 מיליון שקל לשנה למימון רפורמת עצמאות המנהלים, סכום שיצמח תוך 3 שנים ל-500 מיליון שקל.
לפני שבוע פרסם "כלכליסט" כי האוצר הכניס לתוכנית הכלכלית סעיף הכולל קיצוץ של 570 מיליון שקלים בתקציב משרד החינוך. זאת, בטענה שתקציב המשרד יותר מהוכפל בעשור האחרון, ולמרות זאת המשרד לא התייעל ולא הציג הישגים. הקיצוץ בוטל כבר ביום שישי שעבר. בדיוני התקציב שנערכו בראשית השבוע השיגה שאשא בטון כמה תוספות שמסתכמות ב-1.5 מיליארד ל-2021.
1 צפייה בגלריה
תלמידים מסכה בית ספר קורונה לימודים כיתה
תלמידים מסכה בית ספר קורונה לימודים כיתה
לימודים בזמן משבר הקורונה
(צילום: רויטרס)
300 מיליון שקל יוקצו לצמצום פערים שנוצרו בתקופת הקורונה. הכסף ישמש לתגבור לימודים במקצועות ליבה (שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים) וכן לסיוע נפשי שיינתן על ידי פסיכולוגים חינוכיים ויועצים חינוכיים.
500 מיליון שקל יוקצו לרפורמת האוטונומיה למנהלי בתי הספר. התקציב ישמש למימון הסל הגמיש שאמור להקנות למנהלים את העצמאות הניהולית. מדובר בתקציב צומח ובשנה הקרובה יוקצו לכך 150 מיליון שקל.
0.9 מיליארד שקל יעגנו את הסבסוד לצהרוני ניצנים ולבתי הספר של פסח וחנוכה בבסיס התקציב. זה אומר שהתקציבים האלה יהיו מובטחים ויסתיימו המאבקים החוזרים ונשנים על השגת תקציב למטרות אלו לפני החגים ובתחילת שנת הלימודים.
סכום שכבר סוכם לפני מספר שבועות הוא תוספת של 200 מיליון שקל למימון מנגנון הפיקוח על מעונות היום בשל העברת האחריות למעונות ממשרד הכלכלה למשרד החינוך. בעבר דרש משרד החינוך תוספת של כמה מיליארדים כתנאי לקליטת מעונות היום וכדי להנהיג בהם סטנדרטים דומים לאלה של גני הילדים. שאשא ביטון העדיפה ליצור עובדות, לקחת את המעונות וליצור רצף חינוכי מגיל 0 עד האוניברסיטה. התוצאה היא שהמאבק על התקציב יידחה להמשך. הודעת המשרד מבטיחה ש"במקביל תגובש תוכנית רב שנתית עם האוצר לשדרוג מערך מעונות היום".
עם זאת, חייבים לזכור את המחיר של תוספות התקציב שהשיגו השרים בכלל ושאשא ביטון בפרט – הקיצוץ הרוחבי של 1.5%. בשל התקציב הגדול של משרד החינוך, העומד על 69 מיליארד שקל, משרד חינוך יספוג קיצוץ רוחבי של יותר ממיליארד שקל. אבל הוא בניגוד לתוספות יתפזר על סעיפים רבים ולא יהיה ממוקד.