סגור

בלעדי לכלכליסט
מיכאלי וליברמן עדיין לא חתמו - ורציף הגז של רגב בנמל אשדוד מתעכב

ההחלטה שלפיה רציף 25 ישמש לאחסון גז טבעי התקבלה בתקופה כהונתה של מירי רגב כשרת התחבורה - והיא זכתה להתנגדות מצד רשות התחרות ורשות החברות; החשש היה כי מטרת המהלך היא לטרפד תחרות עתידית. ועדת הריכוזיות עשויה להגביל את שפיר


בשלהי כהונתה של מירי רגב כשרת התחבורה קודם מתווה להפיכתו של רציף 25 בנמל אשדוד לרציף שישמש לאחסון גז טבעי. ההחלטה, שזכתה להתנגדות משמעותית מרשות התחרות ורשות החברות, התקבלה לאחר שהשרה לחצה על חברת נמלי ישראל (חנ"י) לצאת למכרז חיצוני להפעלת הרציף. ההחלטה לא נידונה בממשלה בעקבות התנגדות מפלגת כחול לבן. המכרז היה אמור להיסגר בימים הקרובים, אך כעת נודע ל"כלכליסט" כי המכרז מתעכב.


העיכוב נובע מכך ששרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן טרם חתמו על כתב הסמכה שיאפשר את התקדמות המכרז, מאחר שעוד לא גיבשו עמדה ברורה בנושא.
"רציף הגז" של רגב זכה להתנגדות מצד גורמים רבים, שסברו כי מדובר במהלך תמוה שכל מטרתו היא לטרפד תחרות עתידית בתחום הנמלים. הפיכת הרציף לרציף אחסון גז טבעי למשך 15 שנה תמנע את הפיכתו לרציף שישמש לדברים אחרים כמו פריקת רכבים או יבוא תבואה.
תגובת חברת נמלי ישראל: "המועד האחרון להגשת הצעות הוארך בפרק זמן קצר, זאת מאחר שנדרשת השלמה של טיוטת כתב הסמכה שתצורף למסמכי המכרז לצורך קבלת ההצעות".

1 צפייה בגלריה
ספינה עוגנת ב נמל אשדוד צילום רחפן
ספינה עוגנת ב נמל אשדוד צילום רחפן
נמל אשדוד
(קרדיט: אבי רוקח)

ועדת הריכוזיות: "שפיר - גורם ריכוזי"

אחת המתמודדות במכרז על רציף הגז היא חברת שפיר, שזכתה היום (18.7) לחוות דעת לא פשוטה מצד ועדת הריכוזיות. לפי המלצת הוועדה, שפיר תוכל להתמודד בארבעה מכרזי תשתית שונים במשק, אך אם תזכה במכרז להפעלת נמל חיפה או להפעלת רציף אחסון הגז באשדוד, ייתכן שזה יגביל אותה בזכייה אפשרית במכרז הנמלים השני. שני מכרזי התשתית האחרים כוללים תכנון, הקמה והפעלה של מתקן סולארי פוטו-וולטאי בדימונה ורכישה של תחנת הכוח חגית במסגרת הרפורמה בחשמל.
ועדת הריכוזיות קבעה ששפיר היא גורם ריכוזי בשל "הזכויות הרבות שבהן היא מחזיקה בתחומי תשתית חיונית", ואלו כוללות יותר מעשרה רישיונות או חוזים בתחומי תשתית חיונית רבים. כמו כן שפיר היא גורם ריכוזי גם בשל החזקתה בלמעלה ממחצית מהפעילות בתחום מסילות הברזל המקומיות.
בראש ועדת הריכוזיות, הפועלת מכוח החוק לקידום תחרות ולצמצום הריכוזיות, עומדת הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין.
מקבוצת שפיר נמסר: "שפיר מכבדת את החלטת ועדת הריכוזיות".