סגור
תחנת ה כוח אשכול ב אשדוד
תחנת הכוח אשכול באשדוד (צילום: גדי קבלו)

על רקע המלחמה: מכרז תחנת הכוח אשכול צפוי להידחות לסוף החודש

חברת החשמל מתכוונת לדחות בשבוע עד שבועיים את המועד להגשת ההצעות במכרז החדש על התחנה בשל קושי להכין את מסמכי המכרז. בכוונת החברה לסיים את המכירה עוד לפני סוף השנה

מכרז אשכול החדש עומד בפני דחייה. עומד בפני דחייה. ל"כלכליסט" נודע כי על רקע המלחמה חברת החשמל מתכוונת לדחות בשבוע עד שבועיים את המועד להגשת ההצעות במכרז החדש להתמחרות על התחנה.
בסוף יולי פרסמה חברת החשמל מסמכי התמחרות חדשים על התחנה אחרי שהמכרז הקודם לא יצא לפועל. במכרז המקורי דליה אנרגיה שהגישה את ההצעה הגבוהה ביותר, 12.4 מיליארד שקל, אך לאחר שהוכרז על זכייתה הודיעה כי לא תוכל לעמוד בהצעה לאור סירוב הגופים המממנים לממן אותה. הסירוב נבע מהפער האדיר בין ההצעה של דליה אנרגיה להצעה השנייה בגובהה מבין ארבע מתמודדות — זו של קבוצת OPC וקרן נוי שהציעו 7.1 מיליארד שקל.
עוד במהלך הקודם דליה הגישה הצעה מעודכנת של 9 מיליארד שקל, כולל ערבויות של 900 מיליון שקל. לאחר קבלת ההצעה המתוקנת קרן נוי ו־OPC שבשליטת עידן עופר פנו לבית המשפט בבקשה להעניק להן את הזכייה במכרז ונימקו זאת בכך שדליה אנרגיה לא עמדה בתנאי ההצעה המקורית שלה.
דחיית המכרז כעת נובעת מהתנאים האובייקטיביים של חוסר יכולת להכין מסמכי מכרז חדשים בלוחות הזמנים המוגדרים. בחברת החשמל מעוניינים לסיים את המכירה עוד לפני סוף השנה, ולכן כוונתה היתה לנהל את המכרז החדש בלוחות הזמנים המקוריים, אבל ככל הנראה לאחר בחינה נוספת וקבלת איתותים מדליה אנרגיה ועדת המכרזים נוטה להאריך את מועד ההגשה.
על פי הערכות, דליה אנרגיה היא החברה היחידה שצפויה להשתתף במכרז ולא נראה שנוי ו־OPC יחליטו ליטול חלק בהתמחרות. עד כה נוי ו־OPC לא הגישו ערעור לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המחוזי לדחות את עתירתן על החלטת חברת החשמל דליה לקיים מכרז נוסף ועל דרישתן להעניק להן את הזכייה במחיר ההצעה המקורית שהגישו.. חברת החשמל דחתה כאמור את הטענה על הסף.
גם הקבוצה שהגישה את ההצעה השלישית במכרז – אשטרום, מבטח שמיר וקרן ג'נריישן – רמזו בדיונים המשפטיים כי אין בכוונתן לגשת למכרז החוזר. הקבוצה הרביעית, אגב, שהשתתפה במכרז הראשון ולא תשתתף במכרז החוזר, היא שפיר הנדסה שהציעה מחיר נמוך משמעותית מזה שהוצע על ידי נוי־OPC.
מחיר המינימום במכרז נקבע על 9 מיליארד שקל, המחיר שהציעה דליה אנרגיה לחברת החשמל בהצעתה המעודכנת. הצעה זו הוגשה זמן קצר אחרי שדליה אנרגיה הודיעה לחברת החשמל המנוהלת בידי מאיר שפיגלר כי לא תוכל לעמוד בהצעתה המקורית. המחיר החדש שדליה אנרגיה מציעה הוא זה שבנק הפועלים, שכתב לקבוצת דליה מכתב כוונות למימון העסקה, מוכן לממן.
דליה אנרגיה ממשיכה בהכנות לעסקה ובסביבתה שללו כל אפשרות לבקש הורדת מחיר. גם חברת משק אנרגיה הציבורית, שמחזיקה ב־50% ממניות דליה אנרגיה, ממשיכה בהכנות לעסקה, וכפי שפורסם ב"כלכליסט" היא מנהלת מו"מ עם חברת הביטוח הפניקס להשקעה של 400-250 מיליון שקל. ההשקעה אמורה להיעשות בתמורה להקצאת מניות בכורה בחברה־בת ייעודית שתוקם וכל הפעילות שלה תהיה החזקה במניות של דליה אנרגיה. ההשקעה של הפניקס תבטיח לה קדימות בחלוקת דיבידנד וכן צבירה של הזכות לדיבידנד. השקעה זו מיועדת למימון ההון העצמי שיידרש ממשק אנרגיה לצורך העסקה.
ההתמחרות במכרז החדש של חברת החשמל היתה אמורה להתקיים מחר ונראה כי תידחה לסוף החודש. בשל העובדה שדליה אנרגיה היא היחידה שעל פי ההערכות תשתתף בהתמחרות, נראה כי המחיר יעמוד על 9 מיליארד שקל. 6.5 מיליארד שקל מהסכום יהיו במימון בהובלת קונסורציום של בנק הפועלים וגופים מוסדיים.
בנוסף לכך דליה אנרגיה תידרש לגייס מימון בעלים בהיקף של 3-2.5 מיליארד שקל, שכמחציתו תגיע ממשק אנרגיה. בחודש יולי גייסה משק אנרגיה 210 מיליון שקל מכלל ביטוח, בהנפקה של 9% מהמניות והאופציות שלה.