סגור

דעה
תקצוב שבאמת יקדם חרדים? לא ממש

הטור מציג מצב אופטימי בו כספים היו מוזרמים למען קידום אמיתי לחברה החרדית. בתוכנית שהיתה צריכה להתקיים היה מוקם צוות משימה לאומי ומימון. אולי עוד לא מאוחר? רבע מילדי כיתה א׳ חרדים. בעשור הקרוב נצעד במהירות מאתגר לאומי פתיר למשבר כלכלי-חברתי קיומי - רצוי שינוי

במעמד חגיגי בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, שרים, ראשי המפלגות והרשויות החרדיות, ראשי המשק ותעשיית ההיי-טק, נגיד בנק ישראל וצמרת משרד האוצר, הוכרזה תוכנית חומש בהיקף של 3.7 מיליארד שקל לקידום החברה החרדית, בדגש על שילוב גברים חרדים בשוק התעסוקה.
התוכנית מתמקדת באחד האתגרים הגדולים של המשק הישראלי כפי שעלה בדו״חות קרן המטבע וה-OECD. לפי חישוב אגף התקציבים, יישום התוכנית יביא לצמיחה משמעותית בתל״ג (עד 2065) של כחצי טריליון שקל וליצירת עשרות אלפי משרות חדשות לחברה החרדית.
על פי ההערכות, עשרות אלפי גברים חרדים המבקשים להשתלב בשוק התעסוקה אינם מצליחים להשתלב בתעשייה, לאור העדר תוכניות הכשרה מותאמות והקושי לקיים משפחה בזמן הלימודים.
תוכנית החומש נועדה לתת מענה לאתגר שילוב החרדים בתעסוקה, תוך היכרות עם מכלול הבעיות עמן מתמודד צעיר חרדי בבואו לחפש לעצמו אופק תעסוקתי, ומתן אפשרויות ללימודי מקצוע מכניס אשר יביא לשילוב בהדרגה בשוק התעסוקה.
התוכנית כוללת מימון לימודי תעודה במקצועות המבוקשים בשוק ומתן מלגת קיום בתקופת הלימודים. התקצוב לתכנית יתנה מימון למלכ״ר המכשיר על פי מידת הצלחתו בהשמה בשוק העבודה.
מחקר פורץ דרך של המכון החרדי למחקרי מדיניות והמרכז הבינתחומי מ-2020 הראה כי בהצלבת נתוני ביטוח לאומי ומס הכנסה ניתן להגיע לבדיקה אובייקטיבית של מידת האפקטיביות של תוכניות ההכשרה.
התוכנית מתבססת על מספר מחקרים ותוכניות הכשרה מהשנים האחרונות שהצביעו על שילוב מוצלח של אלפי גברים חרדים בתעשיית ההיי-טק לאחר שעברו תהליך הכשרה מותאם ואינטנסיבי של כשנה וחצי. בוגרי אותן תוכניות (פרד״ס, JBH, מכון לב, שחר, קודקוד, מיגו, מפתחים, מכללת הדסה ועוד, אשר ממומנות ברובן מכספי קרנות פילנתרופיות) משתכרים שכר חודשי ממוצע של 26 אלף שקל. עלות ההכשרה הכוללת למשתתף (לרבות מלגת קיום) הינה 50 אלף שקל בלבד.
בוגרי התוכניות יוצאים ממעגל הרווחה והתמיכה ועוברים למעגל התעסוקה והתרומה למשק. חישוב מהיר מראה כי חרדים שהשתלבו בשוק הטכנולוגיה בשנות העשרים לחייהם יתרמו לתל״ג כ9-11 מיליון שקל וישתתפו בנטל המס בהיקף של כמה מיליוני שקלים על פני הקריירה שלהם.
תוכנית החומש תעשה סקייל-אפ לתוכניות הפיילוט במתודה של צוות משימה לאומי. היעד הוא הכשרת עשרות אלפי גברים חרדים בפריסה ארצית ובשיתוף הדוק עם התעשייה במתכונת דומה לתוכניות הקיימות. התוכנית תתרחב מעבר למקצועות התכנות גם לענפים נוספים להם יש או צפוי ביקוש רב, בניצול יתרונות הגודל, ובהנחה של עלות למשתתף דומה. כל מרכז הכשרה ייבחן לפי מידת ההשמה שלו בפועל והמימון ישתנה בהתאם לנתוני ההשתכרות של הבוגרים.
הקצאת 3.7 מיליארד שקל (לפי העלות הממוצעת בתכניות הפיילוט) תאפשר הכשרה של כ-75 אלף גברים חרדים - ציבור עצום המהווה כמחצית מ״חברת הלומדים״.
בטקס השתתפו נציגים מיהדות התפוצות המזרימה תרומה בהיקף שנתי של כ2.4 מיליארד שקל למוסדות התורניים במגזר החרדי בישראל. נשיא אגודת ישראל בארה״ב, מר סול ורדיגר הביע תמיכה נלהבת בתוכנית כאשר כספי התרומות מחו״ל ינותבו לתלמידי חכמים היושבים ״באהלה של תורה״ ואילו משאבי המדינה בתוכנית החומש יסייעו לייצר מודל של חרדי הנאמן לערכיו ובמקביל משתכר באופן נאה ובכך יוכל לתרום גם לציבור הלומדים. ״זהו המודל האמיתי של יששכר וזבולון כפי שהשתקף בקהילות ישראל מאז ומעולם״, אמר ורדיגר.
בנוסף, מדובר בבשורה של ממש לרשויות המקומיות החרדיות. כאשר יעדי התוכנית יתממשו, עשרות אלפי בתי אב חרדים יטלו חלק במסים העירוניים והכנסת הרשויות המקומיות החרדיות תעלה בחדות ותאפשר השקעה נרחבת בתשתית ובחינוך בריכוזים החרדים.
יו״ר יהדות התורה, משה גפני מסר כי "לאחר התייעצות עם גדולי ישראל נבחרה תוכנית החומש שמשאירה על כנה את עצמאות החינוך החרדי, ומאפשרת לבני תורה שבהוראת רבותיהם בוחרים אפיק לפרנסה לעשות זאת בדרך כשרה ומותאמת. הוא הוסיף כי ביוזמתו הוכנסו לתוכנית סעיפים המשלבים לימודי תורה בזמן לימודי המקצוע, ובכך תישמר התרבות החרדית והערכים התורניים אליהם גברים חרדים מחויבים".
יו״ר תנועת ש״ס אריה דרעי בירך: "אנחנו מחזירים עטרה ליושנה. ממשלה שנטועה במסורת ישראל הולכת בדרכי הרמב״ם הנשר הגדול: ״שמונה מעלות יש בצדקה, זו למעלה מזו: מעלה גדולה שאין למעלה ממנה--זה המחזיק בידי ישראל שמך, ונותן לו מתנה או הלוואה, או עושה עימו שותפות, או ממציא לו מלאכה, כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות ולא ישאל; ועל זה נאמר "והחזקת בו, גר ותושב וחי עימך" (ויקרא כה,לה), כלומר החזק בו שלא ייפול ויצטרך״. זוהי הדאגה האמיתית לחלשים העומדת בראש מעייני התנועה מאז היווסדה על ידי מרן זכר צדיק וקדוש לברכה".
לו היינו רואים את הנולד - המתואר בטור זה היה מציאות, אבל התכנית המתוארת לא נהגתה. לא הוקם צוות משימה לאומי לנושא ואף לא הוקצב לכך מימון. אולי עוד לא מאוחר.
רבע מילדי כיתה א׳ הם חרדים. בעשור הקרוב אנו צועדים במהירות מאתגר לאומי פתיר למשבר כלכלי-חברתי קיומי.
אורי איזנברג הוא איש עסקים המוביל בהתנדבות, יחד עם קרנות פילנתרופיות, פתרונות פרנסה בכבוד לציבור החרדי
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.